Societat

Patrimoni

Memòria audiovisual

L’Arxiu de Palamós estrena dos documentals amb imatges inèdites del municipi entre els anys 1962 i 1977 i sobre la figura de mossèn Gumersind Vilagran, fill adoptiu de Palamós

Un repàs pel Palamós de l’any 1962 al 1977 amb pel·lícules de Vicenç Prats Bagué i un record a mossèn Gumer­sind Vila­gran, fill adop­tiu de Palamós, per­me­ten res­se­guir, de la mà del Ser­vei d’Arxiu Muni­ci­pal de Palamós , una part de l’evo­lució del muni­cipi. Aques­tes pro­jec­ci­ons tin­dran lloc avui, al Tea­tre La Gorga, a les sis de la tarda. Els docu­men­tals es pro­jec­ta­ran amb música cre­ada i inter­pre­tada en directe per Fer­ran Aran, com a banda sonora ori­gi­nal.

L’objec­tiu és donar a conèixer un valuós patri­moni audi­o­vi­sual, que gràcies a les per­so­nes que l’han con­ser­vat, per­met mos­trar imat­ges del pas­sat de Palamós, de les seves acti­vi­tats o de la seva soci­e­tat i d’alguns dels seus per­so­nat­ges. Aquesta estrena es pre­senta amb dos tre­balls, el docu­men­tal Pai­sat­ges evo­cats, mossèn Gumer­sind Vila­gran, de vint minuts de durada, que aplega imat­ges del fons docu­men­tal per­so­nal de Gumer­sind Vila­gran, fons cedit a l’Ajun­ta­ment per la família del que va ser rec­tor de l’església de Santa Eugènia de Vila-romà i fill adop­tiu del muni­cipi. El mun­tatge inclou imat­ges d’arxiu de diver­sos autors i enre­gis­tra­ments en vídeo de Fran­cesc Subirós, del Cen­tre d’Ini­ci­a­ti­ves Audi­o­vi­su­als i sonors de Ràdio Palamós. El docu­men­tal, lluny de ser una bio­gra­fia o una com­pi­lació de la tra­jectòria de mossèn Gumer­sind, esdevé una evo­cació a la seva figura i una expressió del seu fons docu­men­tal.

El segon tre­ball, Platja, neu, fes­tes i tea­tre, Palamós 1962-1977, rea­lit­zat a par­tir de tres pel·lícules enre­gis­tra­des per Vicenç Prats Bagué, és un viatge pel Palamós dels anys sei­xanta i setanta del segle XX. Entre les esce­nes que recull es des­ta­quen imat­ges d’estiu a la platja Gran, la nevada de 1962, la festa major, el Cor­pus, el Ram o la cele­bració de l’ator­ga­ment, el 1975, del nom del car­rer d’Amet­lla de Mar. Prats es va interes­sar per la fil­mació de pel·lícules a par­tir de 1960. La pri­mera càmera que va tenir era una Yas­hica, que va subs­ti­tuir a mesura que ana­ven sor­tint noves inno­va­ci­ons tec­nològiques. Vicenç Prats fil­mava amb rigor, era molt per­fec­ci­o­nista, cui­dava els plans, i tenia cura de la nar­ració. Prats ha enre­gis­trat pel·lícules fami­li­ars, cele­bra­ci­ons i esde­ve­ni­ments popu­lars, que ara per­me­ten conèixer el Palamós ante­rior a la trans­for­mació urbanística de finals dels anys setanta. Algu­nes d’aques­tes pel·lícules han estat cedi­des per la família Prats-París a l’Ajun­ta­ment, la qual cosa ha permès pre­ser­var i com­par­tir aquest valuós patri­moni.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia