Medi ambient

Tensió per l’alta tensió

El govern s’oposa als tres projectes privats de línies MAT d’evacuació des d’Aragó que el ministeri està tramitant, que travessen més de 300 km a Catalunya

Addueix defectes en la planificació, danys a la biodiversitat i que van contra el model propi d’energia de proximitat

L’Estat n’ha anat aprovant passos tot i els informes negatius

Si perduren els informes desfavorables del govern, és el Consell de Ministres l’ens que ho hauria d’aprovar

Bata­lla ambi­en­tal. La tra­mi­tació per part del Minis­teri per a la Tran­sició Ecològica de tres línies d’eva­cu­ació de molt alta tensió (MAT, de 400 kV) que impulsa l’empresa pri­vada Fores­ta­lia des de nous parcs eòlics i foto­vol­taics pre­vis­tos a Aragó per desem­bo­car a la xarxa elèctrica cata­lana, tot tra­ves­sant més de 310 quilòmetres al país, ha tor­nat a encen­dre els llums d’alarma al govern, les admi­nis­tra­ci­ons locals i molts agents de les comar­ques que creua. Es tracta, en pri­mer lloc, de l’eix Val­muel-Begues, de 196 quilòmetres, 154 dels quals en ter­ri­tori català, i que segons l’ACN pre­veu 378 tor­res metàl·liques de vora 90 metres d’alçària, 34 metres entre extrems i un total de 55 d’amplada de ser­vi­tud de segu­re­tat. Afecta, així, un total de 631 hectàrees. En segon lloc, el Lalu­enga-Isona, de 97 km, 23 dels quals a Cata­lu­nya. I, en ter­cer lloc, l’eix Grañén-Hos­ta­lets de Pie­rola, de 272 km, la mei­tat a Cata­lu­nya, on es pre­ve­uen tor­res un pèl més bai­xes, entre 19 i 69 metres d’alçària. A més, caldrà talar uns 10.260 m² d’arbres, sobre­tot exem­plars de pi negre a Sar­ral, Pon­tils i Bell­prat.

El minis­teri ja ha donat llum verd al pri­mer dels pas­sos neces­sa­ris, les decla­ra­ci­ons d’impacte ambi­en­tal (DIA) –res­pec­ti­va­ment, a l’abril, al juny i al setem­bre–, tot i haver-hi fins a vuit infor­mes des­fa­vo­ra­bles del Depar­ta­ment d’Acció Climàtica, fet que ha indig­nat l’exe­cu­tiu. “No s’havia vist mai, això. Si apro­ves la DIA és perquè ja hi ha informe favo­ra­ble”, cla­men fonts de la con­se­lle­ria. De fet, el minis­teri fins i tot ja va ator­gar l’auto­rit­zació admi­nis­tra­tiva prèvia, el segon pas que pre­ce­deix la de cons­trucció, al juliol en el pri­mer cas i al setem­bre en el segon. Els infor­mes nega­tius del govern tenen un doble ves­sant: per part de la Direcció Gene­ral d’Ener­gia, s’al·legava –si bé ja se li ha dene­gat– que no es tracta d’una sim­ple línia d’eva­cu­ació sinó d’un eix de trans­port, que du diver­ses línies i per tant hau­ria de seguir una altra tra­mi­tació, ja que s’inclo­uen en una pla­ni­fi­cació específica del minis­teri. “Com que és d’eva­cu­ació, l’ener­gia no pot anar en les dues direc­ci­ons com fa en una línia de trans­port, i lla­vors tin­drem el ter­ri­tori trin­xat per donar ser­vei a un sol pro­mo­tor pri­vat i alhora ens con­di­ci­o­narà la futura xarxa elèctrica si volem donar ser­vei a deter­mi­na­des zones”, aler­ten des del depar­ta­ment, men­tre des­ta­quen que “fer 180 quilòmetres per a l’enri­qui­ment d’una empresa té poc sen­tit”. A part, Polítiques Ambi­en­tals ha al·legat falta d’infor­mació i impac­tes diver­sos sobre la bio­di­ver­si­tat, el sòl agrícola i la fauna, a més del pai­satge. “Les línies són una aber­ració tècnica i ambi­en­tal”, con­clo­uen les matei­xes fonts.

“En tots tres casos el minis­teri ha tirat pel dret”, denun­ci­ava el con­se­ller David Mas­cort al Par­la­ment la set­mana pas­sada, on lamen­tava que hi ha mane­res d’actuar “que no són accep­ta­bles”, ja que l’Estat intenta “pas­sar per sobre del ter­ri­tori”, lite­ral­ment, sense tenir tam­poc cap aval tècnic. “És incon­ce­bi­ble que es faci una decla­ració d’impacte ambi­en­tal favo­ra­ble amb aquests infor­mes nega­tius. És incom­pren­si­ble, de dub­tosa lega­li­tat i una falta de lle­ial­tat cap a la Gene­ra­li­tat, no és accep­ta­ble”, es regi­rava. Mas­cort, de fet, recor­dava que fins i tot la minis­tra Teresa Ribera va dir al seu dia que pro­jec­tes en què el punt de pro­ducció i el d’eva­cu­ació són tan llu­nyans són molt difícils de jus­ti­fi­car. “Doncs els seus tècnics els estan jus­ti­fi­cant”, lamen­tava el con­se­ller, men­tre rao­nava que això és molt fàcil auto­rit­zar-ho “en llocs on no viu ningú en 40 quilòmetres a la rodona”. “Al nos­tre país cal aga­far el bis­turí, perquè hi ha molta més den­si­tat i espais pro­te­gits”, inci­dia. I encara hi afe­gia un altre argu­ment de pes: el govern està mirant d’implan­tar un model propi d’ener­gia de pro­xi­mi­tat, par­ti­ci­pa­tiva i d’acord amb el ter­ri­tori, que si tiren enda­vant aques­tes línies que­darà del tot con­di­ci­o­nat i ter­gi­ver­sat. “És una manera sibil·lina d’impo­sar-nos un model que no és el nos­tre”, etzi­bava. Per tot ple­gat ja anun­ci­ava que no que­da­ran de braços ple­gats. “Posa­rem totes les eines al nos­tre abast perquè no es faci, o perquè no es faci així... Si es fa tot sub­ter­rani, no és el nos­tre model però com a mínim l’impacte no serà el mateix”, con­cloïa.

Només en el cas de l’eix Grañén-Pie­rola es pro­jec­ten ara dos petits trams sub­ter­ra­nis a Cata­lu­nya: un de 4,4 km a l’Albi i un altre de 9 km de les Piles a Santa Coloma de Que­ralt. Però amb això no n’hi ha prou, segons ell: “Tra­vessa molts espais pro­te­gits del nos­tre país i no pre­veu ni les mesu­res necessàries de cobri­ment ni de com­pen­sació”, etzi­bava. A més, la mateixa docu­men­tació de la com­pa­nyia admet que la línia afec­ta­ria més de 13 quilòmetres d’espais crítics per a l’àliga cua­bar­rada, un impacte que “no pot ser com­pen­sat”, pre­cisa. “No té cap sen­tit, no s’aguanta per enlloc”, indi­quen al depar­ta­ment.

En tot cas, el govern tem que, tal com ha anat fins ara, en qual­se­vol moment pot arri­bar l’auto­rit­zació cons­truc­tiva per part del minis­teri, que facul­ta­ria l’inici de les obres. “S’hi ani­ran pre­sen­tant recur­sos admi­nis­tra­tius, i, a mesura que vagin caient, ani­rem pujant”, afirma el depar­ta­ment, que subrat­lla que la tra­mi­tació no la pot cul­mi­nar el mateix ens que l’ha fet fins ara –la Direcció Gene­ral de Política Energètica i Mines del minis­teri– si roman l’informe nega­tiu de la Gene­ra­li­tat, amb la qual cosa la decisió l’hau­ria d’apro­var un esta­ment supe­rior, el Con­sell de Minis­tres. Si s’esgo­ten les vies dins l’admi­nis­tració de l’Estat, el govern està deci­dit a dur el con­tenciós als jut­jats.

Rerefons
L’arrel del problema és que els promotors saben que a Catalunya costa més tramitar els parcs de renovables i dissenyen projectes molt potents a Aragó, on hi ha menys exigència, si bé llavors els calen línies per evacuar l’energia al país, on hi ha el consum. A més, des del govern atribueixen la tramitació “caòtica i desordenada” del ministeri a la pressa perquè no caduquin terminis que es va imposar en reordenar els projectes de punts d’accés nous a la xarxa.

Dubtes sobre si els informes són obligatoris o preceptius

Com que es tracta de projectes que afecten més d’una comunitat, i que parteixen de noves centrals eòliques i fotovoltaiques de més de 50 MW, l’Estat és el responsable de tota la tramitació i aprovació, i l’únic punt on pot intervenir la Generalitat és la preceptiva emissió d’informes ambientals. I el govern n’ha emès tres de desfavorables en el cas de Begues –està fent el quart ara–, tres més en el de Pierola i dos més –està fent el tercer– en el d’Isona, perquè cada cop que ho ha tombat s’ha presentat documentació nova i l’han instat a revisar els informes. El dubte, admet Acció Climàtica, és que no queda clar fins a quin punt són d’obligat compliment per al ministeri, ja que en els casos de Begues i Isona s’ha condicionat el vistiplau final al fet que els informes catalans acabin sent positius, però no en el de Pierola, on “han tirat milles”. “A què juguem?”, es pregunten, mentre denuncien que estan “canviant les regles del joc” a la meitat, i això crea total indefensió jurídica. A més, lamenten les “pressions” per acabar acceptant els projectes. “Els nostres informes són de caràcter absolutament tècnic i han de ser pulcres; si compleixen la normativa, hauran de ser favorables encara que no ens creiem el projecte”, alerten igualment, això sí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia