Societat

Es dispara el cost de la Sagrera

Garcia-Bragado explica que l'obra costarà uns 840 milions, gairebé 200 més dels previstos. El conseller Nadal evita polemitzar abans de la reunió de demà amb Foment

Cada dia que passa, el pro­jecte fer­ro­vi­ari de la Sagrera s'enca­reix més. L'últim càlcul de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona és que cos­tarà a l'entorn de 840 mili­ons d'euros. Són pràcti­ca­ment 200 mili­ons més del que es par­lava ara fa només dos mesos, quan es va deci­dir que l'estació es finançaria amb diners pro­vi­nents de la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut.

Mal­grat que encara no està sig­nat, el tinent d'alcalde d'Urba­nisme de la ciu­tat, Ramon Gar­cia-Bra­gado, va avançar alguns dels ter­mes de l'acord que demà hau­ria de rati­fi­car l'alcalde Hereu amb el con­se­ller Nadal i el minis­tre Blanco, a la seu del minis­teri de Foment.

Gar­cia-Bra­gado va expli­car que l'acord només afec­tarà els acces­sos i l'estruc­tura de l'estació i que es dei­xarà per més enda­vant el finançament de l'arqui­tec­tura inte­rior i els aca­bats de l'estació. Els càlculs de l'Ajun­ta­ment són que la part bàsica de l'obra costi "entre 630 i 640 mili­ons": 400, per a l'estruc­tura, i la resta, per als acces­sos.

Per a un futur que­da­rien els 200 mili­ons més que es cal­cula que pot cos­tar l'inte­rior de la futura estació cen­tral de la ciu­tat. Aquesta xifra, pre­vi­si­ble­ment, seria la que es podria finançar amb les plusvàlues sor­gi­des de la venda de drets de cons­trucció a l'entorn de l'estació.

Sor­presa al depar­ta­ment
L'anunci de Bra­gado, però, va ser rebut amb sor­presa al depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques. El con­se­ller Nadal va decli­nar fer valo­ra­ci­ons sobre el cost de l'ope­ració abans de for­ma­lit­zar l'acord de dijous. Fonts del depar­ta­ment, però, con­si­de­ren que par­lar de més de 840 mili­ons és exa­ge­rat.

De fet, con­si­de­ren que, si aquesta xifra fos certa, ni tan sols sense la crisi s'hau­ria pogut finançar amb les plusvàlues immo­biliàries. Per tot ple­gat, el depar­ta­ment vol espe­rar a la reunió de demà, de la qual ha de sor­gir una xifra defi­ni­tiva i els paga­ments anu­als que s'hau­ran de fer a les cons­truc­to­res -a través de la soci­e­tat Sagrera Alta Velo­ci­tat, for­mada per les tres admi­nis­tra­ci­ons- per via de la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera.

No és la pri­mera vegada que l'Ajun­ta­ment i el govern tenen diferències arran de la Sagrera. Tot i que ha estat l'exe­cu­tiu català qui ha auto­rit­zat la uti­lit­zació de la via esta­tutària per finançar l'estació, l'Ajun­ta­ment sem­pre ha pretès nego­ciar bila­te­ral­ment amb Foment per així poder-se atri­buir els mèrits dels resul­tats de la nego­ci­ació, si és que n'hi ha.

Una altra de les incògni­tes és saber si es recor­rerà a l'endeu­ta­ment de la soci­e­tat con­junta per finançar la resta del pro­jecte a l'espera de cobrar les plusvàlues urbanísti­ques. El con­se­ller Cas­tells va obrir dilluns la porta a aquesta pos­si­bi­li­tat, però ahir Gar­cia-Bra­gado va expli­car que hi ha marge de mani­o­bra per deci­dir-ho perquè, de moment, les inver­si­ons ja es cobri­ran amb els diners de l'Esta­tut.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.