Salellas demana disculpes pel servei “insuficient” de recollida d’escombraries
Assegura que els quatre sistemes de recollida que funcionen actualment a la ciutat expliquen "parcialment" aquesta situació
L'alcalde recorda que el servei de recollida viu un "moment de transició" fins a les transformacions previstes per al 2025
L’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha demanat disculpes als veïns pel servei “insuficient” de recollida d’escombraries en alguns punts de la ciutat durant les últimes setmanes, especialment durant el Nadal. En un missatge a la xarxa social X, admet que el consistori ha rebut “força queixes” els últims dies per l’estat de recollida de residus en alguns carrers i reconeix que les imatges dels voltants dels contenidors “plens de bosses i cartrons no són les que voldríem”.
Segons Salellas, el nou sistema de recollida i gestió de residus que el govern de la ciutat està implantant explica “parcialment” les causes de la situació. L’alcalde recorda que la ciutat viu un “moment de transició” amb quatre sistemes de recollida diferents: “Després d’implementar el porta a porta durant la primavera i l’estiu, a la tardor vam afegir les àrees temporals i aquest desembre s’ha iniciat la implementació dels contenidors intel·ligents. La resta de la ciutat segueix amb els contenidors convencionals, a l’espera que es faci el canvi al llarg d’aquest 2025”.
Cap al 70% de reciclatge
Un cop fet aquest canvi, 45.000 de les 50.000 llars de Girona –o gairebé 100.000 veïns– hauran canviat la manera de gestionar la recollida de residus. Segons Salellas, això haurà de permetre augmentar fins al 70% la taxa de reciclatge –ara és del 52%–, cosa que significarà un “benefici ambiental però també econòmic” per als gironins, atès que la Unió Europea marca que les taxes d’escombraries “hauran d’anar lligades” a la quantitat de residus que generem i a la capacitat de separar-los. “Com més bé separem, menys pagarem”, manifesta l’alcalde Girona. “En aquest sentit, el model de Girona és el model més atrevit que hi ha en una ciutat gran del país. És una oportunitat i un repte per millorar la vida de la gent”, afegeix.
Salellas admet que aquest repte genera “desajustos i disfuncions que l’empresa ha de corregir” mentre conviuen els quatre models de recollida diferents. Alhora, explica que el model parteix de la “premissa” que tots els veïns tenen un “compromís cívic” que no sempre es dona. “Per què? Doncs perquè hi ha gent que prefereix no fer el porta a porta o no anar a recollir la targeta pel contenidor tancat i desplaçar-se a altres àrees de la ciutat que encara tenen sistema antic fent que les àrees de contenidors convencionals es desbordin. Un actitud gens cívica”, manifesta.
L’alcalde assegura que això s’ha pogut comprovar amb agents ambientals i policies. A més d’aquests veïns “pocs responsables”, afegeix que la ciutat rep moltes deixalles d’altres municipis de la comarca “que no volen col·laborar” amb el porta a porta de la seva població. Per aquest motiu, s’ha incrementat la presència policial i les sancions.
Per últim, Salellas diu que el consistori ha detectat errors i millores que calia fer al servei “des del primer moment”. Això, continua explicant, ha permès avançar la col·locació de les àrees d’emergència en els barris on hi ha porta a porta o preveure modificacions en el contracte, es portaran en el ple del mes de gener. “També l’increment de serveis per recollir voluminosos o el reforç en algunes àrees de Montilivi, Vista Alegre, Palau-sacosta o Torre Taialà o el moviment de contenidors al Pont Major. També vindrà un augment de la presència de les deixalleries mòbils als barri i la recuperació de les minideixalleries per piles o bombetes, dos elements que aportaran flexibilitat a les veïnes i veïns”, afegeix.
Salellas també recorda que aquest Nadal s’ha fet un reforç en la recollida de cartró, que, tot i que no ha evitat “situacions no volgudes”, ha servit per “millorar el servei” respecte de l’any passat, en què la situació es va desbordar de tal manera que l’Ajuntament va sancionar l’empresa concessionària: “Quan no es compleix, també actuem. I quan sigui necessari hi tornarem perquè paguem per un servei i com a Ajuntament hem d’exigir que es faci bé”.
L’alcalde insisteix que el canvi de model per al 2025 “genera transicions” que no són fàcils. “En aquest procés, garantirem espais de diàleg i de transparència amb la ciutadania, flexibilitat per estudiar canvis i propostes de millora. L’objectiu és assolir el canvi, millorar els percentatges de recollida per fracció i situar Girona en els estàndards europeus, però ho volem fer amb calma, escoltant i sobretot mantenint la ciutat endreçada”, conclou Salellas.