Lleida activa la Zona de Baixes Emissions només al Centre Històric i sense multes durant sis mesos
Amb l’entrada al 2025, l’Ajuntament de Lleida ha posat en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE), limitada al Centre Històric i amb una moratòria inicial de sis mesos en què no es multarà els infractors. La regulació preveu que els vehicles sense distintiu ambiental 0, ECO, C i B no puguin accedir a la zona afectada els dies feiners entre les set del matí i les vuit del vespre. Amb tot, els vehicles registrats a la ciutat estan exempts de les restriccions de circulació. La tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha explicat a l’ACN que l’aplicació de la ZBE serà progressiva per minimitzar les molèsties als ciutadans i que és una mesura necessària per afavorir la mobilitat sostenible i el benestar dels veïns.
La regulació de la ZBE afecta una zona equivalent al 10% del sòl residencial de la capital del Segrià. Tot i que entra en funcionament aquest dimecres, serà efectiva a partir de dijous —el primer dia laborable de l’any—, quan es destaparan els divuit senyals que indiquen l’entrada a la zona restringida i que s’han col·locat en diversos carrers com Democràcia, Bisbe Torres, Bonaire o Salmerón.
Així mateix, s’instal·laran quatre càmeres que la Generalitat ha subministrat a l’Ajuntament als carrers Sant Martí, Salmerón, Sant Ruf i del Bisbe.
Morón ha assenyalat que “hi ha normativa estatal i una altra normativa autonòmica que obliga als municipis més grans de 50.000 habitants a implementar aquestes mesures que han d’ajudar a millorar la qualitat de l’aire i, en definitiva, la salut i la qualitat de vida de tots els ciutadans”.
Segons la regidora, en paral·lel preveuen adaptar més pàrquings dissuasius, millorar la xarxa d’autobusos urbans i de carrils bici, i dels itineraris per desplaçar-se a peu.
A partir de l’1 de gener de 2026 els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE si hi ha episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual. En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins a finals del 2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.
La primera zona regulada inclou l’àrea delimitada per la rambla de Ferran, l’avinguda de Catalunya, la rambla d’Aragó, el carrer Balmes, l’avinguda Prat de la Riba i el carrer Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030 està previst ampliar-la també al barri de Cappont.