Societat

La BV-4501 entre Santpedor i Manresa, de les més perilloses

L'estudi EuroRAP 2016 situa aquest tram entre els deu de Catalunya de risc alt, amb una mitjana anual d'1,3 accidents mortals i greus

A l'A-2 entre la Panadella i Jorba els sinistres amb vehicles pesants representen el 83%

La Cata­lu­nya Cen­tral no surt espe­ci­al­ment mal­pa­rada en l'estudi Euro­RAP 2016, que ana­litza l'acci­den­ta­li­tat a la xarxa viària cata­lana, ja que no té cap tram amb un risc molt alt. No obs­tant això, la car­re­tera BV-4501, que va des del cen­tre de Man­resa fins a Sant­pe­dor (BV-4511), es troba entre les deu de Cata­lu­nya més peri­llo­ses en el període 2013-2015. En aquest tram de via de 6,2 quilòmetres que suporta una inten­si­tat mit­jana diària de trànsit (IMD) de 6.629 vehi­cles, la mit­jana anual d'acci­dents mor­tals i greus és d'1,3, una xifra que queda força lluny dels 5 de la car­re­tera BP-1417, entre Bar­ce­lona i Sant Cugat del Vallès, que encapçala el rànquing dels deu trams amb més risc d'acci­dent.

Si es pren com a referència la con­cen­tració d'acci­dents, no hi ha cap via de la Cata­lu­nya Cen­tral que esti­gui entre les deu pri­me­res, una llista lide­rada per la C-58 entre Bar­ce­lona i Cer­da­nyola del Vallès. Tam­poc n'apa­reix cap de la regió cen­tral entre els trams amb més acci­dents de motos i ciclo­mo­tors.

Pel que fa als vehi­cles pesants, sí que hi ha dues vies de la Cata­lu­nya Cen­tral que es tro­ben entre les que con­cen­tren més acci­dents. En la sisena posició de la llista hi apa­reix l'A-2, en el tram entre la Pana­de­lla (enllaç B-100) i Jorba (N-IIa). Els acci­dents amb vehi­cles pesants hi repre­sen­ten un 83% del total, l'índex més alt de tot Cata­lu­nya, només igua­lat per l'N-340 a Vila­franca del Penedès. L'altre tram amb més acci­dents on hi ha impli­cats vehi­cles pesants és la C-55, entre Abrera (A-2) i el Borràs, a Cas­tell­bell i el Vilar (C-58). En aquest tram el per­cen­tatge d'acci­dents amb vehi­cles de gran tonatge és del 38% sobre el total.

Els aspec­tes posi­tius

A l'altre plat de la balança, entre els vials amb menys risc d'acci­dent de Cata­lu­nya els dos últims anys hi ha la C-25, con­cre­ta­ment entre el tram final comú amb la C-17, a Gurb, i Call­de­te­nes (N-141d). Aquest tram, qua­li­fi­cat per Euro­RAP com de risc “molt baix”, té una lon­gi­tud de 7,7 quilòmetres i una IMD de 14.438 vehi­cles. Dels 53 trams amb menys risc de Cata­lu­nya, Bar­ce­lona n'aporta 24; Tar­ra­gona, 11; Lleida, 6, i Girona, 5. Aquest any, con­cre­ta­ment, hi ha 475 quilòmetres que tenen un risc igual a zero (el 7,4% de la xarxa ana­lit­zada), tot i que res­pecte a l'any pas­sat aquests trams han dis­minuït en 52 km.

En el glo­bal de la xarxa ana­lit­zada per Euro­RAP, el risc de tenir un acci­dent amb resul­tat de mort o ferits greus ha dis­minuït un 4,09% res­pecte al tri­enni ante­rior. Si bé els quilòmetres de risc “molt alt” aug­men­ten fins al 18% del total de la xarxa estu­di­ada, la qual cosa suposa tren­car l'esta­bi­li­tat obtin­guda en els sis anys ante­ri­ors, els quilòmetres amb risc “molt baix” i “baix” han pujat del 38% al 45%.

LES XIFRES

6.629
vehicles
és la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD) del tram de la BV-4501, entre Manresa i Santpedor.
475
quilòmetres
de la xarxa viària de Catalunya tenen, en l'estudi d'aquest any, un risc igual a zero, 52 menys.

El risc més alt, en calçada única

L'estudi EuroRAP 2016, que ahir es va presentar i que analitza des de fa 15 anys l'accidentalitat a la xarxa viària catalana, posa de manifest que la mobilitat global per carretera a Catalunya entre el 2013 i el 2015 ha augmentat un 1,87% però el nombre d'accidents greus i mortals ha disminuït un 2,5% respecte al trienni anterior. Les motos i els ciclomotors, tot i que representen menys del 5% del parc de vehicles, estan implicats en més del 40% del total d'accidents a la carretera.

“La disminució del risc implica actuar sobre tres factors: infraestructura, conductor i vehicle”, s'assenyala en les conclusions de l'estudi. “Els trams de major risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes, mentre que els trams amb més concentració d'accidents es presenten en vies amb elevades intensitats de trànsit.” Els trams que acumulen més accidentalitat estan situats fonamentalment a l'àrea metropolitana de Barcelona. Per demarcacions, Girona és la que té un percentatge més elevat de quilòmetres amb un risc “molt alt” (20,9%), seguida de Lleida (20,2%), Barcelona (19,3%) i Tarragona (8,7%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia