Societat

Conflicte laboral al Prat

Els treballadors d'Eulen volen cobrar 350 euros i l'empresa n'ofereix 155

El comitè de vaga no creu que s'arribi a cap acord avui i té la mirada posada a l'assemblea de treballadors de dijous

Un jutjat social de Barcelona veurà demà la demanda d’Eulen contra els treballadors de seguretat de l’aeroport

A primeres hores del matí, les esperes als controls han arribat a ser d'una hora

La quarta jor­nada de reu­ni­ons entre Aena, Eulen -empresa encar­re­gada del con­trol de segu­re­tat de l'Aero­port de Bar­ce­lona-El Prat-,  i el tre­ba­lla­dors, amb la medi­ació de la Gene­ra­li­tat, ha arren­cat pas­sa­des les 9 hores amb el focus posat en els sala­ris. En decla­ra­ci­ons als mit­jans abans d'entrar a la Con­se­lle­ria de Tre­ball, l'asses­sor del comitè de vaga, Juan Car­los Giménez, ha expli­cat que durant les reu­ni­ons d'aquest dimarts s'apro­fun­dirà en les recla­ma­ci­ons econòmiques dels tre­ba­lla­dors -que aquest dilluns no es van trac­tar-, que dema­nen un incre­ment sala­rial de 350 euros davant l'oferta de la direcció de la com­pa­nyia, que és de 155 euros. "Dema­nem 350 euros i 100 vigi­lants més, i Eulen ens pro­posa 155 euros i 21 vigi­lants", ha cri­ti­cat, i ha afe­git que no entén com la direcció posa damunt la taula aquest incre­ment de per­so­nal, que per a Giménez és insu­fi­ci­ent. Per això, s'ha mos­trat caut i ha dema­nat espe­rar als qua­drants que pre­sen­tarà Eulen per mos­trar com orga­nit­zarà els 21 nous tre­ba­lla­dors que ha pro­po­sat i que han de cobrir les exigències dels tre­ba­lla­dors. L'asses­sor del comitè de vaga també ha avançat que veu molt difícil que aquest dimarts s'arribi a un acord i ha ins­tat els mit­jans a espe­rar a l'assem­blea que se cele­brarà aquest dijous, "que serà per infor­mar els tre­ba­lla­dors i per deci­dir si es pre­nen més mesu­res, i no per por­tar cap acord defi­ni­tiu". "Segu­ra­ment demà ens tor­nem a reu­nir", ha avançat abans d'ini­ciar la quarta jor­nada de nego­ci­a­ci­ons. En la reunió de medi­ació d'aquest dimarts hi ha assis­tit, per part d'Aena, la direc­tora de l'Aero­port de Bar­ce­lona, Sonia Cor­roc­hano; el comitè de vaga d'Eulen i una repre­sen­tació de la direcció de la com­pa­nyia. Per la seva banda, i des de la Gene­ra­li­tat, hi han par­ti­ci­pat el secre­tari gene­ral de Tre­ball, Assump­tes Soci­als i Famílies, Josep Ginesta, i el direc­tor de rela­ci­ons labo­rals, Enric Vinaixa. Fins aquest diven­dres els tre­ba­lla­dors d'Eulen no tor­na­ran a con­vo­car una vaga par­cial a l'Aero­port de Bar­ce­lona-El Prat, de manera que fins lla­vors es poden allar­gar les nego­ci­a­ci­ons.

D'altra banda, aquesta mati­nada s'han regis­trat cues d'una hora apro­xi­ma­da­men als con­trols de segu­re­tat, tot i que per a avui no hi ha pre­vista cap atu­rada par­cial dels tre­ba­lla­dors d'Eulen. A les 5.20 hores de la mati­nada s'ha produït un pic d'espera màxim de 56 minuts, però les acu­mu­la­ci­ons de pas­sat­gers s'han anat reduint i des de les set del matí el període mitjà d'espera oscil·la entre els 20 i els 30 minuts a les dues ter­mi­nals, segons fonts d'Aena. D'altra banda, també atri­bu­ei­xen aques­tes aglo­me­ra­ci­ons al fet que a pri­mera hora del matí hi ha pocs fil­tres oberts i a què molts pas­sat­gers anti­ci­pen mol­tes hores la seva arri­bada a l'aero­port per la por a per­dre el vol. Per a aquest dimarts, estan pre­vis­tos 498 vols de sor­tida, amb un total de 78.490 seients. 

De la medi­ació al litigi. El con­flicte que enfronta els tre­ba­lla­dors dels con­trols de segu­re­tat de l’aero­port del Prat amb la direcció d’Eulen prendrà demà una deriva dife­rent que tindrà com a ter­reny de joc un jut­jat social de Bar­ce­lona on se cele­brarà la vista pre­li­mi­nar de la demanda pre­sen­tada per l’empresa con­tra els seus emple­ats. La demanda, que ha recai­gut al jut­jat de pri­mera instància número 9, pretén que el jutge es pro­nunciï con­tra la pro­testa i declari il·legal la vaga ini­ci­ada diven­dres de la set­mana pas­sada i que amenaça de con­ver­tir-se en inde­fi­nida dilluns vinent si abans no hi ha un acord.

El futur del con­flicte labo­ral i la paci­fi­cació de les ter­mi­nals de l’aero­port bar­ce­loní depe­nen del caire que pugui aga­far el procés judi­cial, però, sobre­tot, de l’assem­blea que els tre­ba­lla­dors han con­vo­cat per dijous vinent, la pri­mera que fan des que va començar la vaga i la pri­mera també des de dime­cres pas­sat, quan van deci­dir endu­rir la pro­testa i anar a la vaga inde­fi­nida a par­tir del dilluns 14. Tot i que ahir es des­co­nei­xia encara l’ordre del dia d’aquesta assem­blea, sem­bla evi­dent que s’hi ha de posar a con­si­de­ració l’evo­lució de les nego­ci­a­ci­ons amb l’empresa, que ahir van viure la ter­cera jor­nada de ses­si­ons mara­to­ni­a­nes.

El que és clar és que tre­ba­lla­dors i empresa, sota la vigilància d’Aena, i amb la medi­ació del Depar­ta­ment de Tre­ball, han acos­tat posi­ci­ons per posar fi al con­flicte labo­ral, però els avenços no eren ahir encara sufi­ci­ents per fer que els emple­ats des­con­vo­quin la vaga, que és el propòsit de l’altra part. En el tempo de la nego­ci­ació, les pres­ses les tenen Eulen, pres­si­o­nada per l’amenaça de sanció d’Aena, i la mateixa Aena, pres­si­o­nada política­ment pel govern espa­nyol, men­tre que els tre­ba­lla­dors, que fins diven­dres no tenen con­vo­cada una nova jor­nada de vaga, encara no con­si­de­ren esgo­tada la fase de nego­ci­ació. Les con­ver­ses d’ahir es van allar­gar des de les onze del matí fins pas­sa­des les vuit del ves­pre i les dues parts es van tor­nar a citar per avui al matí.

El com­ple­ment

Fins ara, les con­ver­ses s’han cen­trat molt en el tema pri­mor­dial de la rei­vin­di­cació sala­rial, àmbit en què es reclama un incre­ment impor­tant en el com­ple­ment aero­por­tu­ari. Actu­al­ment, els tre­ba­lla­dors cobren 100 euros en con­cepte d’un plus que dema­nen que s’ampliï fins als 354, men­tre que l’empresa pro­posa dei­xar-lo en 154. Tot i que l’oferta de l’empresa s’ha incre­men­tat, els tre­ba­lla­dors encara no donen aquest capítol per tan­cat i exi­gi­ran un nou com­promís. Les dues parts sí que estan d’acord que aquest com­ple­ment pas­sin a cobrar-lo tots els tre­ba­lla­dors, també els que s’incor­po­ren de nou a la plan­ti­lla.

La qüestió dels plu­sos és una carac­terística comuna en el món de la segu­re­tat i que les empre­ses uti­lit­zen per fide­lit­zar els seus tre­ba­lla­dors, en des­tins a vega­des no gaire atrac­tius. En aquest sen­tit, els tre­ba­lla­dors d’Eulen de l’aero­port recor­den que hi ha una gran diferència entre els 100 euros que ara cobren i els 300 o 400, segons les cir­cumstàncies, que estan per­ce­bent els tre­ba­lla­dors de la segu­re­tat del metro de Bar­ce­lona, i els com­ple­ments que es paguen a Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat.

Els tre­ba­lla­dors de segu­re­tat del Prat sem­blen mode­ra­da­ment satis­fets amb l’oferta d’Eulen d’ampliar la plan­ti­lla en 21 per­so­nes, tot i que aquest aug­ment queda lluny de les seves pre­ten­si­ons ini­ci­als pel que fa a per­so­nal. El reforç es con­si­dera indis­pen­sa­ble per poder fer la seva feina amb garan­ties sufi­ci­ents i poder cobrir qual­se­vol incidència sense que el ser­vei se’n res­senti. Els tre­ba­lla­dors expli­quen que en mol­tes oca­si­ons no poden anar al lavabo o han d’ajor­nar el moment del dinar perquè no tenen ningú que els rellevi.

Ahir, les con­ver­ses entre les dues parts avançaven per un dels punts de rei­vin­di­cació més tècnics, el de l’orga­nit­zació de la feina, que els emple­ats volen que sigui en un qua­drant anual i no per mesos com es fa fins ara.

Tot i que la pro­testa dels tre­ba­lla­dors d’Eulen sem­bla que comença a entrar en via de solució, la con­flic­ti­vi­tat labo­ral a l’aero­port de Bar­ce­lona no dona treva a Aena, que ara veu com un altre col·lec­tiu de tre­ba­lla­dors de segu­re­tat que pres­ten ser­vei al Prat, els de l’empresa Ilu­nion, ame­na­cen amb una vaga inde­fi­nida a par­tir del dia 16, que es desen­vo­lu­pa­ria de dilluns a diven­dres. Aquest col·lec­tiu es dedica a la vigilància de les ter­mi­nals, al con­trol dels pas­sos de segu­re­tat per on tran­si­ten les tri­pu­la­ci­ons dels avi­ons i al con­trol de l’escàner que super­visa les male­tes que són fac­tu­ra­des. Els tre­ba­lla­dors recla­men un incre­ment de sou de 350 euros, en forma de plus. També volen que s’acabi la pre­ca­ri­e­tat dels seus llocs de tre­ball i que es fir­min con­trac­tes inde­fi­nits i no mes a mes. Ilu­nion és una empresa con­tro­lada per l’ONCE, l’orga­nit­zació dels cecs.

El col·lec­tiu labo­ral que ha depo­sat la seva acció de pro­testa és el que s’encar­rega del ser­vei de car­re­tons de l’aero­port bar­ce­loní, que ha des­con­vo­cat la vaga que tenia con­vo­cada, en jor­na­des inter­mi­tents, fins al desem­bre. Els tre­ba­lla­dors han pac­tat un incre­ment sala­rial del 8%, en diver­sos con­cep­tes i en diver­ses anu­a­li­tats.

La vaga d’aquests pro­fes­si­o­nals es va fer la set­mana pas­sada, però la seva rei­vin­di­cació va que­dar eclip­sada per la reper­cussió mediàtica que va tenir la pro­testa dels tre­ba­lla­dors d’Eulen.

21
persones
és la proposta que Eulen fa per ampliar la plantilla dels vigilants dels controls de seguretat del Prat.
54
euros
d’increment de sou en el complement d’aeroports ofereix l’empresa als treballadors.
700
euros
cobren els auxiliars de seguretat d’Eulen, els que controlen els bitllets als passatgers.

L’acordió de les cues torna en una nova protesta

Dilluns de vaga i dilluns de cues en forma d’acordió a l’aeroport de Barcelona, amb esperes que tan aviat superaven l’hora com desapareixien i de sobte passar el control de seguretat era ben simple. Les cues més llargues es van produir a primera hora del matí, i no només als controls de seguretat, sinó també als mostradors de facturació de les companyies aèries, ja que molts viatgers es van presentar a la terminal amb molt temps d’antelació respecte a l’hora que tenien programada la sortida, i això va generar unes cues que en condicions normals no s’haurien produït, perquè el ritme d’arribada sol ser més esglaonat.

Per la seva banda, l’associació de consumidors Facua va recordar ahir que els passatgers afectats per la protesta han de fer arribar les seves reclamacions a Aena. L’entitat considera que ni Aena ni el Ministeri de Foment es poden desentendre del conflicte ni de les seves conseqüències.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia