Societat

societat

Pla per impulsar l’ús del català al comerç a la ciutat

El Consorci per a la Normalització Lingüística i el Departament de Política Lingüística en col·laboració amb l’Ajuntament de Girona i la implicació dels agents econòmics locals aplicaran un pla d’accions estratègiques per fomentar l’ús del català en el petit comerç de la ciutat i actuar davant les transformacions sociodemogràfiques que s’han viscut a la ciutat durant la darrera dècada. Aquest pla es va presentar ahir després de donar a conèixer les dades de l’Estudi Ofercat al Modern, Centre Audiovisual i Digital. El pla inclou accions formatives, informatives i de sensibilització, i fa èmfasi en els establiments que presenten els dèficits lingüístics més significatius. Entre les línies de treball d’aquest pla destaquen els Comerços aprenents, un projecte formatiu que s’adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l’ús del català. Consisteix en impartir un total de 15 sessions de formació bàsica de llengua catalana al mateix comerç a càrrec d’un tècnic del Centre de Normalització Lingüística del Servei Local de Català de Girona. Això permetrà que el personal que es formi pugui començar a adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.

L’Estudi Ofercat mostra la presència del català en diversos sectors comercials, i ho fa mitjançant l’índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l’oferta de llengua catalana amb una puntuació que va dels 0 punts als 100. Segons les dades del darrer Estudi Ofercat (2022) la retolació identificativa en català, que es correspon al rètol principal, obté un índex Ofercat de 76, mentre que el 2015, any en què també es va fer l’Estudi, era de 79. Pel que fa a la retolació informativa, l’índex Ofercat és de 72, mentre que el 2015 era de 85. Quant a la llengua oral, la llengua de salutació, que és la llengua en què el comerciant s’adreça al client abans que aquest digui res, l’índex Ofercat és 63; són 19 punts per sota del que es registrava l’any 2015, que era 82. Per altra banda, la disponibilitat lingüística en català, que indica l’adaptació del comerciant al català quan el client se li adreça en aquesta llengua, se situa en 78, mentre que el 2015 era 87. Segons es va destacar en presentació de les dades, l’evolució en els usos lingüístics al comerç reflecteix en bona part l’evolució demogràfica al conjunt del país, caracteritzada per una presència creixent de persones nascudes a l’estranger. Segons les dades de l’Enquesta dels usos lingüístics de la població de Catalunya (EULP, 2018), a les comarques gironines el 54,1 % declara que té el català com a llengua d’ús habitual; el 29% té el castellà com a llengua habitual; un 7,5 % afirma que les hi té totes dues i, finalment, un 9 % diu que té altres llengües com a habituals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia