Medi ambient

medi ambient

L’Arc Metropolità reclama la retirada del decret sobre qualitat de l’aire que afectaria les ZBE

Els alcaldes alerten que Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats més afectades per les restriccions

Els alcal­des de l’Arc Metro­po­lità tor­nen a mos­trar les seves dis­crepàncies sobre la implan­tació de les Zones de Bai­xes Emis­si­ons (ZBE). Recla­men la reti­rada del Decret del Pla De Qua­li­tat Ambi­en­tal que plan­teja el Govern i empla­cen al depar­ta­ment d’Acció Climàtica a con­sen­suar “mesu­res més efec­ti­ves, rea­lis­tes i adap­ta­des al ter­ri­tori”. En una reunió cele­brada dilluns amb la Direc­tora Gene­ral de Canvi Climàtic i Qua­li­tat Ambi­en­tal, Mireia Boya, van tras­lla­dar el “neguit” que genera una norma “redac­tada sense con­sens amb el ter­ri­tori” i van aler­tar que si tira enda­vant es veu­ran afec­tats “més de la mei­tats dels vehi­cles actu­als de les ciu­tats”. En con­cret, apun­ten que, segons les dades de la Direcció Gene­ral de Trànsit, Vila­nova i la Geltrú, Ter­rassa, Gra­no­llers, Mataró i Saba­dell serien les ciu­tats més per­ju­di­ca­des per les res­tric­ci­ons de vehi­cles sense eti­queta i amb eti­queta B. Recor­den, a més, que les ren­des més bai­xes , que no poden can­viar-se de vehi­cles, es veu­rien més afec­ta­des per la norma.

Segons expli­quen des de l’Arc Metro­po­lità, l’objec­tiu de la reunió era “tras­lla­dar les dis­con­for­mi­tats” cre­a­des per la pre­sen­tació del pro­jecte de decret i la neces­si­tat d’acos­tar posi­ci­ons en relació a la implan­tació de les ZBE. En aquesta línia, recor­den que els nou muni­ci­pis de l’Arc ja van començar a con­sen­suar un model propi de ZBE i que ja van pre­sen­tar a l’ante­rior con­se­llera, Teresa Jordà, les línies prin­ci­pals el mes de febrer de 2022. Cri­ti­quen, però, que el decret del pla, que es troba en fase de reso­lució d’al·lega­ci­ons, modi­fica la pro­posta dels ajun­ta­ments i no “té en compte la rea­li­tat social, econòmica, i de trans­port de la regió. En aquesta línia, i tal com ja van tras­lla­dar al con­se­ller d’Acció Climàtica David Mar­cort per carta, el nou text “genera una clara invasió de com­petències muni­ci­pals”. Cre­uen que “no res­pecta l’espe­ci­fi­ci­tat dels muni­ci­pis de la segona corona metro­po­li­tana per les grans vies de comu­ni­cació d’alta capa­ci­tat que tra­ves­sen el ter­ri­tori i el dèficit estruc­tu­ral de trans­port públic que patei­xen els seus muni­ci­pis”. En aquest sen­tit, els ajun­ta­ments recla­men el com­promís de la Gene­ra­li­tat per “inver­tir més en trans­port públic” i “empren­dre acci­ons valen­tes en la lluita con­tra el canvi climàtic” que no es tra­du­ei­xin en “tras­pas­sar” la res­pon­sa­bi­li­tat als ajun­ta­ments. El col·lec­tiu con­si­dera que no s’està fent de forma rigo­rosa un con­trol dels resul­tats d’aques­tes polítiques, i que cal demos­trar amb dades empíriques la seva eficàcia en la lluita con­tra el canvi climàtic.

Segons asse­gu­ren des de l’Arc Metro­po­lità, for­mat per Vila­nova i la Geltrú, Vila­franca del Penedès, Mar­to­rell, Rubí, Ter­rassa, Saba­dell, Mollet del Vallès , Gra­no­llers i Mataró, després de la reunió les parts es van emplaçar a seguir tre­ba­llant a l’espera de resol­dre les al·lega­ci­ons pre­sen­ta­des i cer­car un punt de con­sens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia