Societat

societat

Un projecte pretén unir tots els camins de ronda entre Argelers i Malgrat

L’Asso­ci­ació Camí del Mar impulsa un pro­jecte trans­fron­te­rer que pretén unir la Costa Ver­me­lla i la Costa Brava, entre Arge­lers de la Marenda i Mal­grat de Mar, en un únic camí de ronda que res­se­gueixi la línia mari­ti­mo­ter­res­tre i que es bate­ja­ria amb el nom de Camí del Mar. Per fer-lo, caldrà enllaçar els camins de ronda ja exis­tents amb trams de nova cre­ació en aquells punts on no n’hi hagi, ja sigui perquè amb el temps han que­dat en desús o perquè no han exis­tit mai. L’enti­tat ha cal­cu­lat que 155 dels 250 km de traçat entre una punta i l’altra (32 al nord de la fron­tera i 218 al sud) ja trans­cor­ren per camins de ronda en molt bon estat, però n’hi ha 63 que pas­sen per camins que s’han d’arre­glar i 33 no tenen camí.

Edu­ard Bon­matí, secre­tari de l’enti­tat, explica que, en total, hi ha 85 punts on el recor­re­gut queda tallat. Tots són a la Costa Brava, atès que el sen­der del Lito­ral, a la Costa Ver­me­lla, està per­fec­ta­ment traçat i només aban­dona la pri­mera línia de mar en un tram curt a la base naval de Cot­lliure, on es va pro­duir un acci­dent.

El camí trans­cor­re­ria a un màxim de sis metres de la línia mari­ti­mo­ter­res­tre, que és l’espai on hi ha ser­vi­tud de pas, reco­ne­guda per la llei de cos­tes. L’enti­tat és cons­ci­ent que, en algun punt, com ara als espais natu­rals pro­te­gits, caldrà fer una petita mar­rada per motius de pro­tecció ambi­en­tal, però sem­pre sense per­dre la visual del mar. “Actu­al­ment, el sen­der GR-92 fa d’eix ver­te­bra­dor dels camins de ronda exis­tents, però, en alguns punts, s’enfila cap a la mun­ta­nya i aca­bes al mig del bosc, on no saps on queda el mar”, asse­nyala Bon­matí. L’enti­tat busca, en canvi, “l’antítesi” d’aquest model: “Volem un autèntic camí de mar ben senya­lit­zat, no un camí de mun­ta­nya que uneix camins de ronda.”

La diagnosi feta per l’enti­tat ja ha detec­tat quins són els punts amb més dis­con­tinuïtats i on caldrà foca­lit­zar més esforços. Es tracta dels trams entre Tossa de Mar i Sant Feliu de Guíxols (on el GR-92 s’enfila per l’Arde­nya), entre l’Estar­tit i l’Escala i entre Roses i el Port de la Selva (cap de Creus).

El pro­jecte, que compta amb l’apro­vació de tots els ajun­ta­ments i ins­ti­tu­ci­ons impli­ca­des de cada banda de la fron­tera, s’està difo­nent als sec­tors econòmics de la Costa Brava, que podrien ofe­rir aquest camí com un pro­ducte per deses­ta­ci­o­na­lit­zar la tem­po­rada turística. “Estem encan­tats perquè per­metrà coor­di­nar ofer­tes a l’hivern. A més, el seu caràcter trans­fron­te­rer farà fàcil tro­bar finançament, perquè Europa té molts fons específics per a pro­jec­tes d’aquesta mena”, asse­nyala Martí Pujals, alcalde de Tossa de Mar, on recent­ment es va pre­sen­tar el pro­jecte al sec­tor econòmic del muni­cipi.

Ara per ara, l’enti­tat bus­carà el con­sens de totes les parts impli­ca­des per resol­dre les “dis­con­tinuïtats” del recor­re­gut. “Con­vo­ca­rem una taula d’experts perquè la solució que s’acordi sigui col·legi­ada i tin­gui el con­sens de tot­hom”, hi afe­geix Bon­matí. De moment, aquest any, es farà una prova pilot sobre 5 dels 33 quilòmetres on no hi ha camí. Un cop con­sen­suat el recor­re­gut sen­cer, Bon­matí con­si­dera que el pro­jecte es pot exe­cu­tar en qua­tre anys.

El Camí del Mar tindrà 21 eta­pes, cadas­cuna lli­gada a dos per­so­nat­ges que hagin dei­xat pet­jada al ter­ri­tori, com ara el músic Jordi Barre (etapa 1) i l’escrip­tora Víctor Català (etapa 10).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia