Infraestructures i serveis

LA CRÒNICA

No a la MAT recarrega piles

El nou pla esta­tal de desen­vo­lu­pa­ment de la xarxa d’ener­gia elèctrica 2021-2026, apro­vat dimarts pel Con­sell de Minis­tres, torna a posar sobre el mapa el ramal de la línia de molt alta tensió (MAT) sobre les Gui­lle­ries i la subes­tació de 400 kV a Riu­da­re­nes, ara pri­o­ri­tari en l’horitzó del 2024. A l’inte­rior de la Selva majo­ritària­ment es donava per obli­dat el mal­son de les dues infra­es­truc­tu­res, sobre­tot arran dels con­sen­sos polítics a escala muni­ci­pal, comar­cal, de Dipu­tació i Gene­ra­li­tat con­tra­ris. I també al Congrés, on una PNL apro­vada el 2016 a la cam­bra baixa esta­tal també les des­car­tava. Però la pla­ta­forma No a la MAT s’hi torna a posar: dos dies després, en un acte con­vo­cat dijous al ves­pre per l’Ajun­ta­ment de Santa Coloma de Far­ners a l’audi­tori, l’alcalde, Joan Martí, i els seus homòlegs de Riu­da­re­nes i Sils, Josep Solé i Edu­ard Colomé, van tan­car files nova­ment amb la Dipu­tació –repre­sen­tada pel res­pon­sa­ble de Medi Ambi­ent, Lluís Amat– i la Gene­ra­li­tat, amb Marc Vila­hur –antic por­ta­veu de la pla­ta­forma–, ara com a direc­tor de Polítiques Ambi­en­tals del Depar­ta­ment d’Acció Climàtica.

L’excusa de l’acte era pre­sen­tar i des­gra­nar el dar­rer informe tècnic encar­re­gat pel Con­sell d’Ini­ci­a­ti­ves Locals per al Medi Ambi­ent (Cilma) i la Dipu­tació, que defensa reforçar la subes­tació ja exis­tent de la Farga –a Juià–. Un altre dels fac­tors pels quals tant Red Eléctrica (REE) com Adif recla­men el ramal és l’ali­men­tació de la subes­tació cons­truïda a tocar de la línia del TAV entre Bar­ce­lona i Girona, per garan­tir la tensió de les cir­cu­la­ci­ons dels com­bois de pas­sat­gers i mer­ca­de­ries ali­men­tats a 25 kV. L’informe sosté que, en l’esce­nari actual, sense línia, la tensió sem­pre està per sobre de 19 kV en els punts més allu­nyats dels punts de sub­mi­nis­tra­ment de Baró de Viver –a la sor­tida de Bar­ce­lona– i Santa Llo­gaia –a l’Alt Empordà–, i es pro­posa l’alter­na­tiva de con­so­li­dar la subes­tació pro­vi­si­o­nal de Sant Celoni i enllaçar la subes­tació de la Farga amb la línia fèrria, a través d’un cable soter­rat de 3 quilòmetres de lon­gi­tud. També cal­dria tras­lla­dar equips ara sense ús a Riu­da­re­nes, amb un cost com­pe­ti­tiu i menys afec­tació res­pecte a la línia sobre les Gui­lle­ries, tot i que en part l’hau­ria d’assu­mir Adif. Un altre informe del Col·legi d’Engi­nyers, que al seu moment va pas­sar des­a­per­ce­but, coin­ci­dia en els argu­ments. I l’altra amenaça, la del sub­mi­nis­tra­ment a la Costa Brava Cen­tre, de moment no s’ha traduït en pro­ble­mes, en un con­text de més eficiència, estalvi de con­sums i pro­jec­tes per començar a implan­tar reno­va­bles a petita escala.

En pocs dies, les pan­car­tes ver­des de No MAT han tor­nat als car­rers, i dijous ja eren visi­bles tra­ves­sant Sils, Riu­da­re­nes i Santa Coloma. A l’acte, pre­sen­ci­al­ment, poca afluència: mig cen­te­nar de per­so­nes, per bé que n’eren més a través de les xar­xes i el por­ta­veu de la pla­ta­forma, Xavi Amat, adme­tia que s’han tor­nat a acti­var. La set­mana vinent se’n van a Madrid a reu­nir-se amb grups par­la­men­ta­ris, i tenen a punt la mobi­lit­zació al ter­ri­tori, que mai havien desac­ti­vat del tot. Ja han assu­mit, però, que han d’anar pas a pas, par­tit a par­tit, i el pre­si­dent del Cilma, Sergi Mir, assu­mia amb un altre símil fut­bolístic que el repte és tor­nar a “xutar la pilota enda­vant, com a mínim, cap al gol de la dero­gació final”, deu anys més. Pels alcal­des, més mitològics, la MAT con­ti­nua sent una “espasa de Dàmocles”, que els amoïna cada cop que entra una sol·lici­tud d’obres elèctri­ques. Però l’espe­rança són les parau­les de la minis­tra que no faran “cap obra con­tra el ter­ri­tori” i el bagatge de suports ins­ti­tu­ci­o­nals de la feina feta durant un quart de segle.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia