Administracions

administracions

Girona tanca un conveni amb Adif perquè les places Espanya i Poeta Marquina siguin de titularitat municipal

L’acord, que s’aprovarà al ple de dilluns que ve, permet desencallar l’obra de plaça Espanya, que el consistori calcula que començarà abans de finals d’any

L’Ajuntament de Girona ha anunciat avui que ha tancat un conveni amb Adif per regularitzar la titularitat de diversos terrenys lligats al projecte ferroviari, després de més de set anys de negociacions, que desencalla, de retruc, la reforma de plaça Espanya, que el consistori preveu que l’ens ferroviari iniciï abans de finals d’any.

Com havia estat intenció des de l’inici per part del consistori, la plaça Espanya i la plaça Poeta Marquina –on fa anys hi havia hagut l’antiga estació del Carrilet–, que ara són d’Adif, passaran a ser de titularitat municipal, mentre que l’ajuntament cedirà l’ens ferroviari els solars municipals que Adif ocupa per les sortides d’emergència del tren d’alta velocitat en zones com Mas Xirgu, Devesa-Fontajau i parc Central. L’acord, que Adif ja ha firmat i que Girona aprovarà dilluns que ve en el ple de maig, “permetrà regularitzar amb un període màxim de 5 anys la situació patrimonial” de les dues places que han acollit les diferents estacions que hi ha hagut a Girona i també la dels nous terrenys usats pel TAV, remarca el consistori, que hi afegeix que s’ha plantejat com un compensació entre les dues administracions que no representen cap cost.

“Amb aquest conveni s’endreça una situació de provisionalitat que fa gairebé 20 anys que teníem en un punt central de la nostra ciutat. Aquest és un primer pas deixar enrere un solar de formigó i fer realitat una nova plaça plena de vida a la porta d’entrada de Girona”, ha remarcat l’alcalde de Girona, Lluc Salellas. Per la seva banda, el regidor d’Urbanisme de Proximitat i Planejament, Lluís Martí, ha subratlla que el conveni “és el resultat d’un treball intens iniciat en el mandat passat per a regularitzar les titularitats dels terrenys en funció de la seva afectació als usos estrictament ferroviaris i als usos municipals”. Martí també ha remarcat que “com a conseqüència immediata de l’acord” es durà a terme l’execució del projecte de reurbanització de la plaça Espanya, que “completarà el procés de reposició derivat de les obres de l’alta velocitat”.

Reforma de Plaça Espanya

En aquest sentit, l’ajuntament explica que amb l’aprovació del conveni “s’activarà en un termini màxim de 4 mesos” la sortida a licitació del projecte de reforma de la plaça Espanya, que durà a terme Adif –en el marc de les reposicions obligatòries dels espais afectats pel projecte del TAV, ja que a la plaça s’hi va situar l’estació de busos provisional– seguint el projecte urbanístic que va presentar l’ajuntament gironí a finals del 2017. El consistori remarca que “la voluntat és que les obres puguin començar aquest any”.

L’Ajuntament de Girona recorda que el projecte convertirà la plaça “en un espai diàfan, ampli accessible i apte per a diferents usos, amb el carrer de Barcelona com a eix vertebrador de la zona, fent que l’espai es transformi en el vestíbul de l’estació des de l’Eixample”. Des del consistori es destaca especialment les quatre fileres d’“arbres de gran port que accentuaran la sensació d’avinguda de l’estació” i la “considerable ampliació de la vorera de la zona d’accés de l’estació, amb una forma onejada”.

A la plaça predominaran els espais verds i de descans, però es reservarà una zona amb una parada de bus urbà àmplia, dues zones per accedir amb vehicle per encotxar i desencotxar i un espai per a l’estació de la Girocleta i la connexió amb els carrils bici que travessen la plaça. En aquest sentit, des de l’ajuntament es destaca que es modificarà la vorera est del carrer de Pierre Vilar per encabir-hi un carril bici que connecti amb el que arriba a l’estació des del nord, i una avinguda arbrada que tingui continuïtat des de la plaça.

A més, es recorda que la circulació de vehicles s’invertirà respecte a l’actual al carrer de Pierre Vilar i es limitarà la velocitat a 30 km/hora, instaurant la zona 30 a tot l’àmbit del projecte per a donar tota la prioritat a les persones vianants. També es preveu l’eliminació d’“un punt negre de sinistralitat a la ciutat”, localitzat en el gir a l’esquerra del carrer de Barcelona cap a l’estació, aproximadament a l’altura del carrer de Tomàs de Lorenzana. En aquest punt, la mobilitat s’invertirà i els vehicles podran travessar la plaça d’Espanya i des de l’estació desembocar al carrer de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia