GIRONA
Recàrrega, plàtans i velocitat comercial
Carregar una targeta multiviatge de deu trajectes que es poden fer servir en trenta dies (la targeta 10/30) no és possible quan ja ets dalt del vehicle d’una de les vuit línies dels busos urbans de Girona. El servei el presta l’empresa pública Transports Municipals del Gironès (TMG), que insta les persones usuàries a pensar abans a anar a l’estació d’autobusos sota el parc Central, a algun estanc o, fins i tot, a un supermercat. És una de les seqüeles de la pandèmia del coronavirus que va esclatar el març del 2020 i que no es reverteix en pro de “la velocitat comercial”.
Les bonificacions aplicades per la Generalitat i l’Estat, que es mantindran el primer semestre del 2025, han fet augmentar el nombre de viatgers a TMG. Però aquest periodista ha pogut comprovar, a pesar seu, que és impossible carregar la targeta dins del bus. I això que tenia la voluntat d’abonar la recàrrega amb una targeta de crèdit: tenia els viatges esgotats. Va passar el 18 de novembre al matí en el trajecte de Sant Narcís al campus de la UdG al Barri Vell amb la l’L7 i, al migdia, en el camí de tornada. En lloc de la recàrrega de 5 euros per 10 viatges, vaig haver de pagar-ne 2,80 per 2 viatges.
La regidora sortint de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu (Guanyem), ha explicat que treballen per ampliar els punts de recàrrega. De fet, el consistori hi treballa des de fa més d’un any. El 2 d’octubre del 2023, l’alcalde, Lluc Salellas, va ser entrevistat en directe a la xarxa social Instagram per analitzar els primers cent dies de govern. Va atendre les preguntes dels usuaris i ja va admetre, llavors, que el consistori treballava perquè es pogués pagar tots els serveis municipals, incloent-hi el bus urbà, a través dels dispositius mòbils. Però encara és impossible, amb mòbil i amb targeta bancària.
En canvi, la mateixa operació sí que es pot fer als busos interurbans que connecten Salt i Girona. En aquest cas, el servei el presta la companyia Transportes Eléctricos Interurbanos (Teisa). “Poder recarregar al bus és una part de donar el servei”, explica el gerent de Teisa, Àlex Gilabert. Ho vaig comprovar el mateix 18 de novembre a la tarda en un trajecte laboral amb l’L3, de Girona a Salt: 10 viatges per 5 euros, pagats amb targeta de crèdit.
El dia 5 de març d’aquest any, la Defensora de la Ciutadania de Girona, Marta Alsina, va fer esment als mètodes de pagament del bitllet a TMG. Alsina va emetre una recomanació a l’Ajuntament en què afirmava que, en pro de l’eficiència, algunes persones que condueixen els busos urbans havien tingut un tracte discriminatori cap a la gent gran. L’advocada es referia a la impossibilitat de pagar amb diners en efectiu dins el bus, cosa que han viscut “persones grans usuàries ocasionals que no disposaven de cap altre mitjà de pagament que no fos moneda de curs legal”. En aquella recomanació, acceptada pel consistori, la Defensora es queixava dels canvis tecnològics de la societat: “Que d’un temps ençà, i especialment de tot el canvi que va suposar la pandèmia i de l’acceleració dels processos tecnològics, des de l’administració fins a la banca, els grans oblidats, i especialment perjudicats per aquests nous models, han estat les persones grans.”Cristina Andreu explica que l’Ajuntament ha descartat recarregar les targetes dins els vehicles per garantir la puntualitat en les expedicions i per raons de “velocitat comercial”. És evident que expedir bitllets, ja sigui cobrant amb diners en efectiu o targeta, alenteix la marxa del bus. Fonts de l’Ajuntament hi afegeixen que la recàrrega faria “inassumible la prestació del servei amb les actuals freqüències”.
Mentre està en estudi la manera com es poden recarregar targetes dins el bus o, a la parada, a través de mètodes més àgils i propers, una de les esperances és la futura T-Mobilitat, que es podrà recarregat per internet, argumenten fonts municipals. Fa uns dies, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va assenyalar que confien que, a l’àrea de Girona, estigui en marxa l’any que ve.
Si no es va a l’estació d’autobusos, als estancs o a les línies de Teisa –fa mesos, alguns dels conductors havien vist com algun usuari pujava a carregar la targeta i després se n’anava–, alguns dels punts de recàrrega són els supermercats Novavenda. Un servidor ho va fer a l’establiment del carrer de la Rutlla, el 3 de desembre al matí. A l’aparador del supermercat, s’hi anunciaven plàtans de Canàries a 1,49 euros el quilo i la recàrrega. “Nou servei! Ara, podeu recarregar la vostra targeta de l’autobús o comprar-ne una en cas de pèrdua.”
El cartell destaca que el servei és possible gràcies a la col·laboració entre ATM Girona, Disashop i Novavenda Supermercats. D’establiments d’aquesta cadena també n’hi ha al passeig d’Olot, a Palau-sacosta i al passeig Sant Joan Bosco (Pont Major), entre altres punts de la ciutat. La Generalitat ha facilitat el llistat de 54 punts de recàrrega de targetes de l’ATM a Girona, que inclou locutoris, establiments de telèfons mòbils i els Novavenda.