Societat

El nou trànsit sense barreres

S’aixequen els peatges de l’AP-7, l’AP-2, i la C-32 i la C-33 tres hores abans de la mitjanit

L’alternativa augmentarà el pas de vehicles, sobretot de camions

Se seguirà pagant 20 anys més a quatre punts del territori

Els peat­ges ja són història. Amb la fi de les con­ces­si­ons de l’AP-7, l’AP-2, i parts de la C-32 i la C-33, Cata­lu­nya passa a tenir més quilòmetres de via ràpida gratuïts que de paga­ment. Un greuge que arros­se­gava de feia dècades, en con­cret des del 2 de juliol del 1969, quan es va inau­gu­rar l’auto­pista del Maresme, la pri­mera de paga­ment de tot l’Estat espa­nyol. I fins a aquesta mati­nada no s’ha dei­xat de pagar en aquest punt i altres del ter­ri­tori, coin­ci­dint amb l’extinció de la con­cessió a Aber­tis.

En con­cret, són el tram nord de l’AP-7 (de Vila-seca a la Jon­quera), l’AP-2 de Sara­gossa al Penedès, i la C-33 entre Bar­ce­lona i Mont­meló. Això vol dir que des de la mit­ja­nit s’ha dei­xat de pagar als 415 quilòmetres que sumen aques­tes vies. De fet, per evi­tar reten­ci­ons, les con­ces­sionàries ja van obrir les bar­re­res ahir a quarts de nou del ves­pre als peat­ges de la Jon­quera i de la Roca, i segui­da­ment ho van fer les de Vilas­sar i la resta, de forma esgla­o­nada, poc abans de les 21 hores. Tot un símbol, després de cin­quanta anys de paga­ment.

Una fita històrica que no han vol­gut dei­xar de cele­brar els movi­ments veïnals i orga­nit­za­ci­ons que feia anys que llui­ta­ven per recla­mar la gratuïtat de les auto­pis­tes. Una nit de cele­bra­ci­ons però també de rei­vin­di­ca­ci­ons perquè el nou trànsit sense peat­ges no com­porti pro­ble­mes de mobi­li­tat al ter­ri­tori. Aquesta és una de les grans incògni­tes que plan­teja la nova rea­li­tat de les car­re­te­res, per saber fins a quin punt les vies ràpides podran assu­mir l’incre­ment de trànsit que segur que hi haurà, tenint en compte que no s’ha de pagar. Un estudi de la Cam­bra de Comerç i la Dipu­tació de Girona cal­cula que l’aixe­ca­ment dels peat­ges a l’AP-7 incre­men­tarà un 15% el trànsit al tram gironí de l’auto­pista.

En el cas de la C-32 nord, la Gene­ra­li­tat estima que l’auto­pista no es col·lap­sarà, que absor­birà bona part dels vehi­cles que actu­al­ment cir­cu­len per l’N-II: un 11% entre el Mas­nou i Premià, un 2% a Mataró, un 21% entre Cal­des i Arenys, i un 31% a Santa Susanna. Per faci­li­tar la con­nexió entre les dues vies, el govern pre­veu posar a lici­tació les obres per cons­truir sis nous acces­sos que han de faci­li­tar el tras­llat de trànsit, amb nous enllaços a Ale­lla/Mas­nou, a la car­re­tera de Teià, a Premià de Mar, a Vilas­sar de Mar, Canet i Cale­lla. Unes actu­a­ci­ons amb un pres­su­post de 120 mili­ons d’euros del 2022 al 2026 i que també han de ser­vir per “paci­fi­car” l’N-II, on es pro­jec­ten setze roton­des més, sis de les quals entre Mont­gat i Mataró i la resta d’Arenys a Tor­dera.

Amb l’eli­mi­nació del peatge de la C-33, es pro­nos­tica que entre Bar­ce­lona i Mollet aquesta via gua­nyarà un 20% de vehi­cles pro­ce­dents de la C-17, i un 10% en el tram entre Mollet i Mont­meló. Així mateix, el Minis­teri de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana (Mitma) cal­cula que l’aixe­ca­ment de les bar­re­res a l’AP-7 (entre Tar­ra­gona i la Jon­quera) i l’AP-2 (entre Sara­gossa i el Ven­drell) com­por­tarà un aug­ment del trànsit pro­ce­dent de vies pro­pe­res.

Un dels temors amb l’aixe­ca­ment dels peat­ges és que hi hagi més cami­ons i vehi­cles pesants a les auto­pis­tes que fins ara es volien estal­viar pagar. Això segur que es notarà a l’AP-2, en el tram entre Soses i Mont­blanc, on a par­tir d’avui és obli­ga­tori que pas­sin els cami­ons per des­viar-se de la car­re­tera N-240 entre Lleida i les Bor­ges Blan­ques. Aquest era un tram amb una alta sinis­tra­li­tat i el tras­llat era una de les rei­vin­di­ca­ci­ons veïnals de la pla­ta­forma Prou Morts a l’N-240.

Allar­gar el man­te­ni­ment

Coin­ci­dint amb el dia de l’aixe­ca­ment dels peat­ges, la Gene­ra­li­tat va adju­di­car ahir el man­te­ni­ment de la C-33 i C-32 nord, que són titu­la­ri­tat del govern –l’AP-2 i l’AP-7 depe­nen de l’Estat–, a la unió tem­po­ral d’empre­ses (UTE) for­mada per Sorigué, Comsa i Inno­via Cop­ta­lia per un valor de 8,4 mili­ons d’euros. Per la seva banda, el Mitma va posar a lici­tació ja a l’abril set con­trac­tes per a la con­ser­vació i man­te­ni­ment de l’AP-7 i l’AP-2 per a quan fina­lit­zin les con­ces­si­ons, per un import total de 137 mili­ons d’euros. En l’aire està com es man­tindrà a llarg ter­mini el man­te­ni­ment d’aques­tes vies i si les admi­nis­tra­ci­ons pen­sen tor­nar a fer pagar els usu­a­ris.

La Gene­ra­li­tat defensa, des de fa anys, l’opció de la vinyeta, com una tarifa plana que paga­rien els con­duc­tors per moure’s per les car­re­te­res cata­la­nes. El govern espa­nyol aposta per un model homo­geni a tot l’Estat, de paga­ment per ús, en funció de la distància recor­re­guda, a par­tir del 2024.

LES XIFRES

415
quilòmetres de peatge s’alliberen amb la fi de les concessions a Abertis a partir de l’1 de setembre.
8,4
milions és el valor pel qual el govern va adjudicar ahir a una UTE el manteniment dels trams de la C-32 i la C-33.

Quatre vies, encara, de pagament

Encara quedaran 130 quilòmetres d’autopistes de peatge. Els conductors hauran de continuar pagant per circular fins que vencin les concessions entre el 2037 i el 2039. Es tracta del tram sud de la C-32, on hi ha els túnels del Garraf, i la C-16, que inclou els túnels de Vallvidrera, l’autopista Terrassa-Manresa i el túnel del Cadí. La Generalitat ja ha demanat a l’Estat que les rescati, pagant uns 1.500 milions d’euros. Pel que fa a les autopistes C-32 nord i C-33, el govern estima que haurà de destinar uns sis milions d’euros a l’any per al manteniment d’aquestes dues vies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia