Societat

Més atropellament i xocs frontals i descens de víctimes mortals el 2022

Trànsit alerta que onze dels dotze morts en accidents de trànsit aquest gener vivien a prop del punt del sinistre

Durant el 2022 van aug­men­tar en un 54,5% i un 12,8% les vícti­mes mor­tals per atro­pe­lla­ment i per xocs fron­tals entre vehi­cles a les car­re­te­res cata­la­nes res­pecte les dades del 2019, l’any abans de la pandèmia, tot i que la xifra de vícti­mes a vies interur­ba­nes s’ha reduït un 10,7%, situ­ant-se en 157, men­tre que a les zones urba­nes la dada s’ha incre­men­tat lleu­ge­ra­ment, amb 68 finats, el que suposa un 1,5% més que el 2019. Durant el 2022 van per­dre la vida a les car­re­te­res cata­la­nes un total de 225 per­so­nes.

Són algu­nes de les dades que ha fet públi­ques el direc­tor del Ser­vei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, adver­tint que en el que por­tem d’any 2023 onze de les dotze vícti­mes mor­tals en acci­dents de trànsit vivien a tocar del punt de sinis­tre, fet que l’ha permès con­cloure que una dels motius dels acci­dents es pro­du­eix per “un excés de con­fiança” per part dels con­duc­tors. Tot i que ha reco­ne­gut que les xifres d’aquest inici d’any són dolen­tes, ha remar­cat que es situen en “la mit­jada” d’altres exer­ci­cis, per la qual cosa ha con­si­de­rat que la situ­ació no és “extre­ma­da­ment pre­o­cu­pant”.

Pel que fa a ferits greus, al llarg de 2022 se n’han regis­trat 1.529, un total de 716 en car­re­tera i 813 en zona urbana.

Lamiel ha deta­llat que gai­rebé el 78% de les vícti­mes mor­tals per acci­dent de trànsit a Cata­lu­nya són homes (175) i el 22% són dones (50). També ha des­ta­cat que “la mei­tat de les vícti­mes mor­tals han estat de col·lec­tius vul­ne­ra­bles com moto­ris­tes, ciclis­tes i via­nants”. En con­cret, aquests repre­sen­ten el 44% dels finats en zones interur­ba­nes i el 82% en zones urba­nes. En el cas dels moto­ris­tes, Lamiel ha des­ta­cat el des­cens de la sinis­tra­li­tat en car­re­tera, que ha cai­gut un 14,3% amb 42 per­so­nes mor­tes, tot i que ha indi­cat que en vies urba­nes han per­dut la vida 41.

Les vies amb més sinis­tra­li­tat mor­tal, l’AP-7 lidera la llista,amb 24 morts enfront dels 15 del 2019, seguida de la N-260, l’A-2 i la C-35. Lamiel asse­gura que a l’AP-7 s’ha fre­nat la tendència en el dar­rer tri­mes­tre de l’any gràcies a inten­si­fi­car els con­trols a vehi­cles pesants, espi­ells i con­trols fixes i dinàmics. Pel direc­tor del SCT, “la pressió que s’ha fet sobre l’auto­pista ha con­tribuït a anar bai­xant els morts per mes”. Ha mati­sat que en ter­mes glo­bals sí que la sinis­tra­li­tat a l’AP-7 ha pujat, sobre­tot perquè ha absor­bit part dels acci­dents que tenien lloc a la N-340 i part d ela N-II, però ha insis­tit en què molts d’aquests acci­dents són “de menys gra­ve­tat”.

Mesu­res cor­rec­to­res

Entre d’altres mesu­res per a com­ba­tre la sinis­tra­li­tat, el res­pon­sa­ble del SCT ha expli­cat que s’ha arri­bat a un acord amb la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya per desen­vo­lu­par un algo­ritme d’ava­lu­ació de risc “simi­lar al que el MIT va fer per a Bos­ton”. També ha afir­mat que s’ampliarà la for­mació 3.0 per a moto­ris­tes i s’estu­diarà la pos­si­bi­li­tat d’actuar sobre els cen­tres mèdics de revisió del car­net o els cur­sos del permís per punts.

A banda, s’està tre­ba­llant amb la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona per incor­po­rar ele­ments de rea­li­tat vir­tual a la segu­re­tat viària. Pel que fa a ele­ments de con­trol, ha recor­dat que s’ha posat en fun­ci­o­na­ment dues motos espi­ell i que se n’incor­po­ra­ran tres mes pro­pe­ra­ment. A més, pre­ve­uen posar en marxa els pri­mer car­ros radar abans de l’estiu. Alhora, ha remar­cat que hi ha pre­vista una nova pro­moció de Mos­sos que reforçaran la divisió de trànsit amb 175 nous agents que començaran a for­mar-se a finals de 2023.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia