Societat

societat

L’OCDE proposa per a Catalunya menys cotxes i més bicis i patinets

L’Orga­nit­zació per a la Coo­pe­ració i el Desen­vo­lu­pa­ment Econòmic (OCDE) reco­mana treure espai al cotxe i crear més con­ne­xi­ons amb les esta­ci­ons de bici i pati­nets elèctrics a Cata­lu­nya per reduir les emis­si­ons que cau­sen l’escal­fa­ment glo­bal. Segons informa ACN, en un informe ela­bo­rat amb la par­ti­ci­pació de la Gene­ra­li­tat i pre­sen­tat aquest dimarts a Bar­ce­lona, l’OCDE cons­tata que el trans­port sos­te­ni­ble con­ti­nua sent “poc atrac­tiu” a Cata­lu­nya en com­pa­ració amb el cotxe. Per això, pro­posa “treure espai als vehi­cles pri­vats en favor” dels públics amb car­rils bus o superi­lles i “con­nec­tar” la xarxa de busos i trens amb bicis i pati­nets. Des del Govern asse­gu­ren que ja estan imple­men­tant mesu­res en aquesta línia per fomen­tar el trans­port públic.

“Els grans esforços amb la Zona de Bai­xes Emis­si­ons i la millora de la xarxa de busos i trens pot tenir un poten­cial de canvi encara més gran si forma part d’un paquet que inclo­gui la redis­tri­bució de l’espai a una escala més gran”, ha dit Mari­ana Mira­bile, una de les dues eco­no­mis­tes de l’OCDE que ha ela­bo­rat l’informe “Trans­for­ming Cata­lo­nia’s Mobi­lity Sys­tem for Net Zero”, pre­sen­tat a l’audi­tori del Dis­tricte Admi­nis­tra­tiu de la Gene­ra­li­tat a Bar­ce­lona.

L’informe ana­litza l’efec­ti­vi­tat de cinc mesu­res, par­tint de la idea que totes són necessàries per reduir la con­ta­mi­nació: treure espai als cot­xes, sub­ven­ci­o­nar el vehi­cle elèctric, reduir el cost del trans­port públic, millo­rar la xarxa pública i crear ZBE.

Mira­bile ha defen­sat el poten­cial de redis­tri­buir l’espai públic en favor dels via­nants i el trans­port públic. Així, ha posat com a exem­ple les superi­lles de Bar­ce­lona, una “referència inter­na­ci­o­nal per a redis­tri­bució de l’espai viari”, segons l’informe. Les exper­tes de l’OCDE també han remar­cat la pro­moció dels “micro­trans­ports” com les bicis i els pati­nets, així com la seva con­nexió amb les xar­xes de bus o tren amb més esta­ci­ons.

Si bé també con­si­de­ren que són mesu­res necessàries, han adver­tit que les sub­ven­ci­ons als cot­xes elèctrics “no són trans­for­ma­do­res” perquè con­ti­nuen pro­mo­vent els vehi­cles pri­vats. També qüesti­o­nen la reducció del preu dels trans­ports públics. “Per a la població és més impor­tant la qua­li­tat del trans­port que el seu cost”, ha subrat­llat Mira­bile.

Des del govern asse­gu­ren que ja està imple­men­tant mesu­res en línia amb les con­clu­si­ons de l’informe per fomen­tar l’ús del trans­port públic. Així, per exem­ple el secre­tari de Mobi­li­tat i Infra­es­truc­tu­res, Manel Nadal, ha des­ta­cat que ara ja no fan “auto­vies”, sinó car­re­te­res amb menys car­rils, i que estan fent més car­rils bus ràpids. També ha expli­cat que estan tre­ba­llant per ampliar car­rils bici per pro­moure que la gent l’uti­litzi per anar a tre­ba­llar o a l’escola.

En canvi, Nadal ha dis­cre­pat amb l’experta de l’OCDE asse­gu­rant que les boni­fi­ca­ci­ons al trans­port públic han “incen­ti­vat” el seu ús. Amb tot, creu que han de tenir un “límit”. Pel que fa a les ZBE, el secre­tari de Mobi­li­tat ha defen­sat que s’estan imple­men­tant “d’una manera ade­quada” a Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia