Societat

La nova normalitat fa caure la mobilitat i impulsa l’ús del cotxe a Barcelona

Els desplaçaments individuals a peu, en bicicleta, en patinet i en vehicle privat creixen

Un estudi del RACC situa el descens de la mobilitat en un 20%

La crisi del coro­na­vi­rus ha pro­vo­cat can­vis radi­cals en les for­mes de mobi­li­tat. Un de cada tres habi­tants de Bar­ce­lona i el seu entorn ha can­viat el seu mitjà de trans­port habi­tual i s’estan fent 1.125.000 des­plaçaments dia­ris menys que abans de la pandèmia. Així ho cons­tata un estudi ela­bo­rat pel RACC que es basa en enques­tes fetes a 1.600 ciu­ta­dans resi­dents a l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona i més de 60.000 obser­va­ci­ons de per­so­nes que es des­plaçaven en dife­rents mit­jans de trans­port durant el mes de setem­bre. La recerca con­clou que la mobi­li­tat s’ha reduït un 20% i que el tele­tre­ball és la prin­ci­pal causa de la dava­llada. El 40% dels tre­ba­lla­dors ja no es des­pla­cen diària­ment al lloc de feina perquè un 20% tele­tre­ba­llen cada dia i un altre 20% com­bi­nen feina pre­sen­cial i tele­tre­ball. Això pro­voca que una de cada qua­tre per­so­nes enques­ta­des admeti que ha reduït un 25% el nom­bre de des­plaçaments dia­ris. Els ciu­ta­dans que uti­lit­zen el cotxe per anar a la feina o a estu­diar són gai­rebé el doble que abans de la pandèmia. A dins de Bar­ce­lona han pas­sat del 24% al 47%, i a la resta de l’àrea metro­po­li­tana, del 27% al 52%. A més, es cons­tata un ús ine­fi­ci­ent del vehi­cle pri­vat ja que la mit­jana d’ocu­pació és d’1,16 per­so­nes per cotxe.

Totes les for­mes de des­plaçament indi­vi­dual han cres­cut en detri­ment del trans­port públic, que ha cai­gut. Ara un de cada tres bar­ce­lo­nins es des­plaça a peu, men­tre que abans ho feia un de cada qua­tre. És per això que l’informe reco­mana incre­men­tar els espais segurs per als des­plaçaments a peu, en bici­cleta i en pati­net, eli­mi­nar les vore­res bici i asse­gu­rar el com­pli­ment dels límits de velo­ci­tat per part de tots els usu­a­ris. També pro­po­sen una reducció de les tari­fes del trans­port públic fora de les hores punta.

LA XIFRA

1,16
persones
per cotxe és la mitjana d’ocupació dels vehicles privats, cosa que constata que se’n fa un ús ineficient.

Canvis urbanístics “ineficients”

Les accions d’urbanisme tàctic consistents a ampliar voreres per donar més espai a vianants tenen un resultat “ineficient”, segons l’estudi, que destaca que en carrers com la Via Laietana aquests espais amb prou feines es fan servir. De mitjana, menys del 20% dels vianants utilitzen els nous espais per caminar. És per això que el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, reclama que es faci una avaluació de l’ús que tenen i, si no es fan servir, proposa destinar-les a un altre ús. “Això no vol dir necessàriament tornar a posar el carril de circulació de vehicles”, matisa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia