Educació

JOAN COLOMER I RIBAS

MEMBRE DEL NUCLI PAULO FREIRE, DE LA UNIVERSITAT DE GIRONA

“No és el mateix educar nens que adults”

“Educar és ajudar a saber què es vol, què es necessita”

“El centre d’adults era una escola oberta, sense parets, i hi podia venir tothom”

“Al pla local de salt, les administracions no hi van ajudar ”

Referents
El referent proper de Joan Colomer és Sebas Parra. El referent universal, que ells dos compartien, és Paulo Freire. Ara mateix els dos personatges, Freire i Parra, ocupen bona part dels seus interessos. Continua col·laborant amb el Nucli Paulo Freire, de la UdG, i també en projectes per erradicar l’analfabetisme al món. També homenatja la memòria del seu amic Parra i treballa perquè l’escola d’adults de Salt porti el seu nom
Prescindir de les escoles taller va ser un gran error perquè s’adreçaven a un col·lectiu específic que havia fracassat en el circuit oficial
L’escola Samba Kubally de Santa Coloma va posar en evidència que els immigrants tenien unes necessitats que calia abordar

Joan Colo­mer és una figura essen­cial quan par­lem dels ini­cis i de la con­so­li­dació de les esco­les d’adults. Al cos­tat de Sebas Parra, malau­ra­da­ment mort fa poc, de qui era amic, con­fi­dent, col·labo­ra­dor impres­cin­di­ble. Tenien per­so­na­li­tats com­ple­mentàries. Sebas Parra era la rauxa i la con­vicció sense fis­su­res. En Joan Colo­mer hi posava la pausa, la mesura necessària per fer pos­si­bles la majo­ria de les com­pli­ci­tats. És un expert en alfa­be­tit­zació de per­so­nes adul­tes.

A Girona va començar a tre­ba­llar a les Pedre­res.
Amb un grup d’estu­di­ants de magis­teri i alguns objec­tors de consciència. A les Pedre­res s’hi reco­llia bona part de les famílies arri­ba­des a Girona en els pro­ces­sos migra­to­ris dels cin­quanta, sei­xanta. Entre elles hi havia més d’un 20% d’anal­fa­bets. Hi fèiem clas­ses a adults i joves, teníem un espai d’escola bres­sol, i un altre per a nens i nenes de sis a catorze anys no esco­la­rit­zats. També es feien acti­vi­tats d’esplai i es va tre­ba­llar per ver­te­brar una mena d’asso­ci­ació de veïns. A finals de 1978 vam par­ti­ci­par en l’acom­pa­nya­ment a bona part d’aques­tes famílies als pisos que s’havien cons­truït al barri de la Font de la Pólvora per erra­di­car el bar­ra­quisme a la ciu­tat.
De fet, la de Font de la Pólvora va ser la pri­mera escola d’adults de totes les comar­ques de Girona, jun­ta­ment amb la de Salt. Què hi pas­sava, a Salt?
Par­lem del període 1976-1980, i veníem del no-res més abso­lut en matèria de for­mació d’adults. Salt, dels sei­xanta als vui­tanta, gai­rebé va tri­pli­car la seva població, arri­bada d’Anda­lu­sia, d’Extre­ma­dura, de Cas­te­lla i Lleó i Cas­te­lla-la Manxa. Entre ells, molts anal­fa­bets. El curs 1975/76, l’Asso­ci­ació de Veïns de Salt va començar a pre­o­cu­par-se’n, i el febrer de 1976 van començar unes clas­ses noc­tur­nes i gratuïtes per a per­so­nes joves i adul­tes del poble. 
El 1984 hi arriba vostè i es troba amb Sebas Parra, amb qui començarien un tre­ball com­par­tit que dura­ria gai­rebé vint anys, ell com a direc­tor i vostè com a cap d’estu­dis. L’escola d’adults de Salt tenia unes pecu­li­a­ri­tats.
Era un espai d’ini­ci­a­ti­ves ciu­ta­da­nes cons­tants. Va ser molt activa per acon­se­guir la inde­pendència de Girona, per exem­ple. L’ager­ma­na­ment Salt-Qui­lalí (Nica­ra­gua) i les reu­ni­ons per par­lar-ne eren a l’escola. Nica­ra­gua sem­pre va estar molt pre­sent i hi vam col·labo­rar tant com vam poder. El Fons Català  de Coo­pe­ració neix també allà, amb l’alcalde Sunyer insis­tint, amb en Jaume Soler, d’Arbúcies. A poc a poc se n’hi van afe­gir d’altres. Tot el grup de Sal­vem les Deve­ses de Salt surt de l’escola d’adults. Era l’escola oberta, sense parets. Hi podia venir tot­hom. 
Paulo Freire, el peda­gog bra­si­ler i el seu model social, comu­ni­tari, era el refe­rent prin­ci­pal.
Freire parla d’esta­blir una relació edu­ca­tiva a par­tir de la qual les per­so­nes pren­guin consciència de les seves situ­a­ci­ons i sàpiguen tre­ba­llar per millo­rar-les. És el que intentàvem. No ens interes­sava la mera trans­missió d’infor­mació que no des­perta cap espe­rit crític de qui aprèn.
La seva par­ti­ci­pació en l’escola Samba Kubally, de Santa Coloma de Far­ners, de l’any 1989 al 1999, va ser a par­tir d’aquest espe­rit d’ober­tura?
Ens hi vam impli­car de seguida. Va ser la pri­mera arri­bada d’un gruix impor­tant de població afri­cana a una loca­li­tat del nos­tre país. La sac­se­jada que va supo­sar la cre­ació de l’escola va ser molt gran perquè va posar en evidència que els immi­grants que arri­ba­ven tenien unes neces­si­tats que calia abor­dar. I vam apren­dre molt sobre com plan­te­jar l’edu­cació i la for­mació d’aquesta població afri­cana. D’aquí neix l’asso­ci­ació GRAMC (grup de recerca i actu­ació amb mino­ries cul­tu­rals i tre­ba­lla­dors estran­gers).
Pels volts del 2000 va arri­bar la segona onada d’immi­gració a Salt, aquesta vegada de totes les parts del món. Per fer-hi front van dis­se­nyar un pla local de for­mació d’adults.
Pre­teníem orga­nit­zar l’aco­llida i la for­mació de gai­rebé un miler de per­so­nes immi­gra­des, capa­ci­tar un cen­te­nar de joves com a moni­tors d’alfa­be­tit­zació i pro­moure la soli­da­ri­tat i el tre­ball coo­pe­ra­tiu entre la població, per evi­tar jus­ta­ment la xenofòbia i el racisme. Parlàvem de “Fer un Salt soli­dari... també en la for­mació d’adults!”. Ens hi va aju­dar molta gent, però les admi­nis­tra­ci­ons no van col·labo­rar prou, i sense finançament no es va poder con­ti­nuar. Va durar tres cur­sos. D’aquesta experiència en sur­ten asso­ci­a­ci­ons de per­so­nes migra­des i mix­tes i l’embrió de l’espai anti­ra­cista de Salt.
Ara hi ha una franja de població com­pli­cada, perquè no l’acaba de poder assu­mir ningú (ni els ins­ti­tuts, ni les matei­xes esco­les d’adults), és la gent de 16-17 anys. Sobre­tot la població immi­grada arri­bada a aques­tes edats.
Sí, i és una franja d’edat molt com­plexa, pel moment evo­lu­tiu i per les seves moti­va­ci­ons, sovint molt enfo­ca­des a voler tre­ba­llar per damunt de tot. Per mi, tant el Depar­ta­ment d’Edu­cació com els matei­xos ajun­ta­ments es van equi­vo­car molt quan van deci­dir eli­mi­nar tot el movi­ment de les esco­les taller. S’adreçaven a un col·lec­tiu específic que havia fra­cas­sat en el cir­cuit ofi­cial, se’ls pro­por­ci­o­na­ven els conei­xe­ments d’un ofici, feien reha­bi­li­tació d’edi­fi­cis públics i es pro­cu­rava per la seva inserció al mer­cat de tre­ball. Ni la for­mació pro­fes­si­o­nal ni els plans de for­mació i inserció no aca­ben de ser un recurs per a aquests nois i noies, no s’adap­ten a una dinàmica massa esco­lar.
Ara a les esco­les d’adults s’hi fa for­mació en llengües, en tec­no­lo­gies de la infor­mació i la comu­ni­cació (TIC), en aspec­tes ins­tru­men­tals, pre­pa­ració per a l’accés als cicles for­ma­tius i a la uni­ver­si­tat. És una pro­posta for­ma­tiva molt com­pleta. No par­len, però, d’alfa­be­tit­zació de manera explícita. Qui­nes en serien les raons?
Els llen­guat­ges van can­vi­ant, tot i que sorprèn que no se’n parli. Les dades d’anal­fa­be­tisme al món encara són pre­o­cu­pants. Segur que a Salt hi ha anal­fa­be­tisme i estic segur que des de l’escola d’adults s’hi tre­ba­lla. Ara, l’escola d’adults de Salt és una escola con­ven­ci­o­nal en la qual s’ofe­reix una bona for­mació, d’aque­lla banda més trans­mis­sora, i el ves­sant social ha que­dat més ban­de­jat. Són els sig­nes del temps? M’agra­da­ria pen­sar que s’hi tor­narà. Em sem­bla que una franja de la població ho neces­sita. 
Vostè va ser pro­fes­sor, als estu­dis d’edu­cació social de la Uni­ver­si­tat de Girona, de l’assig­na­tura for­mació per­ma­nent d’adults.
I això va posar en evidència una con­tra­dicció. Qui rebia for­mació espe­ci­a­lit­zada per a l’edu­cació d’adults eren els edu­ca­dors soci­als, que fins ara se’ls nega l’accés a tre­ba­llar a les esco­les d’adults. I els mes­tres, que són els pro­fes­si­o­nals des­ti­nats a tre­ba­llar-hi, no reben cap for­mació específica. Es con­si­dera que és el mateix edu­car i for­mar nens que fer-ho amb adults, i la rea­li­tat, i totes les evidències, demos­tren que no és així.

Podeu lle­gir l’entre­vista sen­cera a: ja.​cat/​experiencia-​per-​si-​servis



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia