infraestructurees
Paneque situa entre el 2027 i el 2032 les obres dels nous accessos al Port de Barcelona
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha situat avui en el 2027 l’inici de les obres als nous accessos viari i ferroviari al Port de Barcelona, que acumulen anys de retard i estarien enllestides, segons les previsions actuals de la Generalitat, el 2032.
“Entre el 2025 i el 2026 es redactaran els projectes i el 2027 començaran les obres”, ha explicat Paneque, que ha subratllat que els nous accessos sud són “una obra llargament reivindicada des de l’any 1999 i han hagut de passar 20 anys, perquè un govern anunciï que aquest any i el pròxim tindrem els projectes”. Paneque, en una visita aquest matí al Port de Barcelona, ha ressaltat la rellevància de l’acord de finançament subscrit recentment per poder desencallar el projecte i ha assenyalat que els nous accessos sumen “una inversió de 700 milions d’euros, dels quals el Port de Barcelona n’aporta directament 200”.
Per la seva banda, el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha assenyalat que entre 2025 i 2026 es procedirà al desviament dels serveis afectats per aquestes obres, situats al costat de la llera del riu Llobregat, com pot ser l’electricitat i el subministrament de gas a alta pressió, unes intervencions que “solen ser la clau per accelerar o endarrerir una obra”. L’objectiu, ha dit, és que quan s’adjudiqui l’obra principal ja es pugui “començar amb la cimentació perquè els serveis estaran desviats”. La previsió seria, per tant, es remarca des de la departament de Territori, fer les obres dels accessos pròpiament entre els anys 2027 i 2032.
Els nous accessos
Les obres dels nous accessos sud del Port de Barcelona inclouen diverses actuacions viàries i ferroviàries: l’eix viari facilitarà l’accés ràpid des de l’autovia A-2, mentre que l’eix ferroviari permetrà la circulació de trens de mercaderies de fins a 750 metres de longitud, complint els estàndards d’interoperabilitat europea, segons es recorda des de la Generalitat. L’objectiu, es destaca, és “optimitzar la connectivitat i la intermodalitat, de manera que afavoreixi la competitivitat i l’atractiu de la instal·lació portuària”.
L’acord que s’emmarca en aquesta actuació abasta la Generalitat, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, el Port de Barcelona i l’Adif, de manera que la consellera Paneque ha remarcat la col·laboració entre diferents administracions per desenvolupar aquest projecte estratègic.