TECNOLOGIA
Les dones tenen una competència digital més alta que els homes en l’àmbit laboral
Segons un instrument d’autoavaluació per mesurar la bretxa digital desenvolupat per la Universitat Rovira i Virgili (URV)
Les dones tenen en l’àmbit professional una competència digital “lleugerament” més alta que els homes. Així ho apunta un instrument d’autoavaluació per mesurar la bretxa digital en l’entorn laboral desenvolupat per la Universitat Rovira i Virgili (URV) en col·laboració amb la Universitat Europea de Madrid. Aquesta eina es basa en qüestionaris estructurats que permeten mesurar de manera detallada la competència digital en tres indicadors clau: habilitat, actitud i coneixement; i compara els resultats per gènere i sector professional i identifica fortaleses i àrees de millora. “A partir d’aquest diagnòstic es poden establir estratègies específiques per reduir la bretxa digital i fomentar la capacitació tecnològica de les dones”, apunten els autors d’aquest estudi, publicat a la revista Feminismo/s.
La bretxa digital de gènere és una percepció que ja s’inicia en la infantesa: diversos estudis constaten que aquesta desigualtat en l’ús de les tecnologies es comença a manifestar cap als 6 o 7 anys, una etapa en què els estereotips de gènere poden condicionar la percepció de les nenes sobre les seves habilitats tecnològiques, malgrat tenir un rendiment igual o superior al dels nens.
A pesar que les competències digitals són fonamentals per a la competitivitat laboral i l’accés a millors oportunitats, les dones sovint es troben en desavantatge per factors que tenen a veure, per exemple, amb una menor presència en àrees STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeries i Matemàtiques), la falta de referents femenins en aquests àmbits o la segregació per rols de gènere en els entorns laborals. Aquesta eina desenvolupada per la URV “permetrà a les organitzacions dissenyar programes de formació personalitzats, adaptats a les necessitats específiques de cada professional, contribuint així a un desenvolupament més equitatiu en la societat digital”, explica Mireia Usart, investigadora del departament de Pedagogia de la URV, una de les autores de l’estudi.