Societat

MONTSE MORÉ

Directora de la producció artística del restaurant Billionaire

“Com més aviat entens que estàs desarrelat, millor”

“Billionaire va arrencar el 2020, quan tot el món estava aturat i a Dubai es continuava actuant”

“Ha estat complex començar en un país on per primer cop donaven una llicència de restaurant amb espectacle”

“No descarto tornar, perquè és d’on soc i on tinc la família”

Els ballarins fan espectacles molt tècnics i, com que han d’anar tapats, sense ensenyar escots, esquena ni genolls, ho hem de fer atractiu, amb un vestuari que llueix carregat de pedreria

Des de fa sis mesos, s’ha esta­blert a Riad, però la feina al cap­da­vant de la pro­ducció artística dels res­tau­rants Billi­o­naire l’obliga a tenir un peu a les illes gre­gues, a Madrid i a l’Ori­ent Mitjà. Va començar aquesta aven­tura just abans de la pandèmia, després de vol­tar deu anys amb la com­pa­nyia del Cir­que du Soleil per tot Europa i el Japó, i aca­bant a Rússia.

Ha vol­tat per tot el món. Ha de pen­sar a vega­des on es lleva?
Sí que em passa, però aquest any és un èxit i el pro­ta­go­nisme és per a Riad, on el pro­jecte reque­reix que hi dedi­qui més temps. Ha estat més com­plex començar en un país on per pri­mer cop donen una llicència de res­tau­rant amb espec­ta­cle. Ara hi he tor­nat després del ramadà, després d’una visita tècnica a Míkonos i a Mònaco, on tenim les ofi­ci­nes.
El nom de Billi­o­naire per a un res­tau­rant ho diu tot?
Tot comença quan la gent vol anar a Sar­de­nya a la casa de Fla­vio Bri­a­tore a diver­tir-se. El club neix a Porto Cervo, on poden com­par­tir com hi viu un bili­o­nari com ell. A par­tir d’aquí, es fa un joc de parau­les i sor­geix el con­cepte.
I com entra en aquesta aven­tura?
El 2014 van obrir el pri­mer res­tau­rant a l’Ori­ent Mitjà, a Dubai, amb la idea d’obrir-ne molts més. I el 2019 con­tac­ten amb mi per ofe­rir-me la trans­for­mació de la marca per com­bi­nar gas­tro­no­mia d’alt nivell i entre­te­ni­ment. La pro­posta que faig can­via des del logo fins a la deco­ració, perquè l’espec­ta­cle sigui el cor de l’experiència. Pots sopar i pas­sar-ho bé; saps quan hi entres, però no quan en surts.
I és fàcil entre­te­nir mili­o­na­ris?
En el sec­tor de l’oci noc­turn, es bus­quen llocs amb bona gas­tro­no­mia, però que hi hagi entre­te­ni­ment. Abans, quan ana­ves de festa, t’ana­ves can­vi­ant de local, però volen que tot passi allà mateix. Billi­o­naire té cli­ents que venen un cop per set­mana. És una pro­posta dife­rent, perquè no hi ha un menú tan­cat amb un xou per a cada plat, sinó que hi arri­ben quan volen per sopar a la carta i hi ha un espec­ta­cle que els acom­pa­nya. És com un tea­tre de vari­e­tats, on hi ha actu­a­ci­ons de balla­rins, màgia, can­tants d’òpera i acròbates. Tot hi té cabuda.
El xoc cul­tu­ral a l’Ori­ent Mitjà obliga a adap­tar els espec­ta­cles?
A Riad és on són més res­tric­tius i fins i tot, legis­la­ti­va­ment, no es per­met que un home i una dona interactuïn dalt de l’esce­nari. S’ha de tro­bar el límit del que és atrac­tiu dins del que és accep­ta­ble. Els balla­rins fan espec­ta­cles molt tècnics i, com que han d’anar tapats, sense ense­nyar escots, esquena ni genolls, ho hem de fer atrac­tiu, amb un ves­tu­ari que llu­eix car­re­gat de pedre­ria. Ha estat un dels rep­tes de tot l’equip: con­ver­tir un des­a­van­tatge en un atrac­tiu. Més enllà de con­trac­tar els direc­tors artístics i coreògrafs, s’ha d’acon­se­guir que l’espec­ta­cle no sigui ofen­siu i que alhora entre­tin­gui.
Aquesta és la part més com­plexa?
Hi ha una com­ple­xi­tat cul­tu­ral, però no es tracta tant de saber el que està pro­hi­bit i el que no. El més difícil és que l’espec­ta­cle s’ajusti als hàbits de cada lloc, on pot­ser estan acos­tu­mats a sopar d’hora o tard, o has de fer molts torns. Ajus­tar-ho al ritme de la gent és el que més ens costa i, per això, quan s’estrena un espec­ta­cle, com a mínim em quedo durant un mes cada nit a veure’l.
Són molts anys, però sem­pre es troba que hi ha sor­pre­ses amb la reacció del públic?
Sí, hi ha un marge de prova i error, perquè et pen­ses que una cosa fun­ci­o­narà bé i és tot el con­trari, o a la inversa. Alguns se sor­pre­nen del nivell de talent dalt de l’esce­nari i de l’experiència d’aquest for­mat de sopar espec­ta­cle. En el sec­tor del luxe, la gent és menys efu­siva, pot­ser aplau­dei­xen menys, però no vol dir que no agradi. Ells estan con­cen­trats en el men­jar i els amics, i l’espec­ta­cle és un focus més d’atenció que els acom­pa­nya. Això vol dir que, quan faig els càstings, a més de tro­bar artis­tes amb talent han de ser gene­ro­sos, perquè aquí no els venen a veure només a ells.
Tro­bar aquests artis­tes de tot el món tam­poc deu ser fàcil...
Fa molts anys que volto, però el cen­tre d’ope­ra­ci­ons el tinc a Madrid, on hi ha mol­tes pro­duc­ci­ons musi­cals. Billi­o­naire va arren­car el 2020, quan tot el món estava atu­rat i a Dubai es con­ti­nu­ava actu­ant. Ens con­tac­ta­ven artis­tes de tot el món, perquè no es podien creure que a Las Vegas, Lon­dres i Nova York estigués tot atu­rat i que allà les ona­des arri­bes­sin amb retard. Això ens va per­me­tre esca­lar posi­ci­ons i era un reclam. Els acròbates s’han de can­viar cada dos mesos i, amb tres espec­ta­cles fun­ci­o­nant, a l’estiu mou­rem 40 artis­tes, més tot l’equip tècnic. Això implica ges­ti­o­nar tots els per­mi­sos de tre­ball. Par­lem de per­so­nes que pot­ser volen des­can­sar un temps, d’altres que avi­sen que tenen dis­po­ni­bi­li­tat per al 2024... Tot s’ha de pre­veure.
Orga­nit­zant de dia i super­vi­sant de nit, li que­den hores lliu­res?
És d’aque­lles fei­nes en què val més que t’agradi el que fas, perquè s’actua cinc dies per set­mana i costa tro­bar espai per tenir vida per­so­nal. M’agrada ser allà mirant i anar als came­ri­nos amb els artis­tes. Els dies que lliu­ren fem coses ple­gats. Ara que estem a Riad, vam anar a l’Sky Bridge, el mira­dor a la planta 99 de la torre més alta. A Dubai també anem a veure altres espec­ta­cles, però és com­pli­cat con­ci­liar vida labo­ral i per­so­nal, i és cert que a vega­des és una mica mono­temàtic. També miro d’aga­far dies lliu­res i quan puc vinc a Mataró a veure la família.
Va mar­xar de Cata­lu­nya l’any 2000 i no ha parat, però té pre­vist tor­nar?
M’he pas­sat 22 anys vol­tant. Com més aviat entens que estàs des­ar­re­lat, millor. Vaig pren­dre fa uns anys la decisió de tre­ba­llar i viure a Madrid, on tinc un pis, per una qüestió pràctica a l’hora de viat­jar, i pro­fes­si­o­nal, perquè és on sor­tien més pro­jec­tes inter­na­ci­o­nals. Però amb els anys la feina m’ha tor­nat a por­tar a l’estran­ger, ara sense fer tan­tes gires. Per ara, tor­nar a Cata­lu­nya no entra dins dels plans, però no ho des­carto, perquè al final és d’on soc i on tinc la família.
Tam­poc s’hau­ria pen­sat aca­bar a Riad...
He après que val més no fer plans a llarg ter­mini, perquè tot va can­vi­ant. Val més anar fent.

On et porti la feina

Nascuda a Mataró el 1972, diu que sempre ha tingut interès per viatjar i per la música, però no li havia passat mai pel cap que es passaria la vida envoltada d’artistes i acròbates, amb qui ha anat de gira per mig món. Amb 25 anys, va entrar a treballar a la productora d’espectacles que va portar a Barcelona la primera funció del Cirque du Soleil. L’any 2000, va marxar de Catalunya amb la companyia de circ per anar de gira per Europa. Hi va treballar una dècada: va fer una estada de quatre anys al Japó i va acabar amb un últim projecte entre Nova York, Madrid i Moscou. Assegura que va ser una gran escola per a una carrera professional, de manera autodidacta, però amb “qualitats que desconeixia” per organitzar i “treballar amb els artistes per mantenir el talent i que estiguin motivats”. Va estar vivint entre Madrid i Eivissa, però una nova aventura l’ha portat cap a l’Orient Mitjà. “Allà, com a tot arreu, la gent s’ho vol passar bé, i si no entenen l’idioma en què els canten, és igual.” A l’Aràbia Saudita, creu que hi ha camí per recórrer; el país s’està preparant per ser la seu de l’Exposició Universal del 2030.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia