Infraestructures i serveis

Amb l’aigua al coll per mala gestió

Maçanet de la Selva posarà a licitació el servei de l’aigua perquè no pot assumir la inversió que necessita la xarxa de subministrament

La deixadesa d’anys en la gestió de Palazón i Rec Madral a Residencial Park, causa dels maldecaps actuals del consistori

La promotora reclama quatre milions d’euros al consistori pel dret de l’aigua a la urbanització

Fa unes set­ma­nes, l’Ajun­ta­ment de Maçanet de la Selva va anun­ciar que posa­ria a lici­tació el ser­vei de sub­mi­nis­tra­ment d’aigua pota­ble a tota la població. Tot i que el con­sis­tori se’n volia fer càrrec a través d’una soci­e­tat mer­can­til muni­ci­pal, la inversió que neces­sita la xarxa en obres de millora, xifrada en sis mili­ons d’euros, és del tot inas­su­mi­ble perquè “hipo­te­ca­ria” les arques muni­ci­pals, segons va asse­gu­rar l’alcal­dessa, Natàlia Figue­res. A més, el con­sis­tori està immers en un entra­mat de que­re­lles judi­ci­als i con­ten­ci­o­sos admi­nis­tra­tius –que es podria allar­gar “sis o set anys”, segons fonts muni­ci­pals– per resol­dre el con­flicte amb les dues empre­ses vin­cu­la­des al ser­vei d’aigua a Resi­den­cial Park: Mer­ce­des Palazón Vilas i Rec Madral. Un con­flicte obert en el moment en què l’Ajun­ta­ment va deci­dir fer-se càrrec de la gestió d’aquest ser­vei en “règim d’emergència” per posar fi a la dei­xa­desa dels pri­vats en el sub­mi­nis­tra­ment.

L’epi­cen­tre del pro­blema de Maçanet amb l’aigua cal situar-lo a Resi­den­cial Park, una urba­nit­zació ubi­cada a uns 4 quilòmetres del nucli urbà i aixe­cada als anys setanta per la pro­mo­tora Mer­ce­des Palazón Vilas. Un temps després, es va ini­ciar el procés de recepció per muni­ci­pa­lit­zar la urba­nit­zació. Es van cedir tots els ser­veis a l’Ajun­ta­ment de Maçanet menys un, el de l’aigua, que va con­ti­nuar en mans pri­va­des perquè, segons el con­sis­tori, la pro­mo­tora hi va veure una opor­tu­ni­tat de negoci. Palazón, que no ha vol­gut par­lar amb aquest diari, va deri­var el ser­vei a Rec Madral amb un con­tracte d’arren­da­ment d’indústria, l’1 de març del 1986.

Aquest model de gestió es va començar a esquer­dar quan l’Audi­en­cia Naci­o­nal va resol­dre aquest con­tracte pels impa­ga­ments con­ti­nu­ats en la quota de llo­guer de Rec Madral a Palazón, que con­ser­vava la titu­la­ri­tat del ser­vei i la pro­pi­e­tat de les ins­tal·laci­ons. Paral·lela­ment, els pro­ble­mes en el sub­mi­nis­tra­ment d’aigua a Resi­den­cial Park eren cada cop més greus. A les habi­tu­als fui­tes d’aigua a la xarxa en baixa –a causa de la falta de man­te­ni­ment–, s’hi afe­gien pro­ble­mes de salu­bri­tat perquè l’aigua dels abo­nats sor­tia bruta o amb excés de ferro. L’Ajun­ta­ment, per raons de salut pública, va inter­ve­nir amb un decret d’emergència que ins­tava la pro­mo­tora a posar la infra­es­truc­tura a la seva dis­po­sició.

Anys de dei­xa­desa

El con­sis­tori es va tro­bar unes ins­tal·laci­ons dei­xa­des de la mà de Déu, amb metres de llot als dipòsits, rates mor­tes als pous, fil­tres col·lap­sats i bom­bes rove­lla­des. Un “escàndol” resul­tat d’anys de falta de man­te­ni­ment.

