Societat

Societat

Turisme sostenible

Rius per a vianants

La Diputació de Barcelona connectarà una seixantena de municipis amb l’arranjament de 300 quilòmetres de camins a les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener

El pla s’aprovarà aquest març i està previst que estigui executat, amb una inversió de 60 milions, l’any 2022

En aquest nou espai s’ofereixen 5.000 places d’allotjament

La Diputació de Barcelona es farà càrrec del manteniment dels 300 quilòmetres de camins

Una sei­xan­tena de muni­ci­pis de les comar­ques bar­ce­lo­ni­nes que­da­ran con­nec­tats mit­jançant els 300 quilòmetres de camins per a via­nants o altres mit­jans no moto­rit­zats, com ara les bici­cle­tes i els cavalls, situ­ats a les lle­res dels rius Llo­bre­gat, Anoia i Car­de­ner que la Dipu­tació de Bar­ce­lona arran­jarà dins del pro­grama Vies Bla­ves amb una inversió total de 60 mili­ons d’euros. La cor­po­ració pre­veu que el pla direc­tor urbanístic del pro­jecte s’aprovi aquest mes de març mateix i que es puguin ja lici­tar i adju­di­car els pro­jec­tes exe­cu­tius de cadas­cun dels rius, amb la intenció que els camins siguin total­ment tran­si­ta­bles l’any 2022.

El pre­si­dent de la Dipu­tació, Marc Cas­tells, ha defen­sat que els 60 mili­ons que cos­tarà aquest pro­jecte “són els més ben inver­tits de la història d’aquesta ins­ti­tució per com es repar­ti­ran arreu del ter­ri­tori”. De fet, els muni­ci­pis afec­tats sumen 1,2 mili­ons d’habi­tants, però la seva àrea d’influència, els llocs que estan a menys de 30 minuts, arriba fins a 5,2 mili­ons de per­so­nes. A més, la Dipu­tació de Bar­ce­lona pre­veu fer cam­pa­nyes fora de Cata­lu­nya per cap­tar turisme del nord d’Europa, molt interes­sat en l’ano­me­nat de turisme actiu. Cas­tells, a més, ha afe­git que l’ens pro­vin­cial es farà càrrec del cost del man­te­ni­ment dels 300 quilòmetres de camins. El pla, doncs, pretén ser un motor d’atracció turística de l’inte­rior del país, cre­ant un espai –Cas­tells el defi­neix com un nou “parc natu­ral, a l’estil ame­ricà”– que inclou, per exem­ple, les fonts del Llo­bre­gat, Sant Benet de Bages, la Mun­ta­nya de Sal de Car­dona o el Molí Pape­rer de Cape­lla­des. Tot aquest nou espai ofe­reix, segons va expli­car Cas­tells, unes 5.000 pla­ces d’allot­ja­ments turístics de tota mena.

El pro­jecte, a més, pre­veu la recu­pe­ració d’una sèrie d’ele­ments monu­men­tals al llarg d’aquests rius, com ara el pont de l’antic fer­ro­car­ril de Berga, el pont del Dia­ble a Mar­to­rell i el de la Colònia Sedó, a Espar­re­guera. A més, es pre­veu la cons­trucció d’un nou pont pen­jant sobre el pantà de la Baells.

El pro­jecte estruc­tura les vies bla­ves en tres bran­ques, depe­nent del riu que res­se­guei­xen. La Via Blava Llo­bre­gat recor­rerà els 186 quilòmetres que hi ha entre les fonts del riu, a Cas­te­llar de n’Hug, al Ber­guedà, fins al Prat, al Baix Llo­bre­gat, unint, per exem­ple, indrets com ara Sant Benet de Bages, Mont­ser­rat i fins a 15 colònies tèxtils, un dels ele­ments carac­terístics d’aquest riu, l’únic que neix i mor a la demar­cació de Bar­ce­lona. El recor­re­gut prin­ci­pal es podrà com­ple­tar amb fins a gai­rebé 90 quilòmetres més de pos­si­bles vari­ants i enllaços. En aquest sen­tit, Cas­tells des­taca la quan­ti­tat de muni­ci­pis que han dema­nat enllaços verds entre les vies bla­ves i els seus camins. Aquesta via blava supo­sarà una inversió de 24 mili­ons.

La Via Blava Car­de­ner habi­li­tarà 50 quilòmetres d’iti­ne­ra­ris des del seu nai­xe­ment, al peu del Port del Comte, fins a la con­fluència amb la Via Blava Llo­bre­gat, a Cas­tell­galí. El riu, on també hi ha res­tes d’anti­gues colònies tèxtils, tra­vessa els embas­sa­ments de la Llosa del Cavall i Sant Ponç i loca­li­tats com ara Car­dona, Súria i Man­resa. La inversió pre­vista és de 10 mili­ons.

I, final­ment, la Via Blava Anoia seguirà aquest riu al llarg de 48 quilòmetres per les comar­ques de l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llo­bre­gat. La via començarà a Jorba i també s’unirà a la Via Blava Llo­bre­gat a Mar­to­rell. L’Anoia, com el Car­de­ner, és un aflu­ent del Llo­bre­gat que va arri­bar a reu­nir, en la seva època de màxima esplen­dor, fins a 65 molins pape­rers com el de Cape­lla­des. El riu neix a l’altiplà de la Segarra i, tra­ves­sant pobla­ci­ons com ara Calaf, Igua­lada, Cape­lla­des, Sant Sadurní d’Anoia i Gelida, con­necta amb el Llo­bre­gat a Mar­to­rell. Aquesta via tindrà 12 por­tes d’accés i reque­rirà una inversió de 9 mili­ons d’euros.

Seguretat pionera
La Diputació de Barcelona treballa en un sistema de seguretat activa que s’ubicaria en 12 punts del recorregut. Aquest sistema podria estar basat en el sistema GPS o mòbil. La resta del traçat estarà marcat i tindrà punts d’entrada per a vehicles d’emergència.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia