Política

Els pobles petits, oblidats i ofegats

Consideren que la llei estatal “ofega” i que els obliga a fer “feines inútils”

Reivindiquen el seu paper en l'estructura de país i volen ser escoltats i respectats

Reclamen la implantació de la banda ampla per ser competitius

Cata­lu­nya és un país de pobles. Ho diuen les xifres: dels 947 muni­ci­pis que hi ha, prop de 700 tenen menys de 3.000 habi­tants cen­sats. Aglu­ti­nen només un 7% del total de la població, però, en canvi, els seus ter­mes muni­ci­pals ocu­pen gai­rebé el 70% del ter­ri­tori.Els números són els que són, però la gestió del país no sem­pre està pen­sada tenint en compte aquesta rea­li­tat. “Les lleis es fan a les ciu­tats, pen­sant només en les ciu­tats”, lamen­tava ahir l'alcal­dessa d'Ordis, Maria Cre­huet. No és l'única repre­sen­tant d'un poble petit de Cata­lu­nya que com­par­teix aquesta opinió. Ahir, en el marc d'una tro­bada amb alcal­des de muni­ci­pis petits coor­ga­nit­zada per Alcal­des.eu i el diari El Punt Avui, els edils par­ti­ci­pants van apro­fi­tar per fer un crit d'auxili per unes lleis i unes nor­ma­ti­ves que no enco­ti­llin encara més la gestió dels res­pec­tius pobles. I si bé són ells els que ho patei­xen, no són els únics que són cons­ci­ents d'aquesta dis­torsió entre el que es deci­deix al des­patx i el que s'ha d'apli­car per fer fun­ci­o­nar el dia a dia de qual­se­vol poble. “Cal fer un esforç per apro­xi­mar-nos més a una rea­li­tat que no està al cap dels que pen­sen les lleis”, deia des de la fila zero l'excon­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Lluís Reco­der, reco­nei­xent que les nor­mes es fan pen­sant en una rea­li­tat de país dife­rent.

Des d'Ordis, Maria Creu­het també par­lava d'“ofec” legis­la­tiu, i des del muni­cipi oso­nenc d'Alpens, Montse Bar­niol, fent referència con­creta a la cone­guda llei LRSAL –la recent apro­vada nor­ma­tiva esta­tal per regu­lar la raci­o­na­lit­zació i la sos­te­ni­bi­li­tat de l'admi­nis­tració local– mos­trava la seva pre­o­cu­pació per “la molta feina inútil” que s'ha de fer per com­plir la llei. A més, des­a­fi­ant una nor­ma­tiva que ha estat recor­re­guda al Cons­ti­tu­ci­o­nal per la majo­ria dels ajun­ta­ments, també denun­ci­ava sense embuts una situ­ació “demen­cial” en la qual “has de bus­car fórmu­les jurídiques i legals perquè a nivell pràctic no t'afecti la llei”.

Que LRSAL no ha estat pen­sada tenint en compte la rea­li­tat dels petits pobles es demos­tra, segons el secre­tari gene­ral de l'Asso­ci­ació Cata­lana de Muni­ci­pis, Marc Pifarré, mirant la gestió econòmica que ha fet aquest: “Els pobles petits fun­ci­o­nen amb eco­no­mies més domèsti­ques i això fa que esti­guin més ben ges­ti­o­nats”, deia. Tots tenen clar que des de Madrid poden fer tram­pes a l'hora de jus­ti­fi­car algu­nes deci­si­ons que, segons apun­tava l'alcal­dessa de Puig­pe­lat, Marta Blanc, podrien ama­gar la pri­va­tit­zació d'alguns ser­veis i, en con­seqüència, l'enca­ri­ment d'aquest de cara a l'usu­ari. “Man­co­mu­nar ser­veis ja està inven­tat”, recor­dava Pifarré, i no només fun­ci­ona per resol­dre neces­si­tats del pobles petits sinó que es pot millo­rar amb altres mesu­res, com ara fer com­pres agre­ga­des per opti­mit­zar els preus. Amb el sen­tit de l'humor que reque­reix assu­mir gai­rebé de manera total­ment altru­ista el coman­da­ment d'un poble petit, els alcal­des con­vo­cats feien mofa ahir d'una llei que qua­li­fi­quen d'“irra­ci­o­nal i insos­te­ni­ble”.

La pecu­li­a­ri­tat de l'estruc­tura muni­ci­pal de Cata­lu­nya fa que tot i ser molts, els pobles petits tin­guin poca repre­sen­ta­ti­vi­tat a nivell de vots i això els genera una clara sen­sació d'oblit per part d'altres admi­nis­tra­ci­ons supra­mu­ni­ci­pals. “Volem que ens escol­tin, que siguin capaços de com­pren­dre les nos­tres rea­li­tats dife­rents i que ens res­pec­tin”. La petició feta des de l'alcal­dia d'Ordis resu­meix un sen­ti­ment unànime que s'ha traduït en acci­ons com ara la cre­ació de l'Asso­ci­ació de Micro­po­bles. “L'hem cre­ada perquè neces­si­tem cri­dar i dir que estem aquí i que no ens tre­pit­gin, perquè també exis­tim”, sen­ten­ci­ava Maria Cre­huet.

Són cons­ci­ents que el que alguns ano­me­nen “un país de replecs” fa total­ment invi­a­ble equi­par amb totes les infra­es­truc­tu­res tots i cadas­cun dels 947 muni­ci­pis cata­lans però no per això no recla­men un “res­pecte ter­ri­to­rial” i l'aposta per fer una “estruc­tura clara de país”, estruc­tura que al segle XXI passa per tenir unes tele­co­mu­ni­ca­ci­ons com­pe­ti­ti­ves i per això exi­gei­xen com a infra­es­truc­tura clau per a la super­vivència dels pobles petits una xarxa de banda ampla asse­qui­ble. “Tenim man­can­ces que les podem com­pren­dre, però una cosa com aquesta que tècni­ca­ment es pot solu­ci­o­nar... La població queda per­plexa quan té la banda ampla davant de casa i no hi pot acce­dir”, lamen­tava l'alcal­dessa d'Alpens. Des de l'ACM, Marc Pifarré era encara més con­tun­dent: “Avui la fibra òptica és l'objec­tiu que ha de per­me­tre que tots els pobles juguin a la mateixa lliga” i en repre­sen­tació del govern de la Gene­ra­li­tat, Sal­va­dor Jorba adme­tia la neces­si­tat de dotar el país d'una xarxa d'aques­tes carac­terísti­ques, però lamen­tava la neces­si­tat d'una inversió massa alta “que ara no podem pagar”. Lluny de con­for­mar-s'hi, els alcal­des con­si­de­ren que l'extensió de la banda ampla ha de ser una nego­ci­ació política i no d'empre­ses i que s'ha d'arri­bar a pac­tes com els de l'elec­tri­ci­tat, en què tot­hom pagui el mateix per un ser­vei que con­si­de­ren “que és el futur del país”.

Valor en alça

Però més enllà d'aquest crit rei­vin­di­ca­tiu per no ser tre­pit­jats, la rea­li­tat és que la idi­o­sincràsia dels pobles cata­lans és un valor en alça; ho demos­tren unes xifres demogràfiques que han inver­tit la tendència de recessió dels anys 50 i 60. El con­tacte amb la natura i un ritme de vida més pau­sat o un tracte més humà entre els veïns han fet que alguns joves, impul­sats també per la crisi i la dis­mi­nució d'opor­tu­ni­tats a la ciu­tat, hagin deci­dit tor­nar al poble dels avis. De fet, aquesta pro­xi­mi­tat es tra­du­eix també en soli­da­ri­tat i, pot­ser per això, els pobles petits han pogut abor­dar de manera per­so­na­lit­zada i directa els estralls que la crisi també ha fet en alguns veïns.

Mal­grat les quei­xes i els laments, tots estan al cap­da­vant dels res­pec­tius ajun­ta­ments per vocació, i per això ara, a les por­tes d'una nova con­vo­catòria elec­to­ral, cap renúncia a tor­nar-s'hi a pre­sen­tar.

130
ajuntaments
per milió d'habitants hi ha de mitjana a Europa. A Catalunya n'hi ha 126 per cada milió.
1
municipi
amb més de 20.000 habitants, Lleida capital, és l'únic que hi ha en aquesta demarcació.
500
habitants
és el nombre màxim de persones que té un municipi per ser considerat un micropoble.
64
per cent
de pobles catalans tenen menys de 2.000 habitats i n'hi ha 23 que tenen menys de 100 veïns.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia