societat
Familiars de víctimes de Germanwings demanen endurir els controls sobre els pilots
Faran un acte de recordar el 6 d’abril a Montserrat 10 anys després de l’accident
Els familiars de les víctimes de Germanwings han demanat que s’impulsi un canvi legislatiu a escala europea per agilitar la comunicació de baixes mèdiques i que els metges notifiquin els casos de forma immediata a les companyies. Ho ha explicat Lourdes Bonet, presidenta de l’Associació Afectats pel Vol Germanwings 9525, en una entrevista amb l’ACN, coincidint amb els deu anys de la tragèdia als Alps. Alhora, ha insistit en la necessitat que les companyies aèries compleixin les recomanacions europees per endurir els controls sobre els pilots. Considera que que aquesta mena de mesures són claus per “minimitzar” el risc que una desgràcia com aquesta torni a passar i ha reclamat una major implicació de l’Estat.
El 24 de març vinent es compliran deu anys de l’accident de Germanwings que va suposar la mort de 150 persones, una cinquantena de les quals catalanes. Un total de 67 eren d’origen alemany, de les quals 16 eren estudiants d’intercanvi d’un institut de Llinars del Vallès. El sinistre va ser el novè amb víctimes mortals amb origen a l’Aeroport del Prat. L’avió va sortir de l’Aeroport del Prat amb destí Düsseldorf (Alemanya) i es va estavellar als Alps francesos. Aquell dia, el copilot de l’aeronau, Andreas Lubitz, va estavellar el vol que anava de Barcelona a Düsseldorf (Alemanya), contra els Alps francesos. Lubitz, de 28 anys, va aprofitar que es va quedar sol al control de l’avió i va bloquejar la porta perquè ningú més pogués impedir-li fer caure l’aparell després de desbloquejar-ne el pilot automàtic. L’autor dels fets estava de baixa i en tractament psicològic, dues circumstàncies que va amagar a l’empresa. Deu anys després del tràgic succés, les famílies de les víctimes reconeixen que s’han assolit alguns avenços com ara l’exempció fiscal de les beques dels orfes de l’accident, però han assegurat que encara hi ha molt camí per recórrer.
Lourdes Bonet, presidenta de l’Associació Afectats pel Vol Germanwings 9525, ha assegurat que la principal fita que es planteja l’organització és aconseguir que “almenys als països de la Unió Europea hi hagi un canvi legislatiu per agilitar la comunicació de baixes mèdiques”. Ha recordat que a l’Estat, després d’una llarga reivindicació de l’associació, el 27 de desembre de 2022 va prosperar una reforma de les baixes mèdiques perquè les comunicacions dels treballadors entre la Seguretat Social i les empreses es fessin de forma telemàtica. “Va ser un gran avenç, perquè d’aquesta forma el procés es fa automàticament, l’empleat va al metge i el doctor de capçalera, via mútua d’accidents laborals, comunica la situació a l’empresa”, ha explicat. Per Bonet, aquest procés garanteix que les companyies coneguin la situació en què es troben els treballadors ràpidament, sense vulnerar la seva privacitat.
“El copilot de Germanwings tenia la baixa d’un metge des del 12 de març fins al 30 de març per un problema mental que s’ha conegut després per la investigació”, ha comentat Bonet que ha dit que tot i no conèixer el motiu, “si l’aerolínia hagués sabut que Andreas Lubitz estava de baixa, ja només per això no l’hauria deixat anar a treballar”.
Acte a Montserrat i als Alps
A part del tradicional acte que l’Associació Afectats pel Vol Germanwings 9525 duu a terme cada 24 de març a l’Aeroport del Prat i que enguany comptarà amb la participació del president de la Generalitat, Salvador Illa, coincidint amb el desè aniversari dels fets l’organització ha previst una commemoració especial que es farà el dia 6 d’abril a Montserrat. A més, molts dels familiars viatjaran aquest 24 de març a Le Vernet, el poble més proper a l’indret on es va estavellar l’avió, per a participar en l’acte que Lufthansa organitza en memòria de les víctimes.