Política

El noi d'Olot

Ha fet bandera d'un estil de fer política gironí: diàleg, bones maneres...

Expli­quen que, durant un àpat amb polítics locals gar­rot­xins, amb Joan Sala, emblema de CiU al Senat, ara mort, i tècnics i càrrecs del Minis­teri de Foment, enro­cats sobre com superar l'escull de l'oro­gra­fia de Cas­tell­fo­llit de la Roca per fer-hi pas­sar una vari­ant, un joveníssim i fla­mant alcalde d'Olot, Pere Macias, va aga­far un tovalló i hi va dibui­xar una línia a la dreta de la cin­glera, al Turo­nell, fins a tra­ves­sar el riu Fluvià, ja superat el barri de les fàbri­ques de Mon­ta­gut i Oix. Ningú ho va creure pos­si­ble. Ell sí, i es va com­pro­me­tre a demos­trar-ho des del punt de vista tècnic. Cal tenir en compte que el noi d'Olot és doc­tor en engi­nye­ria de camins. Així ho va fer i, com en el cas del pri­mer con­tracte d'en Messi, també en un tros de paper des­ti­nat a eixu­gar els mor­ros dels comen­sals de torn, va resol­dre un dels colls d'ampo­lla històrics de la xarxa viària cata­lana. Al seu moment, es va mate­ri­a­lit­zar en l'actual vari­ant al poble amb qua­tre túnels i un via­ducte de grans dimen­si­ons, peces clau de l'auto­via A-26.

És un bon exem­ple que ajuda a enten­dre la per­so­na­li­tat de Pere Macias; també el procés de cons­trucció del túnel de Bra­cons, del qual ell mateix s'atri­bu­eix la pater­ni­tat. Els pri­mers estu­dis es van ini­ciar quan ell era con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial i van gene­rar una de les polèmiques més crues des del punt de vista social i polític al ter­ri­tori de l'última dècada del segle pas­sat. Amb un estudi cost-bene­fici encar­re­gat per la Gene­ra­li­tat i sobre­tot amb el suport dels alcal­des afec­tats i de bona part dels grans empre­sa­ris gar­rot­xins, l'opo­sició li va ser­vir, a ell i als seus suc­ces­sors, per anar cons­truint a bat­ze­ga­des l'eix Vic-Olot, a Osona, pri­mer des­do­blant el tram de la C-17 que com­par­tei­xen i, poste­ri­or­ment, avançant cap a on s'havia de fora­dar el coll de Bra­cons i ini­ci­ant la per­fo­ració. Va arri­bar un moment que l'obra ja no es podia atu­rar. Per al tri­par­tit, va que­dar el joc d'equi­li­bris polítics per evi­tar una auto­via a la Vall d'en Bas i la vari­ant de les Pre­ses, que encara està per fer.

Un home, doncs, que ja des de l'època a l'alcal­dia d'Olot no es va casar amb ningú i que feia pros­pe­rar els pro­jec­tes en què creia nego­ci­ant, movent-se on calia i ficant-hi la banya, un aspecte que va fer que s'hagués d'escol­tar més d'una vegada que tenia tics d'auto­ri­ta­risme, men­tre que altres, molts altres, hi veien una clara capa­ci­tat de lide­ratge.

Com a polític, es va fer a Olot, en el con­text d'una ciu­tat indus­trial i de bonança econòmica i en una CDC en crei­xe­ment, el de l'esplen­dor del pujo­lisme. També va saber moure's de forma inde­pen­dent a dins del par­tit i con­viure amb els grups de poder, però fent-se valer, fins i tot davant del mateix Jordi Pujol, que va inau­gu­rar el nou ajun­ta­ment de Can Joa­ne­tes en per­sona, tot i esti­rar-li les ore­lles pel cost que havia tin­gut. Ell sem­pre ha fet ban­dera d'un estil de fer política gironí: diàleg, bones mane­res, idees clares i la con­tundència, rere les càmeres. Un estil que li ha val­gut elo­gis, també rere les càmeres, de pesos pesants del seu par­tit i d'altres par­tits.

De l'etapa muni­ci­pal, se li retreu que, quan va voler volar cap a la con­se­lle­ria de Medi Ambi­ent, va dei­xar de ser l'alcalde com­ba­tiu que havia estat. Sigui com sigui, va con­ti­nuar sent útil per a la seva ciu­tat, com ara, que segu­ra­ment ho con­ti­nuarà sent per al país, en un con­text polític en què cal mà esquerra per plan­tar cara.

El perfil Pere Macias Nascut a Olot l'any 1956, és doctor enginyer de camins i professor de la Universitat Politècnica de Catalunya. Militant històric de CDC, va ser alcalde d'Olot entre el 1985 i el 1996. Durant l'etapa municipalista, va presidir la Diputació durant dos anys. Macias va ser, posteriorment, titular de la conselleria de Medi ambient, en substitució d'Albert Vilalta. Després va ocupar la conselleria de Política Territorial i va fer el salt a Madrid, on va ser senador i ara diputat. Plega, havent estat a Madrid dotze anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia