política
L’ANC reactiva la mobilització amb accions contra l’estat de Rodalies i un gran acte a Barcelona
L’Assemblea Nacional Catalana es reactiva amb una campanya que reivindica la independència com a "única via" per revertir el caos a la xarxa ferroviària
L’entitat vol denunciar el cost de la dependència espanyola i l'espoli fiscal en els punts amb més incidències
El gran acte central serà el 29 de març a Barcelona
L’Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha escollit el caos que es viu a diari a la xarxa ferroviària catalana per reactivar les campanyes que busquen denunciar els greuges que comporta la dependència d'Espanya i l'espoli fiscal continuat que pateix Catalunya. Vol fer evident que "l'únic camí" per revertir la situació és la independència. En una roda de premsa aquest dimecres, l'entitat ha anunciat la posada en marxa aquest mateix dijous d'una campanya per denunciar l'estat de Rodalies i la falta d'inversió per part de l'Estat. Sota el lema ‘Per uns trens dignes, única via: Independència’, volen testimoniar els problemes de mobilitat que pateixen els catalans pel que fa a una xarxa ferroviària que registra de mitjana 31 incidències diàries, amb una afectació cada 35 minuts.
La nova campanya se situa en el pla estratègic de l'entitat, que quedarà plasmat en el nou Full de ruta que els socis aprovaran en l’Assemblea General Extraordinària, que comença avui i finalitza el 19 de gener. Una estratègia que passa per "la unilateralitat, la desobediència civil i l’aprenentatge del 17, però també per continuar explicant que la independència és l’únic camí per combatre els efectes de ser un país ocupat”, ha destacat la vicepresidenta de l'ANC, Nohemí Zafra, que ha recalcat que “la independència començarà a les vies del tren”.
“Sense un estat propi, continuarem pagant impostos de país nòrdic, però fent servir infraestructures tercermundistes” ha denunciat la coordinadora de la Comissió de Mobilització, Elisenda Romeu. Per això, l'ANC farà accions concretes cada 15 dies fins a l'estiu en les estacions de tren amb més incidències arreu del país. Es vol sensibilitzar els catalans que els problemes de Rodalies deriven de la falta d’inversió crònica agreujada per l’espoli fiscal espanyol, juntament amb una gestió negligent de Renfe. A més, l'ANC prepara un gran acte central a Barcelona per al pròxim 29 de març i ha creat una pàgina web trensdignes.assemblea.cat on es recull l’argumentari, els materials de la campanya i els formularis.
A les estacions, l'ANC repartirà fulletons amb dades per demostrar el greuge que pateix Catalunya, com per exemple, que Espanya només ha executat la meitat d’inversions ferroviàries a Catalunya des del 2010 o que només amb onze dies sense espoli fiscal es podrien comprar 50 nous trens. L’economista especialitzat en infraestructures i exsecretari nacional de l’ANC, Eduard Gràcia, també ha denunciat que “l’any 2022 s’estima que hi va haver 284 dies amb incidències greus - més de tres de cada quatre dies - i el 62% d’aquestes incidències - gairebé dues de cada tres - van ser causades per problemes d’infraestructures”. També ha recordat que l’any 2021 la inversió ferroviària realitzada va ser un 19% del pressupostat.
Sobre el traspàs de Rodalies a la Generalitat, Garcia ha remarcat que hi ha encara moltes preguntes obertes, incloent-hi qüestions clau com ara de quina manera es resoldria el dèficit d’inversió en la infraestructura que impacta tant el servei.
La sectorial de Gent Gran, que van ser pioner en iniciar la campanya a les estacions en primer lloc, serà l’encarregada de vehicular-la per tot el territori amb el suport de les assemblees territorials. Aquest dijous dia 16, ja hi ha una acció preparada a les estacions de l’R2 Sud: Sant Vicenç de Calders, Vilanova i la Geltrú, Cubelles i Gavà. I es faran també a Terrassa, Sabadell, Martorell, Vilafranca del Penedès, Granollers, Sant Celoni, Girona, Lleida, Tàrrega, Cervera, Manresa, Tarragona, L’Hospitalet de l’Infant, Tortosa, Alcanar, Molins de Rei, L’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Vilassar de Mar i Mataró fins a l’estiu.
L’Assemblea també repartirà un codi QR amb un formulari per registrar queixes a la síndica de greuges i s’encarregarà de recollir-les per lliurar-los a la síndica de greuges.
Unitat d’acció
La de l’ANC no és l’única acció per reclamar trens dignes. Aquest mateix dimecres, la plataforma d’usuaris de l’R3 ha demanat al Parlament “compromís i unitat d’acció” per revertir “dècades de mala gestió. Ha estat la portaveu de la plataforma d’usuaris de l’R3, Perquè no ens fotin el tren, Montse Ayats, durant la intervenció a la Comissió de Territori del Parlament. “Volem compromís ferm i unitat d’acció dels partits del Parlament per revertir dècades de mala gestió i donar prioritat a Rodalies”, ha dit Ayats. Per a molts ciutadans, ha afegit, “el tren és l’única opció i necessitem que funcioni”. La plataforma critica que l’actual pla de Rodalies 2020-2030 “no és prou ambiciós” i volen que en la revisió que s’ha de fer aquest 2025 s’inclogui el desdoblament “complet” de l’R3. Sobre el tall que es preveu els propers mesos entre Parets i la Garriga, reclamen “que no hi hagi els mateixos errors que el primer tall”.
Montse Ayats ha començat la seva intervenció a la comissió denunciant la “situació desesperada” que viuen els usuaris de l’R3. Per la seva banda, un altre dels ponents i portaveu de la plataforma, Marc Janeras, ha assenyalat que amb el reguitzell de problemes que es troben cada dia – incidències freqüents, retards sistemàtics, anul·lacions de trens, informació deficient – els usuaris veuen el servei com un sistema “en crisi permanent”. “Tots els problemes es veuen maximitzats pel fet que la línia és de via única”, ha assenyalat Janeras. Des de la plataforma, es veuen “hostatge d’una mala gestió”. I amb la sensació que als usuaris “se’ns roba temps de vida i això es fa amb impunitat”, ha afegit el portaveu.
Arribats a un punt on el traspàs de Rodalies està en un horitzó proper, Marc Janeras ha assenyalat que els problemes no s’arreglaran d’un dia per l’altre, però ha incidit en la importància que es faci una “bona gestió sostinguda en el temps”. La plataforma és conscient que als usuaris els espera una dècada “intensa” d’obres. “La clau és poder incidir perquè aquestes obres estiguin tan ben executades com sigui possible i tinguin en compte els usuaris”, ha dit Marc Janeras.
Sobre el traspàs de Rodalies, Montse Ayats, ha dit que estan “cansats de promeses” i que el que volen són concrecions. “Volem saber quin servei s’oferirà, el desdoblament és clau, però per oferir quin servei”, ha afegit la portaveu.