Els síndics del Baix Empordà reclamen un “replantejament” del transport públic
Les Sindicatures de Greuges i Defensories del Ciutadà del Baix Empordà reclamen un “replantejament a fons” del servei de transport públic a la comarca per acabar amb les “mancances actuals”. La petició arriba abans que es tramiti la propera concessió de transport públic interurbà i es basa en les queixes rebudes dels usuaris descontents amb el servei i en la “percepció general” de la seva “baixa qualitat”.
Les sindicatures demanen que es reforci la comunicació entre les poblacions de la comarca, especialment entre les quatre amb més demografia: Sant Feliu de Guíxols, Palamós, la Bisbal d’Empordà i Palafrugell. En aquest sentit, recorden que els quatre municipis es reparteixen serveis bàsics (com els educatius, administratius o sanitaris), però que no disposen d’un transport públic que les comuniqui “adequadament”.
Una segona reclamació té a veure amb les connexions amb Girona i Barcelona i amb les estacions de tren de Caldes de Malavella i Flaçà, amb “durades excessives” dels trajectes i retards “molt importants i sistemàtics” en els horaris. Aquest fet és “especialment greu” en els casos de Palamós i Palafrugell, dues poblacions sumen més de 40.000 habitants però no disposen de connexió directa amb les capitals.
Les sindicatures consideren que, ara que la concessió del servei és a punt de vèncer, ha arribat el moment per fer un replantejament del transport públic que reculli “les necessitats d’una comarca que cada vegada s’assembla més a una àrea metropolitana” a causa l’alta mobilitat entre els diferents centres d’activitat econòmica. “La nova concessió no necessita retocs, sinó un replantejament que doni solució als greus problemes de mobilitat en transport públic a la comarca”, consideren les sindicatures.
La demanda s’han fet arriba als Ajuntaments i al Consell Comarcal del Baix Empordà. En aquest sentit, la vicepresidenta d’aquest l’ens, Agnès Gasull, va assenyalar el novembre passat a l’ACN que l’increment de freqüències i el compliment d’horaris de la concessionària (Moventis) era una “demanda històrica”.
A més, des del Consell es reclama la incorporació a la integració tarifària per evitar el greuge amb altres territoris. A tall d’exemple, un bus de Girona a Olot, amb un servei integrat el cost és d’1,40 euros, mentre que de la Bisbal a Girona és al voltant dels 5 euros, malgrat que la distància és més curta.