Per tot ple­gat, amb Rec Madral fora de l’equació per una sentència judi­cial, el con­sis­tori va deci­dir moure fitxa i dema­nar a Palazón que com­pletés la recepció de Resi­den­cial Park, ini­ci­ada als anys vui­tanta, amb la cessió de l’aigua, que havia que­dat exclosa del procés. L’alcal­dessa explica que la pro­mo­tora hi està obli­gada per la llei d’urba­nisme: “Palazón hau­ria d’haver lliu­rat claus en mà tots els ser­veis, el de l’aigua inclòs”, explica. El con­sis­tori con­si­dera que durant tots aquests anys el ser­vei de l’aigua s’ha pres­tat d’una manera “ale­gal i poc orto­doxa” i no s’explica per quin motiu no es va aca­bar el procés de recepció muni­ci­pal. “Si es comença, s’ha d’entre­gar el paquet sen­cer”, mani­fes­ten fonts muni­ci­pals. Això ha gene­rat un litigi entre l’Ajun­ta­ment i Mer­ce­des Palazón. El con­sis­tori con­si­dera que la pro­mo­tora ha de cedir les ins­tal·laci­ons de l’aigua per aca­bar la recepció de la urba­nit­zació, però la part pri­vada no hi està d’acord i entén que cal un pro­ce­di­ment d’expro­pi­ació. Aquest pro­blema no exis­ti­ria si el con­sis­tori pogués con­nec­tar la xarxa en baixa de Resi­den­cial Park a la cana­lit­zació del nucli urbà, però la distància fins a la urba­nit­zació reque­reix una inversió inas­su­mi­ble. No queda més remei que ges­ti­o­nar el ser­vei a par­tir dels pous de cap­tació d’aigua que Palazón té in situ.

Com que la pro­mo­tora n’és cons­ci­ent, sol·licita a l’Ajun­ta­ment una indem­nit­zació de 4 mili­ons d’euros per al dret de l’aigua. El con­sis­tori, però, con­si­dera que aquest dret és de l’Agència Cata­lana de l’Aigua (ACA). Una audi­to­ria interna cal­cula que les ins­tal·laci­ons pri­va­des de Palazón tenen un valor de 430.000 euros, però l’Ajun­ta­ment con­si­dera que la pro­mo­tora –que té una valo­ració amb una quan­ti­tat sem­blant, segons el con­sis­tori– no els pot recla­mar perquè durant anys no ha fet el man­te­ni­ment que calia. De fet, el mateix con­sis­tori ha inver­tit els dos últims anys un milió i mig d’euros per millo­rar les infra­es­truc­tu­res de Resi­den­cial Park. “Hi hem hagut d’actuar a fons, can­vi­ant col·lec­tors i fil­tres obso­lets, nete­jant pous... No s’hi havia fet cap man­te­ni­ment.” La dei­xa­desa arri­bava fins al punt que molts abo­nats de la urba­nit­zació –n’hi ha 1.800– no sabien ni l’aigua que con­su­mien perquè no tenien comp­ta­dor. El con­sis­tori cal­cula que encarà cal­dran dos mili­ons més per reno­var la xarxa en baixa de la urba­nit­zació, que té 54 quilòmetres.

Rec Madral també ha pre­sen­tat un con­tenciós admi­nis­tra­tiu con­tra el con­sis­tori, tot i que la infra­es­truc­tura és de Palazón, perquè con­si­dera que se l’ha d’indem­nit­zar per diver­ses inver­si­ons que asse­gura haver fet a la xarxa de Resi­den­cial Park. “Aquí tot­hom vol cobrar. Com es menja, això, si nosal­tres hem hagut d’actuar per res­pon­sa­bi­li­tat perquè no es pres­tava un bon ser­vei? Durant aquests anys no han dei­xat de fer negoci sense fer-hi man­te­ni­ment, i encara ens recla­men a nosal­tres”, expli­quen des de l’Ajun­ta­ment.

El con­sis­tori con­si­dera, a més, que l’ACA i l’Agència de Salut Pública no han actuat cor­rec­ta­ment: “Ara tre­ba­llem con­jun­ta­ment i els volem incloure en la gestió, però ens havíem plan­te­jat posar-los una demanda perquè ens sorprèn la tolerància que hi ha hagut amb els incom­pli­ments de les dues empre­ses. Com pot ser que hagin actuat amb aquesta impu­ni­tat pres­tant un ser­vei tan bàsic com aquest?” Arri­bats a aquest punt, l’Ajun­ta­ment temia que el deute de Rec Madral i les seves empre­ses satèl·lit amb l’Agència Tri­butària de Cata­lu­nya –més de 14 mili­ons d’euros el 2023, en con­cepte del cànon no abo­nat a l’ACA– l’acabés fent reper­cu­tir de manera sub­sidiària. En aquest sen­tit, l’ACA asse­gura a aquest diari que el text refós de la legis­lació en matèria d’aigües de Cata­lu­nya pre­veu que del 2023 al 2026 no s’exi­girà als ens locals els deu­tes tri­bu­ta­ris pel con­cepte de cànon de l’aigua pen­dents de paga­ment, sem­pre que els con­sis­to­ris recu­pe­rin els ser­veis per raons d’interès públic, a tot esti­rar, el desem­bre del 2026.

Aquest diari ha pre­gun­tat a l’Agència Tri­butària de Cata­lu­nya quan es va començar a acu­mu­lar el deute de Rec Madral, quin és el deute el 2024 i qui­nes acci­ons ha emprès per recla­mar-lo, però asse­gura que la llei de pro­tecció de dades no li per­met donar aquesta infor­mació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia