mobilitat
Les línies gironines dels busos Exprés.cat creixen un 30% en cinc anys
Les línies gironines dels busos Exprés.cat han augmentat un 30% els seus usuaris en cinc anys. Segons dades del Departament de Territori, les sis línies gironines van sumar, l’any passat, un total de 2.439.672 viatgers, un 30,3% més que els 1.872.399 que hi va haver el 2019, l’any abans de la pandèmia.
La xifra del 2024, que suposa un nou màxim històric, és un 10,2% superior a la del 2023. És el creixement interanual més moderat després de la pandèmia, però segueix sent més que notable. Després de la forta davallada del 2020, l’any del coronavirus, en què hi va haver una caiguda del 47,9%, hi va haver augments forts el 2021 (45,7%) i el 2022 (33,2%) fins recuperar els nivells prepandèmia. Després, els usuaris han continuat augmentant: un 16,9% el 2023 i un 10,2% l’any passat.
Dades per línies
La línia que ha experimentat un auge més fort de viatgers els últims cinc anys ha estat la que uneix Figueres i Roses, amb un creixement del 41,5%: de 433.541 el 2019 a 613.670 el 2024. També han tingut augments propers al 40% tant la línia Girona-Vidreres-Lloret, amb un increment del 38,1% (de 309.428 a 427.419), com la línia Girona-Santa Coloma de Farners-Sant Hilari Sacalm-Arbúcies, amb un ascens del 37,3% (de 229.402 a 315.047). La línia amb més viatgers continua sent la que uneix Girona amb Palamós i Palafrugell, que l’any 2024 va arribar als 815.213 usuaris, un 26,3% més que cinc anys abans.
Només hi ha una línia que encara no ha arribat al volum de viatgers d’abans de la pandèmia. És la Girona-Torroella-l’Estartit. El 2019, va tenir 136.056 usuaris i, l’any passat, s’hi va quedar encara un 3,2% per sota, amb 131.735.
Pel que fa a la primera línia gironina que es va implantar a la xarxa, la Girona-Olot, ha crescut en 5 anys un 15,2%: de 118.583 viatgers, el 2019, a 136.588, l’any passat.
Si mirem les dades de creixement interanual, la línia que més va augmentar els usuaris el 2024 respecte del 2023 va ser la de Girona a Santa Coloma, Sant Hilari i Arbúcies (18,4%), seguida de la de Girona a Vidreres i Lloret (13,7%). A més distància se situen la línia Girona-Palamós-Palafrugell, amb un auge del 9,3%, la Girona-Olot, amb un increment del 9%, i la Figueres-Roses, amb un ascens del 7,8%. Per últim, la línia Girona-Torroella-l’Estartit va pujar un 0,9%.
A tot Catalunya
Les 45 línies Exprés.cat de tot el país van sumar, l’any passat, un nou màxim de 31.581.486 viatgers, un 19,3% més que el 2023 i un 38,8% més que el 2019. La xarxa, creada el 2012, consta de 26 línies a Barcelona, 7 a Tarragona, 6 a Lleida i 6 a Girona que ofereixen busos amb velocitat comercial alta i menys parades en els corredors amb més demanda.