Infraestructures i serveis

infraestructures

Govern i Ajuntament rescaten la prolongació del metro fins a Montjuïc

Aquella vella aspiració de la ciutat de Barcelona de portar el servei del metro fins a Montjuïc torna a estar sobre la taula. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collbon, han pactat “desencallar” el perllongament de l’L2 des de Sant Antoni fins al Parc Logístic, un projecte que, a banda de portar el metro a Montjuïc, millorar la connexió amb l’aeroport, ara només possible per l’L9.

Què significa “desencallar”? Per ara vol dir actualitzar el projecte informatiu i l’estudi d’impacte ambiental, previ a la licitació de les obres. Ni l’Executiu ni el consistori han detallat quan començaran els treballs, però han indicat que aquesta etapa prèvia que engeguen ara té un termini màxim de 24 mesos. L’ampliació té un pressupost de 1.000 milions, el doble del que s’havia calculat en els últims estudis, el 2009.

De fet, la prolongació de l’L2 ja es va projectar fa anys. Actualment mor a la parada de Paral·lel i és una de les línies amb el recorregut curt de Barcelona. El projecte es va dissenyar a principis del 90, en el marc de la Barcelona olímpica, però no es va arribar a executar. Segons la consellera de Territori, seria una ampliació de 6 quilòmetres de nova línia amb el mateix disseny de traçat que estava previst el 2006, l’últim cop que es va revisar el perllongament per part del Govern. La tuneladora excavaria 5,4 quilòmetres començant per l’estació de Parc Logístic fins a Poble-sec. Les obres dels 0,6 quilòmetres que queden de traçat, entre Poble-sec i Sant Antoni, consistiran en un túnel entre pantalles.

Segons Collboni, el projecte és una “vella reivindicació de la ciutat” per connectar millor determinats espais com ara la muntanya de Montjuïc o el barri de la Marina. Collboni ha destacat la connexió diferents institucions culturals o econòmiques que es beneficiarien del nou traçat com la Fira de Barcelona, que es remodelarà de cara al 2029, quan es compleix el centè aniversari de l’Exposició Universal i també el Museu Nacional d’Art Contemporani, que s’ampliarà al pavelló Victòria Eugènia.

“Necessitem que la ciutadania pugui arribar en metro als espectacles de l’Estadi Olímpic, al Palau Sant Jordi o al MNAC. També ens cal una millor connexió amb el barri de la Marina i amb l’aeroport i el centre de la ciutat. Són zones de potencial creixement i cal que projectes que havien estat fins ara en un calaix es posin en marxa de nou”, ha conclòs l’alcalde.

“Recuperem un projecte important per la ciutat no només pel que fa a mobilitat sinó per articular nous espais i centralitats”, ha destacat Paneque, que ha afirmat que el compromís al qual han arribat és “l’impuls definitiu” per al perllongament de l’L2.

Estacions de busos

En la trobada, consellera i alcalde han acordat tirar endavant un grup de treball per planificar noves estacions d’autobusos de cara el 2028, quan expiren les concessions a les operadores de trajectes interurbans que licita la Generalitat. De moment, no s’ha concretat quantes noves estacions es necessitarien, però sí que han afirmat que les actuals de Sants, estació del Nord i la Fabra i Puig “no seran suficients” i han reiterat la necessitat “d’endreçar” tota la xarxa.

L’alcalde ha insistit que “fins ara no s’havia treballat una proposta que permeti als viatgers que arribin al conjunt de la ciutat un sistema conjunt d’intercanvis intermodals en condicions”, fet que “genera problemes en alguns punts per viatgers i pels veïns”. Han posat com a exemple d’aquestes friccions les parades d’autobusos a l’avinguda Meridiana al costat del metro de la Sagrera.

Tot i que les principals novetats han sigut en matèria d’infraestructures, a la reunió també s’ha tractat la posada en marxa de diverses iniciatives relacionades amb l’habitatge, com és el cas del programa Habitar B!, que preveu construir un total de 1.764 habitatges amb protecció oficial a 27 solars cedits per l’Ajuntament de Barcelona. La primera fase d’aquest programa consisteix en la construcció per part de l’Institut Català del Sòl de 637 habitatges en 11 d’aquests solars a Sant Martí i Sant-Montjuïc, per un import de 82,21 milions d’euros. La consellera ha anunciat que “l’adjudicació dels equips redactors” dels projectes constructius “serà a la primavera de 2025”. La resta, un total de 1.151 habitatges assequibles, els construirà l’empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona, IMHAB, amb una aportació de 22 milions d’euros per part del Govern de Catalunya en el període 2025-2027.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia