Salut
Protesta a Barcelona contra la Papanoelada Motera i els pics de contaminació
Desenes de persones han tallat aquest diumenge a la tarda la Gran Via a l’altura del carrer del Comte d’Urgell per protestar contra la Papanoelada Motera —una concentració de motocicletes amb conductors disfressats de pare Noel— en defensa d’unes festes sense fums i per reclamar mesures urgents contra les malalties respiratòries. Els organitzadors, Eixample Respira, el Bicicleta Club de Catalunya, la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona, Maragall Respira, Revolta Escolar i Bicibús Eixample, volen posar de relleu la mala qualitat de l’aire i els pics de contaminació que generen esdeveniments com la Papanoelada Motera. “Els metges diuen que hi ha més ingressos d’urgències per malalties respiratòries causades per aquests pics de contaminació”, recorda Genís Domínguez, d’Eixample Respira. “El que ens emmalalteix són les emissions més properes a nosaltres, l’aire que respirem. L’aire del port perjudica el clima i s’han de reduir aquestes emissions, però ens hem de fixar sobretot en aquelles fonts de contaminació que tenim molt a prop nostre, com el trànsit rodat”, subratlla Domínguez.
Els organitzadors han plantejat accions solidàries per recollir diners per la Marató de 3Cat, dedicada a la investigació sobre malalties respiratòries, i per l’ONG De Veí a veí de Sant Antoni perquè cap criatura del barri es quedi sense joguina.
La Papanoelada no ha pogut passar per la Gran Via en el seu camí de Montjuïc al centre de la ciutat. “La nostra intenció no és aturar-los perquè ho poden fer igualment per altres vies, sinó posar de relleu que no és un tipus d’acció que sigui apropiada amb el coneixement que tenim avui dels problemes que causa la contaminació”, hi ha afegit el portaveu d’Eixample Respira, que ha reclamat més contundència a l’Ajuntament de Barcelona per evitar una concentració de motos que “és il·legal, perquè no està notificada”. En aquest sentit, reclamen al govern municipal que faci complir l’ordenança de circulació, ja que en altres edicions s’han detectat conductes incíviques, com ara motoristes cremant roda o utilitzant el clàxon contínuament. “Són comportaments incívics que el reglament no permet i no s’hi està actuant en contra”, assegura Domínguez, que denuncia que aquest tipus d’activitats es continuen fent en altres ciutats, com Sabadell o Santa Coloma de Gramenet, inclús amb suport institucional explícit.
Es dona la circumstància que el Síndic de Greuges de Barcelona va demanar dimarts a l’Ajuntament per tercer any consecutiu que valorés la possibilitat d’impedir la celebració. “Es tracta d’una activitat que concentra un nombre elevat de motocicletes en un mateix lloc, en un moment concret, i que genera un gran impacte mediambiental, un problema de mobilitat i afectacions a la salut de les persones”, va alertar. El 2019 la Guàrdia Urbana ja va emetre un primer informe desfavorable sobre aquesta concentració, i la Sindicatura de Greuges, el 2021, va demanar que no se celebrés, no solament pels problemes de soroll, mobilitat o contaminació, sinó també per imprudències en la conducció que generen situacions de perill.
“Actuarem amb tota la contundència que puguem, però difícilment la podem evitar perquè no sabem qui és el convocant”, va argumentar el tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, a la darrera reunió de la Comissió de Presidència, Seguretat i Règim Intern.
Els organitzadors del tall a la Gran Via recorden que és un dels eixos més densament habitats i contaminats de Barcelona, amb més de 30.000 residents i el pas diari de més de 60.000 vehicles. Veuen aquest carrer, juntament amb Aragó, com una extensió de l’autopista C-31. A més, és una de les vies amb més sinistres de trànsit i té un dels nivells més baixos d’espai públic i zones verdes de la ciutat. Reivindiquen la necessitat de restringir la circulació de vehicles motoritzats a les zones amb més afluència durant les festes, com ja es fa per Sant Jordi i aposten per convertir els carrers més transitats del centre —el passeig de Gràcia, la rambla de Catalunya, la plaça de Catalunya, els laterals de la Gran Via— i els eixos comercials de cada barri en zones exclusives per a vianants durant els vespres, caps de setmana i dies festius.