Infraestructures i serveis

MOBILITAT

Trànsit barrarà sortides de la C-31 a la Vall d’Aro en les operacions retorn

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha reaccionat arran de la plantada del govern municipal de Santa Cristina d’Aro, que va tallar unilateralment els accessos viaris a la població diumenge passat, en la tornada del pont del Primer de Maig, per evitar el col·lapse de trànsit a l’interior del poble. El director de l’organisme, Ramon Lamiel, s’ha reunit aquest matí amb l’alcalde, Josep Xifre, i el primer tinent d’alcalde cristinenc, Eduard Vancells, per abordar les reivindicacions del municipi i han arribat a un principi d’acord per aplicar restriccions coordinades. A més dels accessos a Castell d’Aro, contemplen estendre-les als nuclis de s’Agaró i Santa Cristina des de l’autovia C-31, quan es col·lapsi el sentit de retorn cap a l’àrea metropolitana de Barcelona i el Gironès i la Selva.

Lamiel ha esbossat les mesures, que ara mateix ja s’apliquen, per exemple, al nus del giratori dels xais, a Castell d’Aro, i en la sortida anterior exclusiva cap a la rotonda de Cavall Bernat de Platja d’Aro, tot i que amb una presència policial mínima. El director del SCT vol acabar de consensuar l’enduriment de mesures amb l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró, i consultar-les també amb l’altre municipi afectat col·lateralment, Sant Feliu de Guíxols. Però aposta per reforçar els panells informatius, mesures de tall “més contundents”, que incloguin algunes tanques –a més dels cons que són fàcils de saltar o retirar–, i destinar-hi efectius de control dels Mossos d’Esquadra de Trànsit en els moments de major congestió. També comptaran amb el suport d’agents de les policies locals dels dos municipis implicats.

L’“escarment” més dur

La mesura clau, però, serà la senyalització del tall de la incorporació oest a l’autovia des del nucli de Santa Cristina per l’antiga C-250a, entre Solius i Bell-lloc. Els conductors que se saltin les restriccions per “fer drecera”, apuntava l’alcalde, Josep Xifre, no tindran cap altra solució que girar cua i tornar a travessar tot el poble per incorporar-s’hi per l’accés est i tornar al darrere de la retenció.

És una mena d’“escarment” que al municipi admeten que els pot continuar generant retencions internes, però esperen que siguin només transitòries mentre els conductors es vagin alliçonant.

Lamiel i Xifre han avançat que voldrien posar a prova el dispositiu el pròxim dilluns 9 de juny, coincidint amb l’operació retorn del pont de Pasqua Granada, festiu a Barcelona i molts altres municipis catalans. I l’aniran polint al llarg de tot l’estiu.

El problema tecnològic

Tant al SCT com al consistori són conscients que al darrere del problema no hi ha només una qüestió de picaresca, sinó que els navegadors automàtics dels vehicles proposen els itineraris que vetaran de manera autònoma.

És per això que Lamiel explora la possibilitat de notificar les restriccions a través dels sistemes d’informació telemàtica de Trànsit, una estratègia que també estan mirant de traslladar a altres situacions com serien les restriccions al voltant del Circuit de Catalunya, a Montmeló, quan se celebren grans premis de F1 o motociclisme. L’objectiu és que les travesseres internes apareguin com a vies tallades de manera puntual, com ja passa, de fet, quan s’hi registren accidents greus o bé obres.

El radar es queda

Respecte a l’altre punt de fricció entre el consistori i el SCT els darrers dos anys, el radar situat a l’alçada del restaurant les Panolles, en sentit nord al tram d’autovia que ja rep la renominació de C-65, l’alcalde Xifre bromejava que “també n’hem parlat i continuem discrepant”. Lamiel referma l’aposta de tornar-lo a posar en marxa amb vista a l’estiu, i sosté que entre els cinc anys anteriors a la instal·lació i els cinc posteriors, la sinistralitat al tram s’ha reduït un 67%”. El govern cristinenc, en canvi, defensa que genera frenades i agreuja l’“efecte acordió” enmig de la congestió, tot i que de fet, el tall de la incorporació a la via a Solius podria contribuir a eliminar un dels punts de tensió actual a causa dels que fan drecera. Diumenge passat, amb el nucli tallat, els moments de retenció van ser menys i més curts, però també hi podria haver influït la meteorologia en un dia plujós que va empènyer part dels usuaris a avançar una tornada més esglaonada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia