Infraestructures i serveis

Alerta pel pla de transport i el corredor mediterrani

El grup Ferrmed avisa que el projecte de corredor mediterrani és “de mínims” i preveu la meitat del pressupost promès

La previsió d’inversions d’Europa no assoliria l’objectiu mediambiental

El que s’està fent amb el cor­re­dor medi­ter­rani és una “inversió de mínims, la mei­tat del promès, i s’està endar­re­rint”, adver­teix el pre­si­dent del grup de pressió fer­ro­vi­ari Ferr­med, Joan Amorós. S’ha pas­sat de la inversió pre­vista el 2011 per l’exmi­nis­tre de Foment José Blanco de 51.000 mili­ons d’euros, a l’actual, d’una mica més de 25.000. I això és alar­mant, segons Ferr­med, econòmica­ment i medi­am­bi­en­tal­ment: no es podrà arri­bar a l’objec­tiu del Pacte Verd Euro­peu que el 30% del trans­port de mer­ca­de­ries sigui per tren el 2030. A més, l’Estat espa­nyol està més endar­re­rit en aquest aspecte: només un 4% del tràfic de mer­ca­de­ries es fa en tren, men­tre que la mit­jana euro­pea és del 18%.

S’ha de mul­ti­pli­car per vuit el tràfic fer­ro­vi­ari a l’Estat per arri­bar al com­promís euro­peu. Amb l’actual pro­jecte per al cor­re­dor medi­ter­rani, el tràfic de mer­ca­de­ries en tren com a molt vol­tarà el 9%, segons càlculs de Ferr­med. En canvi, amb el pro­jecte del 2011 sí que es podria aca­bar arri­bant al 30%. No només cal can­viar l’amplada de via, sinó també posar més ter­mi­nals (com a mínim 15 més a Cata­lu­nya, i arre­glar-ne d’altres, des­do­blar i fer con­ne­xi­ons amb els ports, etcètera). Fer entrar per vies de roda­lies de Bar­ce­lona trens de mer­ca­de­ries és invi­a­ble, segons Ferr­med, si no es vol arri­bar a la satu­ració. L’Estat, que pre­veu tenir ope­ra­tius 1.300 quilòmetres a mit­jan any que ve, està pla­ni­fi­cant “sense pre­veure el tràfic de futur que la Comissió Euro­pea reclama”, diu Amorós.

A més, també hi ha el pro­blema que Europa està estan­cada. El 2004 el tràfic de mer­ca­de­ries trans­por­tat en tren repre­sen­tava el 18% del total del con­ti­nent i actu­al­ment és del 17,6%. Aquest per­cen­tatge enca­llat i les pers­pec­ti­ves medi­am­bi­en­tals del Pacte Verd fan que cal­guin grans inver­si­ons per arri­bar al 30%. En con­cret, la CE té pre­vis­tos 370.000 mili­ons d’inver­si­ons. Però, seguint l’informe que Ferr­med va pre­sen­tar a Brus­sel·les fa quinze dies, es demana que es pri­o­ritzi els 18.000 km de la xarxa fer­roviària, que repre­senta el 65% del tràfic de mer­ca­de­ries euro­peu. Segons l’estudi, inclo­uen la branca medi­terrània i la vall de l’Ebre, entre les prin­ci­pals zones dels Països Cata­lans i l’Estat, que agru­pen uns 1.000 km. Cal tenir pre­sent que el node Bar­ce­lona-Tar­ra­gona és el ter­cer més potent d’Europa. El pro­blema és que dels 370.000 mili­ons pre­vis­tos per la Comissió només 147.000 es des­ti­nen a aquest tram. L’enti­tat demana una rees­truc­tu­ració i que s’inver­teixi 51.300 mili­ons més en les vies pri­o­ritàries, arri­bant a prop de 200.000 mili­ons.

“Si no es repar­tei­xen pri­o­rit­zant el tràfic no s’acon­se­gui­ran els objec­tius ambi­en­tals”, sosté Amorós. Ferr­med con­si­dera que no s’està jus­ti­fi­cant prou la manera com estan dis­tribuïdes actu­al­ment les inver­si­ons. I si es can­via el repar­ti­ment, seria con­si­de­ra­ble el ren­di­ment gene­rat, amb grans bene­fi­cis segons càlculs de l’estudi: 164.000 mili­ons.

La pri­o­rit­zació d’inver­si­ons d’Europa segons el tràfic tin­dria una con­seqüència directa a l’Estat espa­nyol perquè les inver­si­ons hau­rien de cen­trar-se en infra­es­truc­tu­res pre­fe­rents com el cor­re­dor medi­ter­rani. Per això, Ferr­med ini­cia una cam­pa­nya de pressió per tot el con­ti­nent per acon­se­guir els can­vis euro­peus i esta­tals en les inver­si­ons. Espe­ren sumar grans orga­nit­za­ci­ons i patro­nals euro­pees, tant gene­rals com del trans­port, perquè Europa canviï i, de retruc, l’Estat. Saben que, si s’acon­se­gueix el canvi de model de trans­port, el cor­re­dor medi­ter­rani serà per la via euro­pea. La prin­ci­pal arma són els estu­dis deta­llats i les ali­an­ces que es tei­xei­xin.

LA XIFRA

17,6
per cent
del transport de mercaderies es fa actualment a través del teixit ferroviari europeu

Proposta de sistema de transport “revolucionari”

Per aconseguir el repte mediambiental i incrementar l’eficiència, Ferrmed ha ideat un sistema “revolucionari” que permetria integrar el transport per carretera i el ferroviari, aprofitant les noves tecnologies. Actualment impera el sistema de punt a punt en què un tren de mercaderies surt d’una estació i arriba en una altra, sense parar en cap més entremig. Avui només es poden fer trens complets per a determinades destinacions i no tenen prou demanda per absorbir part del transport per carretera. En canvi, el sistema proposat per Ferrmed parteix de la premissa de controlar en temps real la situació dels vagons i camions per veure quins són susceptibles d’agafar mercaderies depenent d’on siguin per portar-les a la destinació final, on convé per força camions. Podria haver-hi un tren flexible, amb parades segons la demanda, que podria absorbir part del transport de carretera “perquè la gent no està per esperar”, argumenta el president de l’entitat.

Així, també es reduirien 65 milions de tones d’emissions de CO2 i es consumiria menys energia: el transport per carretera necessita 7,8 vegades més d’energia que el tren. Segons dades del Ministeri de Transició Ecològica del 2020, el transport de mercaderies suposa 275 milions de tones de CO2 cada any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia