educació
Les societats científiques de l’IEC rebutgen la unificació de les ciències a batxillerat: “És inacceptable”
Aposten també per retornar les 4 hores de matemàtiques
Les societats Física, Química, Matemàtiques, Biologia, Tecnologia, Història Natural i de la Ciència i la Tècnica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) rebutgen la proposta de fusionar física i química en una sola matèria i unificar també biologia i geologia amb ciències ambientals en una altra a partir del curs que ve a primer de batxillerat. L’anunci fet pel departament d’Educació i Formació Professional la setmana passada argumentant que és un requeriment del ministeri espanyol per adaptar-se al decret llei estatal d’educació 171/2022 derivat de la llei d’educació Lomloe no para de sumar veus crítiques.
En un comunicat, les societats científiques de l’IEC consideren que la conselleria ha “errat” en la decisió d’unificar matèries, que recorda fa dos anys ja van passar de 4 a 3 hores setmanals, també les matemàtiques. “És inacceptable”, asseguren, argumentant que els estudiants passarien de tenir 16 hores setmanals de ciències a 9 hores (3 per a física i química i 3 per a biologia, geologia i ciències ambientals). Es queixen que l’aplicació de la mesura suposarà una “greu pèrdua en el pes curricular de les ciències”, recordant que l’alumnat català ja “arrossega un dèficit important” que s’ha evidenciat en les proves internacionals sobre les etapes educatives de primària i ESO com PISA ara fa un any o TIMSS , fa poques setmanes.
Per tot plegat, insten el departament d’Educació i FP “a retirar aquesta proposta i a reformular el currículum d’una manera coherent i consensuada”. Aposten per mantenir un mínim de 3 hores setmanals per a cadascuna de les ciències bàsiques afectades (física, química, biologia i geologia) i retornar a les 4 hores de matemàtiques: “És essencial per a garantir una educació científica de qualitat”. A més, recorden al departament que “aquesta dedicació horària separada ha estat una característica clau dels currículums de batxillerat a Catalunya i ha contribuït al desenvolupament d’una formació científica sòlida”.
Per això demanen 1ue la planificació educativa sigui elaborada “per persones amb coneixement i sensibilitat cap a les matèries, amb l’objectiu primordial i inexcusable de treballar per un ensenyament de qualitat, equilibrat i adequat per a construir una societat futura culta i crítica”.
Marxa enrere
Dilluns de la setmana passada va transcendir els canvis que el departament havia comunicat als centres educatius per modificar les matèries de batxillerat. Llavors les alarmes es van posar sobre la intenció de relegar les matèries de modalitat de literatura castellana i literatura catalana de segon de batxillerat que passarien a ser optatives. Dos dies més tard, el departament va fer marxa enrere en aquest aspecte, però ha mantingut la proposta d’unificar matèries científiques.
Les crítiques sorgides entre el món científic van portar al consellera, Esther Niubó, a anunciar una reunió per a la segona quinzena de gener amb experts i col·legis científics per treballar en una proposta que pugui garantir les hores lectives en les matèries científiques de modalitat al batxillerat. L’objectiu, segons Niubó, és “garantir que es pugui mantenir la mateixa quantitat d’hores i de qualitat però sota un paraigua diferent”. Segons la consellera el departament “proposarà uns itineraris” per a reforçar les matèries científiques. “És mes un fet d’organització curricular i dels centres que no pas que una pèrdua d’hores”, va assegurar. En la reunió Niubó assegura que escoltarà les diferents opinions i també vol treballar, paral·lelament amb les direccions dels centres i la inspecció educativa.