Societat

Mediació contra el virus

La Generalitat crea un servei gratuït de mediació arran de la Covid-19, amb 300 consultes sobre custòdia de menors

La Diputació rep més de 200 queixes veïnals durant el confinament

L’advocacia catalana impulsa la resolució de conflictes virtual atesa l’aturada dels jutjats

Les pròrro­gues con­se­cu­ti­ves del decret de l’estat d’alarma (anem pel camí dels dos mesos) i l’obli­gat con­fi­na­ment per atu­rar con­ta­gis de coro­na­vi­rus han creat un forat negre en la tra­mi­tació admi­nis­tra­tiva de ser­veis públics (amb els ter­mi­nis con­ge­lats), i també han pro­vo­cat un aug­ment del nom­bre de con­flic­tes fami­li­ars, veïnals i empre­sa­ri­als. Per donar solu­ci­ons a aquesta rea­li­tat, la medi­ació –una eina de reso­lució de con­flic­tes extra­ju­di­cial que fa anys que és pre­sent a Cata­lu­nya, tot i que amb falta de cre­ients i de prac­ti­cants– és ara poten­ci­ada per admi­nis­tra­ci­ons i ope­ra­dors. La nove­tat és que la medi­ació pre­sen­cial s’ha subs­tituït per la telemàtica, pre­vista en la llei del 2009.

Una d’aques­tes ini­ci­a­ti­ves és del Depar­ta­ment de Justícia, que a través del Cen­tre de Medi­ació de Cata­lu­nya ha creat un ser­vei gratuït de medi­ació per la Covid-19 , que en tres set­ma­nes de fun­ci­o­na­ment ja ha rebut unes 330 con­sul­tes i 32 acords per fer medi­ació. La majo­ria són temes rela­ci­o­nats amb la guarda i custòdia dels fills en aquest temps d’emergència. “Atesa la des­a­pa­rició de l’admi­nis­tració pública, vam creure neces­sari apro­var una reso­lució perquè es pogues­sin fina­lit­zar les medi­a­ci­ons ini­ci­a­des, i crear aquest ser­vei per a la ciu­ta­da­nia”, declara Xavier Ber­nadí, direc­tor gene­ral de Dret i d’Enti­tats Jurídiques. Hi afe­geix que en bona part de les con­sul­tes rebu­des no hi ha una alta con­flic­ti­vi­tat en les pare­lles. “Pri­mer hi va haver molta con­fusió i una res­posta hete­rogènia dels jut­jats, i l’ori­en­tació del medi­a­dor és que es man­tin­gui l’interès supe­rior del menor”, pre­cisa Ber­nadí, i exposa casos com ara el d’un pro­ge­ni­tor con­fi­nat a la zona de la conca d’Òdena, i que el cen­tre ha emès un cer­ti­fi­cat de movi­ments pels con­trols poli­ci­als. “Hi ha avis que també ens con­sul­ten perquè un dels pro­ge­ni­tors hi ha tallat la comu­ni­cació, i dema­nen com poden refer-la. Tot­hom té por i pri­o­ritza la salut de la família”, explica Ansel Gui­lla­mat, tècnica del cen­tre que tra­mita les peti­ci­ons de medi­ació, que s’han d’enviar per cor­reu electrònic (cen­tre­me­di­a­cio.​dj@​gencat.​cat).

La Dipu­tació de Bar­ce­lona també ha adap­tat el seu ser­vei de medi­ació ciu­ta­dana en 42 ajun­ta­ment i qua­tre con­sells comar­cals –amb més de 6.500 sol·lici­tuds l’any pas­sat– a l’estat d’alarma i ara l’ofe­reix telemàtica­ment, així com asses­so­ra­ment en la reso­lució de ser­veis i con­trac­tes sus­pe­sos. Actu­al­ment, en 21 ser­veis (la mei­tat) ja han rebut 213 casos de medi­ació des del 14 de març fins dilluns pas­sat, una demanda en alça, es pre­cisa des de l’ens. Els con­flic­tes veïnals repre­sen­ten el 74% dels nous casos de medi­ació, seguits dels fami­li­ars (15%) i les acti­vi­tats econòmiques (8%). Entre els con­flic­tes de con­vivència, hi des­ta­quen els casos de sorolls (85%), seguits de la neteja i higi­ene (33%) i les difi­cul­tats de relació i comu­ni­cació.

L’advo­ca­cia cata­lana també acaba d’anun­ciar que engega una pla­ta­forma vir­tual per acti­var la reso­lució de con­flic­tes a través dels cen­tres de medi­ació dels seus catorze col·legis –for­mats per lle­trats ins­truïts en medi­ació (40 hores de for­mació cada dos anys)–, perquè l’admi­nis­tració de justícia con­ti­nua atu­rada. “Com que tot està suspès, rebem peti­ci­ons d’advo­cats que volen resol­dre con­flic­tes a través de la medi­ació o el dret col·labo­ra­tiu en casos patri­mo­ni­als o de reso­lució de con­trac­tes pel virus. Si és neces­sari un arqui­tecte o un psicòleg en la medi­ació, se’n sol·licita un, o es fa xarxa amb els pro­fes­si­o­nals dels cen­tres de medi­ació dels col·legis. Els advo­cats hem de con­tro­lar els con­flic­tes i donar solu­ci­ons”, sosté Marta Martínez, degana del Col·legi de Tor­tosa i pre­si­denta de la comissió de medi­ació del Con­sell de l’Advo­ca­cia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia