Successos

Els EUA creuen que un míssil iranià va fer caure per error l’avió ucraïnès

Ucraïna diu que no descarta cap hipòtesi i que investigarà aquesta possibilitat

L’Iran ho considera ridícul i insisteix en el supòsit d’una fallada tècnica

Després que Ucraïna hagués asse­gu­rat que no des­carta cap hipòtesi sobre el sinis­tre del Boeing que es va esta­ve­llar dime­cres al sud de Tehe­ran, tam­poc que l’avió fos aba­tut per un míssil o que hagués estat objecte d’un atac ter­ro­rista, els Estats Units van apro­fun­dir en la pri­mera pos­si­bi­li­tat i cre­uen que va ser l’Iran el que per error va aba­tre l’apa­rell, la mateixa nit que míssils ira­ni­ans col­pe­ja­ven una base nord-ame­ri­cana a l’Iraq.

Mit­jans nord-ame­ri­cans, que citen fonts del Pentàgon, una altra de la intel·ligència dels EUA i una ter­cera de l’Iraq, totes anònimes, expli­quen que el Boeing va ser aba­tut per una bate­ria antiaèria soviètica del tipus Tor-M1, cone­guda en el codi OTAN com a Gaunt­let. La seva teo­ria es basa en imat­ges de satèl·lit, senyals de radar i dades electròniques reco­pi­la­des aque­lla nit, hores després de l’atac iranià amb almenys dotze míssils sobre la base mili­tar dels EUA a l’Iraq.

El secre­tari del Con­sell de Segu­re­tat d’Ucraïna també va infor­mar que estan inves­ti­gant si va ser un míssil rus, i que estan bus­cant res­tes d’un míssil a la zona on va caure l’avió després d’haver pogut obte­nir infor­mació relle­vant sobre aquest tema a inter­net.

El por­ta­veu de l’exèrcit iranià, Abol­fazl Xekartxí, va rebut­jar que un míssil hagués aba­tut l’avió i va con­si­de­rar aques­tes infor­ma­ci­ons “ridícules” i una men­tida abso­luta.

Les auto­ri­tats ira­ni­a­nes insis­tei­xen en la hipòtesi d’una fallada tècnica. Segons l’Orga­nit­zació de l’Avi­ació Civil de l’Iran, el Boeing es va incen­diar abans d’esta­ve­llar-se i el pilot va inten­tar girar cua per tor­nar cap a l’aero­port de Tehe­ran abans del sinis­tre. Citant tes­ti­mo­nis tant de terra com entre la tri­pu­lació d’altres vols, l’informe explica que es va detec­tar un incendi a l’apa­rell i que l’explosió poste­rior va ser la causa de la col·lisió. A més, van indi­car que l’apa­rell ini­ci­al­ment anava cap a l’oest i després va girar cap a la dreta per fer la volta, i en el moment de la cai­guda ja estava en ruta per tor­nar cap a l’aero­port. L’avió va des­a­parèixer dels radars quan estava a una alti­tud de 8.000 peus, segons l’informe, que asse­nyala que no es va rebre cap mis­satge de ràdio del pilot sobre els pro­ble­mes que tenia.

Quant a les cai­xes negres, les matei­xes fonts van indi­car que estan “danya­des” per l’acci­dent. L’Iran ha assu­mit el con­trol total de la inves­ti­gació i es nega a faci­li­tar les cai­xes negres als Estats Units o al fabri­cant de l’apa­rell, Boeing.

El pre­si­dent d’Ucraïna, Vladímir Zelenski, que ahir va decre­tar dia de dol naci­o­nal per les vícti­mes, va pro­me­tre als seus con­ciu­ta­dans que es durà a terme una inves­ti­gació exhaus­tiva i inde­pen­dent de les cau­ses del sinis­tre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia