Infraestructures

Infraestructures

Peatge a les noves infraestructures

El conseller de Territori avança que el sector privat farà les grans obres

El govern adopta la doctrina Alemany de pagament per ús

El govern de la Gene­ra­li­tat ha deci­dit adop­tar la doc­trina de paga­ment per ús per poder exe­cu­tar les noves grans infra­es­truc­tu­res en aquesta època de debi­li­tat dels pres­su­pos­tos públics. És el model que defensa de fa anys per a les auto­pis­tes el pre­si­dent de la gran ope­ra­dora d'infra­es­truc­tu­res Aber­tis, Sal­va­dor Ale­many, que avui també pre­si­deix el Con­sell Asses­sor per a la Reac­ti­vació Econòmica i el Crei­xe­ment de la Gene­ra­li­tat. El con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Lluís Reco­der, l'ha posat sobre la taula en una con­ferència al Col·legi d'Apa­re­lla­dors, Arqui­tec­tes Tècnics i Engi­nyers d'Edi­fi­cació de Bar­ce­lona com a camí a seguir per la Gene­ra­li­tat amb vista al 2012.

Reco­der par­teix de la hipòtesi que, tot i ser nova­ment un any “magre” en capa­ci­tat d'inversió pública, el 2012 no serà pit­jor que aquest per a la Gene­ra­li­tat si bé el govern català haurà de des­ti­nar la reduïda capa­ci­tat inver­sora a esco­les, cen­tres d'assistència primària o hos­pi­tals. No podrà pas abor­dar grans infra­es­truc­tu­res amb els seus pro­pis recur­sos ni tam­poc hipo­te­carà més les finan­ces del futur adop­tant sis­te­mes de paga­ment ajor­nat com ara el peatge a l'ombra o el mètode Ale­many –l'any que ve la mei­tat del pres­su­post inver­sor de la Gene­ra­li­tat es des­ti­narà a pagar obra ja feta i els paga­ments dife­rits de les grans infra­es­truc­tu­res recents encara s'allar­ga­ran fins al 2044. En vista d'aquest pano­rama, l'alter­na­tiva és que l'empresa pri­vada abordi les grans obres públi­ques a curt i mitjà ter­mini amb la garan­tia que podrà recu­pe­rar la inversió per mitjà de cobrar peatge als usu­a­ris que la uti­lit­zin.

Abans d'ahir, Reco­der ja avançava al Par­la­ment que aquesta seria l'opció en cas de cons­truir-se a curt ter­mini el des­do­bla­ment en forma d'auto­via de la B-500, cone­guda com l'eix de la con­re­ria entre el Bar­ce­lonès i el Vallès, que ha d'unir Bada­lona amb Santa Perpètua de Mogoda per mitjà d'un túnel. El con­se­ller Reco­der con­si­dera que la situ­ació finan­cera actual ha con­ver­tit la tria en un dilema que ell mateix res­pon: “Entre no fer les grans infra­es­truc­tu­res o fer-les amb peatge, més val fer-les”. L'aposta pel paga­ment per ús ja la defen­sava pel futur el con­se­ller Nadal, tot i que el tri­par­tit no va arri­bar a apli­car-la en cap infra­es­truc­tura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.