Societat

Societat

L'‘Ictineu 3' fa submergit la ruta de Sant Feliu a Palamós

És el primer submarí d'aquest tipus que fa seguits 12 quilòmetres submergit

Participa en una campanya d'investigació coordinada pel Centre Subaquàtic de Catalunya a Palamós i Palafrugell

El sub­marí Icti­neu 3 va acon­se­guir ahir la fita inter­na­ci­o­nal de fer sub­mer­git 12 quilòmetres des del port de Sant Feliu de Guíxols fins al de Palamós. Amb aquesta prova, l'Icti­neu 3 es con­ver­teix en el pri­mer apa­rell d'aques­tes carac­terísti­ques –amb bate­ries– que supera els 2,5 quilòmetres que nor­mal­ment fan sub­mer­gits aquests tipus de models.

El sub­marí, amb tres per­so­nes a bord, va sal­par del port de Sant Feliu a tres quarts d'onze del matí i va arri­bar a Palamós a dos quarts de sis de la
tarda.

Pere Forès, un dels tri­pu­lants, jun­ta­ment amb Carme Para­reda i Gus­tau Vivar, explica que “s'ha acon­se­guit una fita històrica a escala inter­na­ci­o­nal perquè els sub­ma­rins elèctrics van amb bate­ries de plom i no tenen la capa­ci­tat de fer tants quilòmetres sub­mer­gits”.

Forès explica que més de la mei­tat del tra­jecte, a una pro­fun­di­tat esta­ble d'uns 45 metres, s'han tro­bat amb cor­rents molt forts en con­tra: “Tot i això, hem gas­tat menys del 50% de les bate­ries, i això anant tota l'estona amb els llums ence­sos, quan la resta de sub­ma­rins ha d'apa­gar-los per estal­viar bate­ria.”

Aquesta fita, segons Forès, ha estat pos­si­ble gràcies a les bate­ries que han desen­vo­lu­pat d'ió-liti-polímer que per­met al sub­marí des­plaçar-se fins a 20 milles sota l'aigua, obte­nir pun­tes de velo­ci­tat de qua­tres nusos, i tre­ba­llar simultània­ment amb tot l'equi­pa­ment.

La cam­pa­nya

L'Icti­neu3 par­ti­cipa en una cam­pa­nya arran d'una col·labo­ració entre Icti­neu Sub­ma­rins i el Cen­tre d'Arque­o­lo­gia Sub­aquàtica de Cata­lu­nya (CASC) per docu­men­tar millor els jaci­ments cone­guts, i ampliar la carta arqueològica fins a molta més pro­fun­di­tat.

La cam­pa­nya, diri­gida pel CASC, es desen­vo­lupa en aigües de Sant Feliu de Guíxols, Palamós i Lla­franc, inves­ti­gant llocs com el rec de Begur, o l'entorn de les illes For­mi­gues, esce­nari de molts nau­fra­gis fortuïts i de fets històrics com la bata­lla de les For­mi­gues de 1285 entre la flota cata­lana i la fran­cesa. Tota l'ope­ració es con­trola des del Tet­his, que ahir també va donar suport al sub­marí.

Aquesta cam­pa­nya
dóna con­tinuïtat a la que van fer l'any pas­sat al Port de la Selva i pretén ser l'embrió d'un seguit de cam­pa­nyes plu­ri­dis­ci­plinàries en col·labo­ració amb admi­nis­tració, uni­ver­si­tats, cen­tres de recerca i enti­tats. Un pro­jecte ambiciós, de cinc anys, per con­tri­buir a conèixer millor el patri­moni cul­tu­ral i natu­ral sub­mer­git.

L'Icti­neu3 és el pri­mer sub­marí català des dels dos sub­mer­gi­bles de Narcís Mon­tu­riol, el 1859 i el 1864, dels quals pren el nom. Igual que els seus pre­de­ces­sors, segons els seus impul­sors, el nou Icti­neu és un exem­ple d'inno­vació perquè el 100% del dis­seny i l'engi­nye­ria ha estat fet a Cata­lu­nya. En aquest sen­tit, des­ta­quen que és “un sub­marí cap­da­van­ter tec­nològica­ment i que aporta solu­ci­ons inno­va­do­res a la tec­no­lo­gia sub­ma­rina, com ara nous mate­ri­als cons­truc­tius, auto­ma­tit­zació, i sis­te­mes energètics pio­ners a escala mun­dial”.

L'Icti­neu3 està dis­se­nyat per sub­mer­gir-se a una pro­fun­di­tat màxima de 1.200 metres i pot por­tar un pilot i dos pas­sat­gers en mis­si­ons de diver­ses hores. Té una auto­no­mia de tre­ball de 10 hores, tot i que la missió estàndard es cal­cula de 3 a 6 hores, i una auto­no­mia de segu­re­tat de qua­tre dies. És el novè sub­marí del món que pot bai­xar a més pro­fun­di­tat.

LA XIFRA

1.200
Són els metres de profunditat
a què arriba aquest submarí, amb una autonomia de treball de fins a 10 hores.

LA FRASE

S'ha aconseguit una fita històrica a escala internacional navegant submergits 12 quilòmetres
Pere Forès
pilots de l'‘ictineu 3'


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia