Societat

Un mort i 109 ferits en un xoc de trens a Castellgalí

Un comboi de la línia R-12 i l’altre de la R-4 van topar frontalment entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa

L’accident podria ser degut a un problema en la senyalització, segons el conseller Calvet

Una per­sona morta, qua­tre ferits greus, nou amb lesi­ons de gra­ve­tat menor i 96 ferits lleus és el balanç del xoc fron­tal de dos trens que es va pro­duir ahir al ves­pre a les pro­xi­mi­tats del bai­xa­dor de Cas­tell­galí, entre Sant Vicenç de Cas­te­llet i Man­resa. El sinis­tre es va regis­trar pas­sa­des les sis de la tarda, quan un tren de la línia de mit­jana distància R-12 (L’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat-Lleida) va topar fron­tal­ment amb un altre de la R-4 de roda­lies (Sant Vicenç de Cal­ders-Man­resa). Segons Renfe, un dels trens sor­tia de l’estació de Sant Vicenç de Cas­te­llet i l’altre hi arri­bava. Un dels dos com­bois acci­den­tats estava atu­rat o cir­cu­lant molt len­ta­ment, i l’altre s’hi va apro­par cir­cu­lant per la mateixa via i es va pro­duir el xoc.

La per­sona morta, de 26 anys, és la con­duc­tora d’un dels dos com­bois i, d’acord amb les dades faci­li­ta­des ahir a la nit per Pro­tecció Civil, en l’acci­dent van sor­tir il·leses 65 per­so­nes, que van ser tras­lla­da­des a Man­resa. Els ferits lleus van ser por­tats en tres com­bois fer­ro­vi­a­ris fins a aquesta ciu­tat, on van ser ate­sos pels ser­veis mèdics.

Imme­di­a­ta­ment després de l’acci­dent, Pro­tecció Civil va acti­var el pla d’emergències Fer­ro­cat, i Renfe va tallar la cir­cu­lació de la línia. Així mateix, es van des­plaçar al lloc del sinis­tre 19 dota­ci­ons dels Bom­bers, 25 dels Mos­sos i 23 ambulàncies del SEM i un vehi­cle de logística i psicòlegs de l’àrea mèdica, a més de tècnics d’emergències. El cen­tre d’atenció als fami­li­ars i a les vícti­mes de l’acci­dent va ser ins­tal·lat en un pri­mer moment a l’ajun­ta­ment de Cas­tell­galí, encara que després es va tras­lla­dar a l’estació de Renfe de Man­resa.

A con­seqüència de l’acci­dent fer­ro­vi­ari, la car­re­tera C-55 va que­dar tallada entre Sant Vicenç de Cas­te­llet i Man­resa en els dos sen­tits perquè els ser­veis d’emergència pogues­sin tre­ba­llar, i el trànsit es va des­viar cap a la C-16.

El pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Quim Torra, i els con­se­llers d’Inte­rior, Miquel Buch; Salut, Alba Vergés, i Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Damià Cal­vet, i la dele­gada del govern espa­nyol, Teresa Cuni­llera, van anar fins al lloc de l’acci­dent. En el moment de tan­car aquesta edició, les cir­cumstàncies de l’acci­dent eren encara con­fu­ses. En decla­ra­ci­ons a Cata­lu­nya Ràdio, el con­se­ller Cal­vet va afir­mar que el tren que estava bai­xant des de Man­resa cap a Bar­ce­lona ho feia per la via contrària, és a dir, per la de pujada. “El perquè aquest tren estava en con­tra­via s’haurà de deter­mi­nar.” Més tard i per la cadena SER, Cal­vet va apun­tar cap a un pro­blema en la senya­lit­zació que impe­deix que un tren cir­culi a con­tra­via.

Pre­ce­dents

Al tram fer­ro­vi­ari entre Ter­rassa i Man­resa s’hi han produït els dar­rers anys tres des­car­ri­la­ments. El pri­mer va ser el 2009 sense que hi hagués cap ferit; el segon, el 2011, quan una roca al mig de la via va cau­sar un acci­dent amb onze per­so­nes feri­des; i el ter­cer, el pas­sat 20 de novem­bre, amb un mort i 41 ferits. Tot ple­gat ha gene­rat mol­tes pro­tes­tes sobre l’estat de la línia, que es veu­ran mul­ti­pli­ca­des per l’acci­dent de Cas­tell­galí. Ahir mateix a la nit, la CUP de Man­resa i altres grups de l’esquerra inde­pen­den­tista van fer públic un comu­ni­cat exi­gint un ser­vei fer­ro­vi­ari digne i con­vo­cant per dilluns una con­cen­tració a les set del ves­pre a la plaça Sant Domènec.

L’esllavissada de Vacarisses

El 20 de novembre passat, una esllavissada va causar el descarrilament d’un tren a la mateixa línia R-4, a l’altura de Vacarisses, un sinistre en què va morir una persona i 41 van resultar ferides.

L’accident es va produir a un quart de set del matí, quan el maquinista del primer tren del dia que circulava entre les estacions de Manresa i Sant Vicenç de Calders no va poder frenar a temps davant els 450 metres cúbics de terra i pedres que ocupaven els rails. Aquest material havia caigut de la paret d’una trinxera per on circula la línia, sense que ho pogués evitar la malla metàl·lica que subjectava el terreny. El tren va acabar passant per damunt de les pedres i van descarrilar els quatre primers vagons dels sis que tenia el comboi.

L’empresa estatal Adif va assegurar que un dia abans, el tram afectat havia estat sotmès a una revisió, i no s’hi havia detectat cap risc d’esllavissada. També va recordar que el 2017 s’havien executat obres de millora al tram entre Terrassa i Manresa per valor d’1,6 milions d’euros. L’objectiu d’aquests treballs va ser, precisament, consolidar trinxeres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia