Les mercaderies, les primeres de pujar al TAV

Els trens d'alta velocitat que circularan aquest any entre Barcelona i Perpinyà faran servir part de la via del tren convencional

L'endar­re­ri­ment de les obres de l'alta velo­ci­tat, sobre­tot als trams de Girona i de Bar­ce­lona, van fer que el govern espa­nyol decidís ins­tal·lar un ter­cer rail en alguns punts de la via del tren con­ven­ci­o­nal –en con­cret, a la via de cir­cu­lació nord– perquè comenci a cir­cu­lar el TAV aquest 2010. Ini­ci­al­ment, s'havia pre­vist que cir­cu­les­sin trens des de mit­jan 2009, moment en què la con­ces­sionària TP Ferro, que ha de ges­ti­o­nar el peatge que es cobrarà per tra­ves­sar el Piri­neu, va començar a cobrar la indem­nit­zació de l'Estat pel retard, ja que l'obra no estarà com­ple­tada fins al 2012.

De moment, tan l'Adif com Renfe tenen clar que abans no acabi aquest any l'alta velo­ci­tat per­metrà tras­lla­dar mer­ca­de­ries entre Bar­ce­lona i Per­pinyà. I pel que fa als pas­sat­gers, l'Adif asse­gura que «s'està aca­bant de pla­ni­fi­car en funció del model d'explo­tació». Renfe hi afe­geix que s'ha d'aca­bar de veure quin tipus de tren es fa ser­vir i com es coor­dina amb l'ope­ra­dor francès. Hi ha pre­vista una reunió al febrer per acor­dar-ho.

El recor­re­gut

Els trens de mer­ca­de­ries sor­ti­ran del port bar­ce­loní i arri­ba­ran fins a Cas­tell­bis­bal amb el ter­cer rail que s'està ins­tal·lant. A par­tir d'aquest punt, els trens pas­sa­ran pel ramal que l'Adif cons­tru­eix entre Cas­tell­bis­bal i Mollet del Vallès, on també s'està ins­tal·lant el ter­cer rail. Des d'aquest punt i fins a la cen­tral de mer­ca­de­ries de Girona, ja es podrà usar la via del TAV, que ja està a punt, i allà els trens hau­ran de tor­nar a enllaçar amb la via del tren con­ven­ci­o­nal fins a Vila­ma­lla. A par­tir d'aquest punt i fins a a Vila­fant, s'està aca­bant d'enlles­tir la vari­ant del tren con­ven­ci­o­nal, que per­metrà enllaçar amb el TAV a Vila­fant, des d'on cir­cu­la­ran per la via d'alta velo­ci­tat fins a Per­pinyà.

Indemnització per a TP Ferro

El Ministeri de Foment ja ha aprovat la compensació de 128 milions d'euros a la concessionària TP Ferro pel retard del pas del TAV. L'empresa té acabat el tram de via entre Figueres i Perpinyà des de fa gairebé un any, i tot i que els primers trens començaran a circular abans no acabi aquest any, la via no funcionarà de manera normalitzada fins a l'any 2012. Aquests diners són per compensar els que l'empresa deixarà de guanyar pel peatge del Pertús. També se li ampliarà la concessió fins als 53 anys.

Defensem el Tren ho veu difícil

L'anunci de la companyia de tren francesa que farà arribar trens fins a Figueres aquest any ha creat dubtes a l'entitat Defensem el Tren, de l'Empordà, la qual es pregunta si l'estació del TAV provisional de Vilafant estarà a punt –l'Adif diu que sí– i també si estarà fet el túnel del Puig de les Basses. L'associació també veu «difícil fer circular per la única via convencional 18 trens diaris més entre Vilamalla i Mollet del Vallès. La línia ja està molt saturada i seria demencial que els usuaris acabessin pagant la broma».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.