Infraestructures i serveis

Caduca per tercer cop el tràmit ambiental del Quart Cinturó fins a Granollers

La plataforma contra aquesta via insta l’Estat a certificar que han passat els terminis

El 2010 i el 2012 ja es van haver de reiniciar els tràmits legals

Si no fos per la per­sistència d’incloure una par­tida, encara que sigui tes­ti­mo­nial, als pres­su­pos­tos, es diria que l’Estat no té cap interès a aca­bar el Quart Cin­turó, l’auto­via orbi­tal o B-40, entre Ter­rassa i Gra­no­llers. Per ter­cera vegada des de l’any 2010, els dife­rents minis­te­ris de trans­ports han dei­xat cadu­car els estu­dis d’impacte, pre­li­mi­nars, del teòric traçat d’aquesta via d’alta velo­ci­tat entre el Vallès Occi­den­tal i l’Ori­en­tal. Actu­al­ment, aquesta car­re­tera, ide­ada l’any 1966, té dos trams cons­truïts, un a Abrera i un altre que fun­ci­ona com a ronda nord de Ter­rassa.

La Cam­pa­nya con­tra el Quart Cin­turó (CCQC), nas­cuda l’any 1991 i que agrupa 279 enti­tats del Vallès Occi­den­tal i l’Ori­en­tal, el Baix Llo­bre­gat i l’Alt Penedès, va pre­sen­tar, mit­jançant l’Asso­ci­ació de Defensa i Estudi de la Natura de Cata­lu­nya (Adenc), l’enti­tat medi­am­bi­en­tal al vol­tant de la qual va néixer, un escrit al Minis­teri de Tran­sició Ecològica en què reclama que es cer­ti­fi­qui que el ter­cer intent de dur a terme aquest estudi ambi­en­tal també ha cadu­cat. La pla­ta­forma defensa que l’adju­di­cació de la redacció de l’estudi infor­ma­tiu i l’estudi d’impacte ambi­en­tal del Quart Cin­turó entre Ter­rassa i Gra­no­llers va ser publi­cada al But­lletí Ofi­cial de l’Estat del 22 de desem­bre del 2017. El 30 d’abril del 2018 el lla­vors Minis­teri de Medi Ambi­ent va ini­ciar el període de con­sul­tes ambi­en­tals. El docu­ment va ser publi­cat a prin­ci­pis d’octu­bre del 2018. Aquest docu­ment, ano­me­nat d’abast, tal com esta­bleix l’arti­cle 34.5 de la llei 21/2013, de 9 de desem­bre, d’ava­lu­ació ambi­en­tal, és vàlid durant dos anys. Per tant, defensa la pla­ta­forma, tot i tenir en compte la sus­pensió de ter­mi­nis admi­nis­tra­tius que el govern esta­tal va decre­tar des de mit­jans de març fins a prin­cipi de juny del 2020, aquest docu­ment d’abast va per­dre la vali­desa aquest Nadal.

Un dels por­ta­veus de la pla­ta­forma, Toni Altaió, ha defen­sat que l’estudi infor­ma­tiu, el que hau­ria de deter­mi­nar el traçat real, “no pot ser sotmès a infor­mació pública” sense l’estudi d’impacte ambi­en­tal, per la qual cosa el pro­mo­tor del pro­jecte, el Minis­teri de Trans­ports, haurà d’ini­ciar de nou la tra­mi­tació ambi­en­tal abans de poder sot­me­tre l’estudi infor­ma­tiu del Quart Cin­turó a infor­mació pública.

Plou sobre mullat

No és pas el pri­mer cop que això passa. El desem­bre del 2012, l’antic Minis­teri de Medi Ambi­ent ja va haver de resol­dre la cadu­ci­tat de l’expe­di­ent ambi­en­tal de l’estudi infor­ma­tiu d’aquest tram del Quart Cin­turó, que havia estat sotmès a infor­mació pública el 30 de juliol del 2010. Com ara, va ser la CCQC la que va ins­tar que es declarés la cadu­ci­tat, l’abril del 2012, ja que en aquells moments la vali­desa d’aque­lla fase del tràmit ambi­en­tal era de 18 mesos. Prèvia­ment, però, l’abril del 2010, el mateix minis­teri ja havia decla­rat cadu­ca­des les con­sul­tes ambi­en­tals ela­bo­ra­des el 2004.

Altaió con­si­dera que “tres cadu­ci­tats en un mateix expe­di­ent, en 16 anys de tra­mi­tació, pale­sen la inca­pa­ci­tat del Minis­teri de Trans­ports i del govern de l’Estat, fins i tot amb dife­rents par­tits polítics al cap­da­vant, per resol­dre un con­flicte obert a prin­ci­pis dels anys 90 i que con­ti­nua viu, en part, gràcies a la seva inca­pa­ci­tat”. Les enti­tats que sus­ten­ten la pla­ta­forma sem­pre han defen­sat que l’auto­via orbi­tal no és una solució a la con­gestió de mobi­li­tat de la zona i que no és més que una excusa per “urba­nit­zar” més ter­ri­tori. Tot i això, les prin­ci­pals enti­tats econòmiques i els grans ajun­ta­ments de l’àrea que hau­ria de tra­ves­sar la via l’han defen­sat i ara, a més, hi ha hagut un ampli con­sens a incloure, almenys, la con­nexió de la via fins a Saba­dell en el nou pla de mobi­li­tat del Vallès, que encara no està apro­vat defi­ni­ti­va­ment.

LES DATES

2004
és l’any en què s’inicien
les primeres consultes ambientals pel tram entre Terrassa i Granollers.
2012
és l’any en què caduquen
per segon cop les consultes del Ministeri de Medi Ambient.
2010
és l’any en què caduquen
per primer cop les consultes, prèvies a l’informe mediambiental preceptiu.
2020
és l’any en què caduquen
per tercer cop, fins ara, les consultes ambientals.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia