Successos

L’operatiu de les “narco” llanxes, un “cop important a la logística” del tràfic de drogues per mar

Els investigadors rastregen els moviments econòmics de l’organització per detectar si blanquejava diners

Els inves­ti­ga­dors dels Mos­sos d’Esqua­dra, Vigilància Dua­nera i la Guàrdia Civil afir­men que l’ope­ra­tiu per des­man­te­llar la pre­sumpta orga­nit­zació cri­mi­nal que pre­pa­rava narco llan­xes a l’Alt Empordà per a tra­fi­cants que introduïen hai­xix des del Mar­roc és “un cop impor­tant a la logística” del tràfic de dro­gues per mar. El cap de l’Àrea d’Inves­ti­gació Cri­mi­nal dels Mos­sos a Girona, Car­les Martínez, i el tinent de la Guàrdia Civil Daniel Gómez han remar­cat que la inves­ti­gació demos­tra la implan­tació del crim orga­nit­zat arreu i que la pressió poli­cial al sud d’Espa­nya ha fet que bus­quin altres llocs des d’on delin­quir. Vigilància Dua­nera està ras­tre­jant els movi­ments econòmics de l’orga­nit­zació per pos­si­ble blan­queig de capi­tals.

“El més relle­vant d’aquesta inves­ti­gació és que hem pogut desac­ti­var aquesta orga­nit­zació que es dedi­cava a donar ser­vei altres orga­nit­za­ci­ons cri­mi­nals de tot l’Estat, i això és impor­tant i fins ara no ens hi havíem tro­bar a la zona de Girona”, ha afir­mat el cap de l’AIC dels Mos­sos a Girona, el sot­sins­pec­tor Car­les Martínez. En la mateixa línia, el tinent de la uni­tat de poli­cia judi­cial de la Guàrdia Civil a Cata­lu­nya, Daniel Gómez, ha con­cre­tat que es tracta d’un “cop impor­tant” a la logística del nar­cotràfic per via marítima i que abasta, no només les comar­ques giro­ni­nes, sinó també les orga­nit­za­ci­ons cri­mi­nals que intro­du­ei­xen hai­xix el país amb destí al nord d’Europa.

L’ope­ra­tiu des­ple­gat pels Mos­sos d’Esqua­dra, la Guàrdia Civil i Vigilància Dua­nera el 20 de setem­bre es va sal­dar amb 19 detin­guts. Dos dels arres­tats van ingres­sar a presó després de pas­sar a dis­po­sició del jut­jat d’ins­trucció 1 de Figue­res. La causa, segons va infor­mar el TSJC, està oberta per delic­tes d’orga­nit­zació cri­mi­nal, con­tra­ban, blan­queig de capi­tals i tràfic de dro­gues. També van inter­ve­nir 22 narco llan­xes “en diver­sos esta­dis de pre­pa­ració”.

L’agent del Ser­vei de Vigilància Dua­nera, Rubén Caamaño, ha con­cre­tat que tenir aquest tipus d’embar­ca­ci­ons semirígides i d’alta velo­ci­tat està pro­hi­bit a l’Estat arran del Real Decret del 2018 que adop­tava mesu­res de lluita con­tra el tràfic de per­so­nes i mer­ca­de­ries: “Tenir-ne es con­si­dera, ja de per si, con­tra­ban”.

La inves­ti­gació va començar el juliol del 2021 quan Mos­sos i Guàrdia Civil van detec­tar l’ava­ra­ment d’una embar­cació d’aques­tes carac­terísti­ques a Roses. “En argot poli­cial diem a aques­tes llan­xes ’gomes’, i ja sabem que es des­ti­nen al nar­cotràfic”, ha expli­cat el sot­sins­pec­tor que afe­geix que són bar­ques “amb motors molt potents” i que poden “cre­uar l’Estret de manera molt ràpida i àgil, difi­cul­tant molt la per­se­cució poli­cial”. A par­tir d’aquí, van crear l’equip d’inves­ti­gació con­junt entre els tres cos­sos poli­ci­als i van seguir el ras­tre de la pre­sumpta orga­nit­zació cri­mi­nal fins a una nau de Cas­telló d’Empúries on rebien els cas­cos de les naus d’altres països i les habi­li­ta­ven per con­ver­tir-les en narco llan­xes.

“Ser­vei com­plet”

A banda de pro­veir les orga­nit­za­ci­ons de tra­fi­cants amb les llan­xes, la inves­ti­gació també ha des­co­bert que la supo­sada orga­nit­zació cri­mi­nal actu­ava com a hub perquè s’encar­re­gava de donar tot tipus de suport logístic als tra­fi­cants que mate­ri­a­lit­za­ven el trans­port d’hai­xix per mar, des de pro­veir-los de quan­ti­tats ele­va­des de gaso­lina a trans­por­tar les embar­ca­ci­ons per car­re­tera i uti­lit­zar grues per acon­se­guir intro­duir-les al mar. Tot un “ser­vei com­plet”, segons ha pun­tu­a­lit­zat Martínez.

Entre els arres­tats, han con­cre­tat els inves­ti­ga­dors, hi ha sos­pi­to­sos que com­pa­ti­bi­lit­za­ven la seva acti­vi­tat labo­ral habi­tual (vin­cu­lada, per exem­ple, al negoci nàutic, a la logística o a la mecànica) amb el negoci il·lícit. Caamaño ha expli­cat que Vigilància Dua­nera manté oberta la inves­ti­gació i ras­treja els movi­ments econòmics per acre­di­tar el pos­si­ble blan­queig de capi­tals. “Nor­mal­ment són orga­nit­za­ci­ons que mouen una gran quan­ti­tat de diners que després intro­du­ei­xen al mer­cat amb la com­pra de pro­pi­e­tats o amb dobles fac­tu­ra­ci­ons”, ha pre­ci­sat.

Mos­sos, Guàrdia Civil i Vigilància Dua­nera donen l’orga­nit­zació per des­man­te­llada però apun­ten que hi pot haver més rami­fi­ca­ci­ons que com­por­tin més detin­guts vin­cu­lats a aquest grup. En con­cret, estan estre­nyent el cer­cle al vol­tant de pos­si­bles des­car­re­ga­ments d’hai­xix o els vin­cles amb altres orga­nit­za­ci­ons cri­mi­nals, tant de Cata­lu­nya com de l’estat espa­nyol o inter­na­ci­o­nals.

Els inves­ti­ga­dors argu­men­ten que tot apunta que l’orga­nit­zació cri­mi­nal ope­rava des de feia temps i que actu­ava “com una empresa”. Això, expli­quen, demos­tra la implan­tació del crim orga­nit­zat arreu perquè l’incre­ment de la pressió poli­cial al sud d’Espa­nya ha fet que els tra­fi­cants bus­quin altres punts de l’Estat des d’on con­ti­nuar ope­rant. Gómez ha recor­dat que, a més de l’ope­ra­tiu de Girona, també han detec­tat presència de narco llan­xes a Tar­ra­gona i Ebre: “És un pro­blema que afecta tota la costa”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia