Infraestructures i serveis

Infraestructures i serveis

Reclamen els intercanviadors promesos entre Rodalies i FGC a Sant Cugat

No s’ha avançat en la connexió de l’R8 amb l’S1 i l’S2, tot i incloure’s als pressupostos de 2023

Una de les solucions plantejades per millorar la connexió ferroviària entre el Vallès Occidental i l’Oriental és la creació de dos intercanviadors a Sant Cugat del Vallès, que no arriben, on conflueixen la línia R8 de Rodalies (Martorell-Granollers) amb les línies de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que connecten Barcelona amb Terrassa (S1) i Sabadell (S2). No s’ha avançat en el projecte, que reduiria l a mobilitat amb transport privat, tot i que ja tenia pressupost l’any 2023. Entitats i institucions del Vallès Occidental demanen que sigui una realitat. Fonts de la conselleria de Territori han destacat a l’ACN que el projecte per fer realitat els dos esperats enllaços ferroviaris es troba pendent de la signatura del conveni corresponent entre l’Estat i la Generalitat. És una encomana de gestió entre les dues administracions, que està, doncs, a l’espera de tenir via lliure per a poder-se tramitar.

L’entitat Fem Vallès és una de les que més insistència ha posat en la necessitat d’interconnectar la xarxa. “Portem demanant-ho fa 12 anys, vam aconseguir el 2023 que els pressupostos generals de l’Estat ho recollissin, però no ha passat res més”, denuncia a l’ACN Manel Larrosa, membre del col·lectiu. En aquesta línia, assenyala que no s’ha subscrit un conveni entre el Ministeri i la Generalitat per tirar endavant l’obra. “Caldria que ja tinguéssim un avantprojecte per començar a treballar, però no s’ha fet ni se sap qui ho farà”, afegeix, tot considerant que hi hauria d’assumir FGC, donat que ja té les estacions on toca.

Pel president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Xavier Garcés, cal “trencar el concepte de mobilitat radial cap a la capital, és bàsic que hi hagi el màxim d’intercanviadors possibles”. Així, des del territori consideren que cal aprofitar la línia R8 de Rodalies per vertebrar el territori sense haver de passar per Barcelona. L’aposta, per tant, passa per connectar un traçat que va de Martorell a Granollers, des del Baix Llobregat fins el Vallès Oriental, passant per l’Occidental, una línia que fins i tot té una parada fantasma just a sota d’un dels principals centres comercials vallesans, el Baricentro (Barberà del Vallès), i que mai ha entrat en funcionament. “Volem que hi hagi una clara definició de l’enllaç amb la S1 i també amb la S2, per nosaltres és bàsica aquesta connexió dels FGC amb Rodalies, que permetria reforçar aquesta mobilitat amb tots els polígons industrials i d’activitat econòmica de la nostra comarca”, afegeix Garcés. També ho reclama l’alcalde de Sant Cugat del Vallès, Josep Maria Vallès, que ho veu com una actuació “absolutament necessària” per millorar la connectivitat interna del municipi, però també amb les localitats veïnes, com Rubí o Cerdanyola. “És indispensable tirar endavant aquest projecte, sabem que el pressupost està aprovat, que la partida de dos milions hi és, un milió per cada un dels intercanviadors, i demanem a la Generalitat que es faci”, reivindica. Vallès té agendada una reunió amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, de cara al mes de febrer, i aquest serà un dels temes que posaran sobre la taula en clau no només local, sinó territorial.

La situació actual és la següent: les dues línies d’FGC coincideixen amb la de Rodalies a l’alçada de Sant Cugat del Vallès, un fet que obre la possibilitat de fer una connexió ferroviària a través d’una estació amb intercanviador a cada intersecció. A la línia S1, la parada de l’Hospital General de Catalunya es troba a escassos metres de la cruïlla de les vies, però la de Rodalies es troba força lluny, ja en el terme municipal de Rubí. Amb la línia S2 hi ha més facilitats. L’estació de Volpelleres (S2), que es va inaugurar l’any 2010, ja es va projectar pensant en fer-la coincidir amb el punt de creuament de la línia de Rodalies, facilitant la creació d’una única estació amb accés als dos serveis. L’actual estació de Sant Cugat a l’R8 es troba allunyada del punt, un quilòmetre al nord. Per Larrosa seria “una obra senzilla” i apunta que els usuaris passarien del milió actual a gairebé uns sis milions de viatgers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia