Societat

“Joncet, un poble en estat de defensa”

La petita població del Conflent es troba paralitzada cada hivern per les cues de cotxes que van a les estacions d'esquí i fa anys que els habitants es manifesten per aconseguir una desviació

La car­re­tera que passa per Jon­cet (RN-116) va de Per­pinyà a la Guin­gueta d'Ix, de la plana del Ros­selló a la Cer­da­nya i Andorra. A l'hivern bona part del trànsit francès i català es diri­geix cap a les pis­tes d'esquí i, durant tot l'any, és per aquesta car­re­tera que cir­cu­len dos-cents mili­ons de litres de car­bu­rant en direcció a Andorra. La car­re­tera es va obrir l'any 1824 i en alguns punts, com el pas pel cen­tre d'aquesta petita població del Con­flent, con­ti­nua tenint la mateixa amplada i el mateix traçat que quan hi cir­cu­la­ven els escas­sos vehi­cles de tracció ani­mal del segle XIX.

Una altra població on la car­re­tera passa pel cen­tre del poble és Oleta, on des de l'any 2009 s'han començat a des­truir algu­nes cases, com­pra­des per l'Estat, a banda i banda de la car­re­tera per fer-la més ampla.

A Jon­cet hi ha pre­vista, des de l'any 2000, una des­vi­ació d'un quilòmetre i mig amb un cost de vint mili­ons d'euros. De moment, els cami­ons andor­rans plens de car­bu­rants con­ti­nuen fre­gant les façanes de les cases i, a l'hivern, les cues de vehi­cles d'esquia­dors con­ti­nuen blo­que­jant el poble. Regu­lar­ment, l'Asso­ci­ació pel Des­vi­a­ment de Jon­cet orga­nitza mani­fes­ta­ci­ons i blo­que­jos per denun­ciar el perill per a la població d'aquesta situ­ació.

Mus­sols, sar­gan­ta­nes i papa­llo­nes han atu­rat el pro­jecte

L'existència a la zona del duc, el mus­sol més gran d'Europa, va para­lit­zar l'inici de les obres entre el 2007 i el 2009, el temps de rea­lit­zar un estudi d'impacte. Un cop solu­ci­o­nat el tema del mus­sol, es van tro­bar a la zona dues espècies pro­te­gi­des més, la papa­llona pro­ser­pina (Pro­ser­pi­nus pro­ser­pina) i la sar­gan­tana cua­llarga (Psam­mo­dro­mus algi­rus), que van pro­vo­car un nou retard fins a l'actu­a­li­tat. Pel pre­si­dent de l'Asso­ci­ació pel Des­vi­a­ment de Jon­cet, Rolland Hullo, “aquei­xes històries de sin­glan­ta­nes i par­pe­llons ama­guen el veri­ta­ble pro­blema, la manca de pres­su­post i les bar­re­res admi­nis­tra­ti­ves”. Dels vint mili­ons neces­sa­ris per fer la des­vi­ació “deu mili­ons i mig ja han estat con­ce­dits per l'Estat”, asse­gura François Cal­vet, el dipu­tat de la cir­cums­cripció i bat­lle del Soler. Els nou mili­ons i mig que fal­ten havien de ser ator­gats per la regió Llen­gua­doc-Ros­selló i el depar­ta­ment dels Piri­neus Ori­en­tals. “El 2005, però, hi ha hagut un canvi en la llei i regió i depar­ta­ment ja no tenen cap res­pon­sa­bi­li­tat en la gestió de la car­re­tera 116”, explica Hullo. El dipu­tat Cal­vet con­firma que “des del 2005 l'RN-116 és com­petència exclu­siva de l'Estat i falta per tro­bar la mei­tat del pres­su­post”.

A ini­cis d'any s'ha obert un període de tres mesos on el Minis­teri del Medi Ambi­ent francès ha d'exa­mi­nar si no hi ha cap altre impe­di­ment ecològic per ini­ciar el pro­jecte. François Cal­vet creu que es podrà res­pec­tar el calen­dari segons el qual “les obres de la des­vi­ació de Jon­cet podran començar el setem­bre del 2012”. Rolland Hullo afirma que els veïns i ell mateix són “pru­dents amb les afir­ma­ci­ons del dipu­tat, ja que aviat hi haurà elec­ci­ons”. En tot cas, l'asso­ci­ació de Jon­cet ha dema­nat a la repre­sen­tació de l'Estat, la pre­fec­tura de Per­pinyà, que els “con­firmi el calen­dari comu­ni­cat pel dipu­tat”.

Bom­bes ambu­lants pel mig del poble

Entre vint i vint-i-cinc cami­ons cis­terna andor­rans pas­sen cada dia per Jon­cet, en el seu vaivé entre els dipòsits de car­bu­rant de la Novèla a l'Aude, a la vora de la Cata­lu­nya Nord, i el Prin­ci­pat d'Andorra. Això repre­senta 200 mili­ons de litres a l'any que cir­cu­len per la car­re­tera 116. La major part d'aquest car­bu­rant farà el camí invers en els dipòsits dels cot­xes de l'Estat francès que hau­ran anat fins a Andorra per omplir el dipòsit, ja que el mateix car­bu­rant és més barat a Andorra que no pas a la Novèla o a Per­pinyà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.