Societat
Els sindicats de Renfe i Adif anuncien set dies de vaga pel traspàs de Rodalies
Les aturades estan convocades per als dies 7, 19, 24, 26 i 28, i per a l’1 i 3 d’abril
Els comitès generals d’empresa reclamen que es garanteixi la integritat de les plantilles i que les empreses públiques continuïn operant Rodalies i Renfe Mercaderies
Els comitès generals d’empresa (CGE) de Renfe i Adif han convocat set dies de vaga al març i abril en protesta pels incompliments dels acords signats sobre el traspàs de Rodalies i Renfe Mercaderies, segons han informat aquest dilluns els sindicats de les dues companyies en un comunicat conjunt. Les primeres cinc aturades estan previstes al març, als dies 17, 19, 24, 26 i 28, i les dues restants a l’1 i 3 d’abril.
Els CGE reivindiquen que el traspàs garanteixi la integritat de les plantilles de Renfe i Adif i que les dues empreses públiques continuïn operant el servei de Rodalies i Renfe Mercaderies. En aquest sentit, insten el Ministeri de Transports a respectar els acords signats i assegurar l’estabilitat i continuïtat dels serveis ferroviaris sota la gestió de les dues empreses.
Els sindicats recorden que al novembre de 2023 van desconvocar una vaga després de pactar que Renfe i Adif continuarien oferint els serveis de Rodalies i Renfe Mercaderies, que es preservarien les actuals plantilles de les dues empreses públiques i que s’establirien grups de treball i negociació per adoptar “decisions consensuades”. No obstant, els comitès consideren que aquests compromisos s’han trencat a l’última reunió amb el Ministeri, el passat 17 de febrer, en la que es va anunciar que la línia R1 quedaria fora de la Xarxa d’Interès General. A més, se’ls va comunicar que es crearia una empresa mixta, aliena al Grup Renfe, per assumir gradualment les operacions de Renfe i Adif.
Els representants dels treballadors lamenten que han estat “mers receptors” d’aquesta informació, sense la possibilitat de participar en la presa de decisions. Segons els CGE, les mesures adoptades pel govern espanyola “en coordinació amb la Generalitat” de Catalunya són “diametralment oposades a allò pactat”.
Duplicitat de costos
Els representants dels treballadors de Renfe i Adif creuen que les mesures que volen implementar les dues administracions “no suposen una millora del servei, sinó un augment del cost, que recaurà sobre els ciutadans”.
En aquest sentit, alerten que es pretén “duplicar l’entramat societari amb un nou president, consellers i estructures paral·leles per prestar un servei que ja ofereix una empresa pública”. I tot plegat, adverteixen, afectarà les economies d’escala en la compra de trens, materials, instal·lacions de circulació i seguretat, formació i habilitacions.
Segons els comitès, la Generalitat no ha exercit plenament fins ara les competències de Rodalies que té transferides d’ençà del 2010. I defensen que el marc actual “permet gestionar i millorar el servei mantenint com a operadors a Renfe i Adif”. Un model que comparen amb el de la sanitat catalana, on hi ha centres que no són de titularitat de la Generalitat però que presten servei públic dins el sistema català de salut.
A més, afirmen que l’exclusió de línies catalanes de la xarxa d’interès general també suposa que no estaran subjectes a la normativa europea de seguretat, operació i material rodant, que a l’Estat espanyol està regulada per la Llei del Sector Ferroviari i l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Segons els CGE, aquesta exclusió podria suposar en aquestes línies una reducció dels estàndards de seguretat, així com la pèrdua d’interoperatibilitat ferroviària amb la xarxa espanyola i europea. I de retruc, avisen, podria derivar en sancions per incomplir les condicions del finançament europeu per fomentar la interoperatibilitat al continent.
Privatització encoberta
D’altra banda, els sindicats denuncien “un procés de privatització encoberta” de Renfe Mercaderies a través de la creació d’una nova societat, controlada per la companyia mixta MSC. En aquest sentit, alerten que s’està afavorint aquesta transició a través del deteriorament deliberat de l’empresa pública, amb accions com “no concórrer a noves contractacions de càrrega de treball”, “obstaculitzar la feina dels comercials en la captació de clients” i “bloquejar l’operativitat dels trens per la inacció dels centres de gestió”.
El PSC diu que el traspàs de Rodalies no tindrà “impactes negatius” en la plantilla
La portaveu del PSC, Lluïsa Moret, ha defensat aquest dilluns que el traspàs de Rodalies no tindrà “cap impacte negatiu” en els drets laborals dels treballadors de Renfe i Adif. El partit socialista ha reaccionat així a l’anunci d’una convocatòria de set jornades de vaga a les dues companyies pel traspàs de Rodalies, que ha coincidit amb la roda de premsa de la portaveu, recollida per l’ACN.
Moret ha promès que el govern treballarà conjuntament amb els sindicats perquè el traspàs no generi cap impacte negatiu en els drets laborals de les plantilles, com es va acordar.
No obstant, ha admès que el procés és “complex” i requereix “temps de treball” i “molts processos de negociació”. “Ja sabíem que canviar l’statu quo vigent durant dècades generaria dificultats de tot tipus”, ha afegit. No obstant, ha reivindicat que es tracta d’“una passa endavant estratègica”.