política
El ple de Castelldefels es declara contrari a l’ampliació de l’aeroport
Tots els partits, excepte el PSC, alerten de l’afectació sobre el veïnat de l’increment de sobrevols
El ple de Castelldefels ha aprovat avui una declaració institucional que manifesta el rebuig a l’ampliació de l’aeroport perquè l’increment d’avions que sobrevolen la ciutat suposarà més soroll i més contaminació ambiental. L’oposició ha estat pràcticament unànime, ja que només el PSC hi ha votat en contra. El PP, Som, Movem, ERC i Junts han coincidit en alertar que el pas dels 55 milions de passatgers anuals als 70 que possibilitarà l’allargament de la tercera pista es traduirà en un increment d’avions que aterraran sobrevolant els barris costaners quan l’aeroport operi en configuració no preferent.
L’any passat van passar per sobre de la platja, on viuen unes 10.000 persones, un total de 28.000 avions, segons ha precisat l’alcalde, el popular Manu Reyes. Amb l’ampliació “tindrem un avió sobrevolant la ciutat cada 35 segons, i no cada 50 com passa en l’actualitat”, ha alertat Reyes. La portaveu de Movem, Candela López, ha explicat que els responsables de l’aeroport “canvien la configuració sempre que tenen oportunitat, pel que no són creïbles”, i ha posat l’accent en el soroll intens que ahir i avui estan patint els veïns, ja que els avions sobrevolen els habitatges a poca alçada durant gran part del dia. “El projecte d’ampliació atempta contra les nostres vides, ja que durà més soroll i més contaminació. Però també aposta per la massificació turística i un model econòmic que durà més precarietat i dificultat en l’accés a l’habitatge”, ha assegurat.
Tant la portaveus d’ERC, Lourdes Armengol, com el de Junts, Xavier Amate, han coincidit en destacar que la composició accionarial d’Aena, amb un 49% d’inversors privats “i poc transparents”, fa que el projecte d’ampliació pretengui realment un rendiment econòmic per a aquest empresariat. “Per això demanem la gestió del Prat per a la Generalitat i un nou model de governança que respongui a l’interès ciutadà”, ha reclamat la representats republicana. Els diferents partits han coincidit també en exigir un model aeroportuari que connecti els quatre aeroports catalans, i la portaveu de Movem ha recordat que en molts trajectes el tren podria substituir l’avió.
L’alcalde ha lamentat també que en la proposta d’ampliació no s’hagi tingut en compte la veu dels ajuntaments. “Dimarts es va presentar el projecte a la premsa i dimecres, als ajuntaments. Això no és governar per a tothom”, ha etzibat, i ha advertit que l’Ajuntament al·legarà en totes les instàncies possibles perquè “el medi ambient és important, i el defensem, com hem demostrar amb la inclusió de l’Olla del Rei a la ZEPA, però també ho és la salut dels veïns”. Reyes ha afirmat que “en aquesta batalla, les altres administracions no buscaran la nostra complicitat, les tindrem en contra”, pel que ha apel·lat a la complicitat de la societat civil i a la “responsabilitat” dels 25 regidors en la defensa del benestar veïnal.
La veu discordant l’’ha tingut el PSC. La portaveu socialista, Eva López, ha defensat que el projecte plantejat per la Generalitat, el ministeri de Transports i Aena “millora la infraestructura amb la màxima exigència ambiental”. Ha afirmat que el seu partit també està “al costat dels veïns”, i ha assegurat que l’allargament de la tercera pista és l’única opció que assegura les pistes segregades, l’operativa que permet que el gruix dels avions s’enlairin cap al mar evitant sobrevolar Gavà Mar i Castelldefels.