Societat

L'Estat francès comença a moure's per eliminar les cabines frontereres del Pertús

La policia francesa ja no fa controls, després de l'amenaça de la Comissió Europea de multar-los per mantenir l'estructura

La Comissió Euro­pea va adver­tir el govern francès el mes d'abril que si no retira les cabi­nes fron­te­res del Pertús li impo­sarà una multa milionària que aug­men­tarà en l'import a mesura que pas­sin els dies. Qua­tre mesos després, el govern francès es comença a moure i ha deci­dit reti­rar els con­trols que feia al Pertús. Ara els fa al Voló. Segons s'ha pogut saber, la decisió ja ha estat comu­ni­cada a la Policía Naci­o­nal, que també usa les cabi­nes que té l'Estat francès a l'auto­pista.

Els sin­di­cats cri­ti­quen que la mesura s'ha fet de manera pre­ci­pi­tada i denun­cien les con­di­ci­ons d'inco­mo­di­tat i inse­gu­re­tat que com­por­tarà la reti­rada de les estruc­tu­res. En decla­ra­ci­ons a l'Inde­pen­dant, Fran­cis Vizu­ette, por­ta­veu del sin­di­cat Unité SGP Police-FO, majo­ri­tari a la Cata­lu­nya del Nord, asse­gura: «Tenim una pro­hi­bició ver­bal de con­tro­lar els auto­mo­bi­lis­tes al Pertús. Durant més de deu anys, França ha estat fora de la llei euro­pea i ara, amb urgència i sense con­cer­tació, se'ns imposa mar­xar». També es quei­xen que hau­ran d'anar del Voló a Per­pinyà per por­tar els retin­guts al Pertús, on tenen les ofi­ci­nes.

El rota­tiu parla d'una pos­si­ble multa de deu mili­ons al govern francès. Hi ha pre­vista una reunió el dia 12 que ve a París, en què el pre­fecte està con­vo­cat per pren­dre una decisió sobre què es farà amb les cabi­nes fron­te­re­res. De fet, el que demana la CE és la reti­rada d'aques­tes estruc­tu­res per evi­tar els embus­sos de cot­xes que es for­men a la Jon­quera, sobre­tot la l'estiu. De moment, la pre­fec­tura dels Piri­neus Ori­en­tals no ha fet decla­ra­ci­ons sobre aquesta qüestió.

La Policía Nacional mantindrà els controls

La Policía Nacional no té previst deixar de fer els controls que actualment fa al punt fronterer de la Jonquera, tenint en compte que el que demana la Comissió Europea és eliminar la part física de la frontera, però no pas els controls de seguretat. De fet, la normativa només diu que no es pot impedir el trànsit de vehicles amb les cabines fronteres. Quan es treguin les cabines, tal com sembla que està previst que es pugui fer fins i tot aquest estiu, la policia continuarà fent els controls a l'autopista. El mateix cos policial admet que les cabines s'han mantingut per una qüestió de comoditat a l'hora de fer els controls. Però, de fet, a la resta de la Unió Europea els controls de seguretat –que inclouen temes d'immigració i terrorisme, per exemple– es fan sense que hi hagi cap mena de frontera física. Fins ara, l'efectivitat d'aquests controls ha justificat el manteniment de les antigues estructures fronteres, però ara la Comissió Europea ha dit prou i amenaça de multar el govern francès si no les retira.

Dels únics punts europeus on es mantenen

Les cabines policials de la frontera que els estats espanyol i francès mantenen al pas de la Jonquera incompleixen la normativa comunitària. En concret, s'incompleix l'anomenat codi de fronteres Schengen, un reglament que desenvolupa els acords de Schengen, que l'Estat espanyol va signar l'any 1990 i que estableixen un espai europeu sense fronteres interiors. Aquest reglament que amplia el tractat i es va aprovar l'any 2006 diu que «els estats membres han de retirar tots els obstacles que dificultin un trànsit fluid a les carreteres que travessen fronteres internes de la Unió Europea, especialment qualsevol límit de velocitat que no respongui a consideracions de seguretat viària». Per tant, s'haurien d'haver eliminat les cabines. De fet, les cabines frontereres del pas de la Jonquera són de les úniques d'Europa que es mantenen, anys després de l'entrada en vigor del tractat de Schengen i que la Comissió Europea hagi advertit en diverses ocasions que s'han de retirar.

L'estructura de l'N-II també molesta

La comissària europea Cecilia Malmström, responsable d'Afers Interiors de la UE, assegura que les cabines que hi ha a l'N-II també dificulten el trànsit de vehicles, tot i que fins ara la CE només ha obert expedient per les instal·lacions que hi ha a l'autopista AP-7. En resposta a una pregunta de l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa, la comissària confirma l'expedient obert a l'Estat francès i diu que «tant les infraestructures existents com els límits de velocitat mantinguts per les autoritats franceses als antics passos fronterers de carretera al Pertús (AP-7) dificulten el flux del trànsit i no respecten, per tant, l'article 22 del codi de fronteres Schengen».

Concretament, l'eurodiputat va preguntar a la comissària si la Comissió Europea pensa que en el cas de l'N-II, al límit del terme municipal del Pertús, s'infringeix l'Acord de Schengen, tal com la Comissió ja reconeix que passa a l'autopista. Tremosa considera que la resposta de la comissària és «contundent», i lamenta que l'Estat espanyol salti el que mana la CE: «Als països nòrdics, quan hi ha una directiva europea es transposa literalment. Espanya fa trampes. Cal un govern europeu amb més capacitat de pressió als governs.»

En relació amb aquesta qüestió, el subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, assegura que no en té constància i que no ha rebut cap notificació de la Comissió Europea. Per això, va evitar de fer declaracions sobre el tema.

Francisco-Busquets també va assegurar que el govern francès no li ha notificat que es retiraran els controls policials a l'autopista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia