Educació

Ensenyament

Procés participatiu a l’escola

Alumnes del col·legi L’Aixart de Cervià, els pares i mares, els mestres i diversos artistes han fet un treball conjunt per embellir i millorar tant l’interior del centre com el pati

S’han fet realitat propostes dels més petits

Parau­les de suro, de canyes i de por­ex­pan, així com altres ela­bo­ra­des amb càpsu­les de cafè, fusta, fil­ferro, cartró, llana, plo­mes, tela, plàstics i guix. Mots que pen­gen de les parets i s’enfi­len per les tan­ques, crei­xen dels tes­tos, s’arros­se­guen pel terra o cauen des del sos­tre. Les parau­les for­men i donen vida a cada racó de l’escola L’Aixart de Cervià de Ter: des de les aules i els pas­sa­dis­sos fins al pati. La cre­ació d’aquest ambi­ent ha estat pos­si­ble a través d’un pro­jecte par­ti­ci­pa­tiu en el qual han pres part les famílies del cen­tre –pro­ce­dents de Cervià, Raset i Vila­da­sens–, diver­sos artis­tes, els alum­nes i mes­tres. La direc­tora del col·legi, Helena Márquez, i la cap d’estu­dis, Oti Corona, expli­quen que el tre­ball va començar apli­cant a les aules una meto­do­lo­gia basada en les tesis d’Ale­gria Julià i Daniel Gabarró. Segons els seus estu­dis, es pot millo­rar l’orto­gra­fia a par­tir de jocs i acti­vi­tats plàsti­ques que acti­ven la memòria visual. L’alum­nat aviat va començar a ana­lit­zar i pro­duir, en les tuto­ries i els tallers de plàstica, una selecció de parau­les que s’usen molt i que sovint s’escri­uen mala­ment. A més, es va con­tac­tar amb diver­sos artis­tes que, d’una forma o una altra, tenen relació amb el cen­tre: San­drine Blu­e­bel, Joan Coro­mi­nas, Anna Car­lota Fernández i Josep Tor­re­be­lla. Tots ells van pres­tar la seva ajuda, cre­ant parau­les de dife­rents estils i tècni­ques que enri­quei­xen el pro­jecte i deco­ren àrees lúdiques.

A par­tir dels dibui­xos i idees dels més petits, s’han dis­se­nyat millo­res al pati: s’han pin­tat espais per jugar i s’han repin­tat murals, s’ha creat un cir­cuit de cot­xes, una zona de jocs de taula apro­fi­tant una bobina i s’ha col·locat i pin­tat una barca. Durant dues mati­nals, famílies, artis­tes i docents ho han mate­ri­a­lit­zat, i han acon­se­guit l’embe­lli­ment i l’apro­fi­ta­ment de l’ambi­ent on els nens i nenes pas­sen bona part del dia, i la cul­mi­nació estètica d’una pro­posta pedagògica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia