Societat

El TC tomba l’impost català sobre el risc mediambiental d’elements radiotòxics

La Generalitat haurà de tornar els 17,3 milions recaptats entre els anys 2017 i 2018

Una part dels ingressos es destinava a municipis afectats per centrals nuclears

El Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal (TC) ha tom­bat l’impost català sobre el risc medi­am­bi­en­tal d’ele­ments radiotòxics. La sentència del Cons­ti­tu­ci­o­nal, publi­cada par­ci­al­ment al BOE, declara incons­ti­tu­ci­o­nal l’impost, cosa que obliga el Govern a retor­nar els 17,3 mili­ons d’euros recap­tats entre els anys 2017 i 2018 en aquest con­cepte, un 20% dels quals ana­ven des­ti­nats a muni­ci­pis afec­tats per cen­trals nucle­ars, segons fonts d’Eco­no­mia. La llei decla­rada par­ci­al­ment incons­ti­tu­ci­o­nal (5/2017, del 28 de març) havia creat un impost de caràcter extra fis­cal que obli­gava els agents que produïen, mani­pu­la­ven, trans­por­ta­ven, cus­to­di­a­ven o eme­tien substàncies radiotòxiques a assu­mir el cost de l’impacte nega­tiu que aquesta acti­vi­tat suposa per al medi ambi­ent i per a la salut de les per­so­nes.

La sentència del TC declara incons­ti­tu­ci­o­nals i anul·la des de l’arti­cle 51 fins al 68 de la Llei del Par­la­ment de Cata­lu­nya 5/2017, de 28 de març, de mesu­res fis­cals, admi­nis­tra­ti­ves i del sec­tor públic i de cre­ació i regu­lació dels impos­tos sobre grans esta­bli­ments comer­ci­als, sobre esta­des en esta­bli­ments turístics, sobre ele­ments radiotòxics, sobre begu­des ensu­cra­des enva­sa­des i sobre emis­si­ons de diòxid de car­boni. En con­cret, els arti­cles del 51 al 68 són exclu­si­va­ment els que fan referència a l’impost sobre el risc medi­am­bi­en­tal d’ele­ments radiotòxics,

La decisió del Cons­ti­tu­ci­o­nal implica que, a par­tir d’ara, el Govern ja no podrà seguir recap­tant aquest impost, i que haurà de retor­nar l’ingres­sat fins ara: 7,4 mili­ons d’euros el 2017 i 9,9 mili­ons d’euros el 2018, més interes­sos, segons xifres d’Eco­no­mia i Hisenda.

Un 20% d’aquests ingres­sos ana­ven des­ti­nats a la reac­ti­vació econòmica dels muni­ci­pis que tenen cen­trals nucle­ars, pre­ci­sa­ment per impul­sar pro­jec­tes com els de reac­ti­vació del riu Ebre, els de foment de pro­jec­tes turístics o la rein­dus­tri­a­lit­zació química a Flix.

El govern espa­nyol va impug­nar els arti­cles sobre l’impost sobre el risc ambi­en­tal de la pro­ducció, mani­pu­lació i trans­port, custòdia i emissió d’ele­ments radiotòxics al con­si­de­rar que ana­ven en con­tra­dicció amb la LOFCA, per pos­si­ble coin­cidència amb l’impost esta­tal sobre pro­ducció de com­bus­ti­ble nuclear gas­tat i els resi­dus radi­o­ac­tius resul­tants de la gene­ració d’ener­gia nucleó elèctrica, així com també pel pos­si­ble sola­pa­ment amb l’Impost d’Acti­vi­tats Econòmiques. El Cons­ti­tu­ci­o­nal veu equi­valència en els dos impos­tos, i anul·la el català.

La sentència es basa en la doc­trina gene­ral ja esta­blerta pel propi TC sobre els límits del poder tri­bu­tari de les comu­ni­tats autònomes, que impe­deix la coin­cidència de fets impo­sa­bles amb impos­tos esta­tals. De fet, el TC ja va decla­rar incons­ti­tu­ci­o­nal, el 2016, l’ante­rior impost de la Gene­ra­li­tat sobre la pro­ducció d’ener­gia elèctrica d’ori­gen nuclear.

El Govern defen­sava, però, la cons­ti­tu­ci­o­na­li­tat de l’impost, recor­dant que grava el risc medi­am­bi­en­tal, i no el com­bus­ti­ble gas­tat o els resi­dus. Així, es gra­vava l’emissió de radi­o­ac­ti­vi­tat i, de fet, hi havia boni­fi­ca­ci­ons en casos de reducció d’emis­si­ons, per tal d’incen­ti­var que es mini­mit­zes­sin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia