Serveis

infraestructures i transports

Ryanair no operarà a l'hivern a Reus i no ho assegura el 2012

La companyia irlandesa només ofereix vols a la seva plana web fins al 29 d'octubre, i aquest mateix estiu ja es planteja suprimir gairebé un centenar de serveis per l'encariment del petroli

Ryanair no volarà des de Reus l'hivern vinent, i potser tampoc més endavant. Aquesta, si més no, és la hipòtesi amb què treballa ara mateix la companyia irlandesa, que, segons ha pogut saber El Punt, té decidit tancar la seva base operativa al Camp de Tarragona a partir de la tardor. A la seva plana web, de fet, no s'ofereix ni un sol vol més enllà del 29 d'octubre –data en què s'acaba la temporada d'estiu–, malgrat que les fonts oficials asseguraven ahir que encara no es pot confirmar ni desmentir res perquè no hi ha cap acord pres, i recorden que Ryanair està tancant arreu els horaris per la temporada hivernal justament aquests dies. La decisió, però, sembla presa, en la mateixa línia que s'assenyala ja des de fa setmanes en alguns fòrums especialitzats de pilots professionals del Regne Unit, que també especulen amb altres possibles retirades de la companyia de diversos aeroports britànics, com ara del de Manchester, aquest hivern.

A Ryanair, en tot cas, no li surten els números a Reus. Fa un parell de setmanes, i de sorpresa, va suspendre, sense donar cap explicació, la connexió amb Eivissa, estrenada tot just un mes i mig abans. I podria no ser l'última, perquè la companyia es planteja suprimir “entre 80 i 90 vols més” aquest estiu a Reus, per estalviar-se costos arran de la pujada del preu del petroli, que l'ha afectat més del que es preveia en els darrers mesos. Tampoc no juga gens a favor del Camp, a més, el fet que els índexs d'ocupació dels avions a Reus està força per sota del de Girona i Barcelona. Per això tampoc no és del tot segur a hores d'ara que hi reobri rutes la pròxima temporada estival, malgrat que les xifres són molt millors en aquesta època, s'està creixent en passatgers respecte a l'any passat, i enguany hi ha programats fins a 107 vols setmanals, a 28 destinacions diferents.

En tot cas, l'aterratge de Ryanair a Barcelona, el setembre del 2010, va resultar tota una declaració d'intencions. Aquesta és ara mateix l'aposta real de la companyia, que també va deixar d'operar a Lleida l'1 de juny, i que ja ha reduït notablement els vols a Girona –una de les seves principals bases al sud d'Europa–, on aquests dies es negocia el conveni per mantenir un mínim de vols a partir de l'octubre, si bé en aquest cas no hi ha perill de retirada. I és que, en vista de la imminent privatització dels serveis aeroportuaris d'Aena, l'estratègia de Ryanair inclou guanyar pes a Barcelona per tenir-hi més força per negociar amb el nou gestor privat de l'aeroport.

LA XIFRA

28
rutes setmanals
, 11 menys de les pactades, va oferir Ryanair l'hivern passat a Reus, a només 9 destinacions

El govern ho veu com una tàctica

El director general de Transport, Ricard Font, negava dijous a Reus que tingués “cap constància” que Ryanair vulgui deixar l'aeroport, i es declarava “tranquil” pel conveni que hi ha signat amb la Generalitat i diversos agents i institucions del Camp per operar fins al 2013, a canvi de 14 milions (a l'abril i al maig, l'Ajuntament de Reus ja va aprovar destinar-hi 110.000 euros, i el de Salou, 71.000 més). El director de Territori a Tarragona, Cèsar Puig, mantenia ahir que “hi ha uns compromisos en vigor, i és imprescindible que es compleixin”, com ja passa ara (a l'estiu el conveni estipula un mínim de 100 vols i n'hi ha més, tot i que l'hivern passat ja es va quedar, amb 28, per sota dels 39 pactats). Puig, això sí, veu la filtració com “una tàctica per renegociar el conveni”, signat a final del 2010 després de mesos de feina, i en vigor tot just des del gener. “Ryanair pressiona el que creu que ha de pressionar, i el govern ha fet des del 2003 esforços considerables per mantenir-los, però també ha d'entendre que els temps són diferents”, indica. El gerent del Patronat de Turisme de la Diputació, Octavi Bono, admetia ahir: “és un fet que no tenen vols programats, i per això estem en contacte amb Aeroports de Catalunya, perquè ja coneixem el perfil del soci d'aquesta relació”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.